Zgodnie z art. 54 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157 poz. 1240 z późn. zm.) głównym księgowym podmiotu sektora publicznego jest pracownik, któremu kierownik jednostki powierza obowiązki i odpowiedzialność w zakresie:
1) prowadzenia rachunkowości jednostki;
2) wykonywania dyspozycji środkami pieniężnymi;
3) dokonywania wstępnej kontroli:
a) zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
b) kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa Lokatorsko-Własnościowa "Popowice" ogłasza przetarg na malowanie tynków klatek schodowych w budynkach mieszkalnych Zespołu Nieruchomości nr 1 – Polana i Zespołu Nieruchomości nr 2 – Park
Ogłoszenie premium 5 dni do końca02.03.2025
WROCŁAW, Dolnośląskie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
SBM "Ruda" ogłasza konkurs ofert na Inwestora lub Inwestorów w zakresie budowy nowego kompleksu handlowo-usługowego
Ogłoszenie premium 2 dni do końca27.02.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
i finansowych.
Zatem kontrole, o których mowa w art. 54 ust. 1 pkt. 3 ustawy o Finansach publicznych nie obejmują dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia publicznego oraz czynności związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem procedury udzielenia zamówienia publicznego.
Za nadinterpretację obowiązującego stanu prawnego uznać należy twierdzenie, że ustawa o Finansach publicznych uniemożliwia powołanie głównego księgowego do składu komisji przetargowej gdyż uniemożliwi to dokonywanie wstępnych kontroli oraz czynności wskazanych w art. 54 ust. 1 pkt. 3 tej ustawy.
Również przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych nie ograniczają prawa do powołania głównego księgowego do składu komisji przetargowej.
W ustawie Prawo zamówień publicznych określona została rola komisji przetargowej. Stosownie do postanowień art. 20 ust. 1 wskazanej ustawy, komisja przetargowa jest zespołem pomocniczym kierownika zamawiającego powołanym do:
- oceny spełniania przez wykonawców warunków udziału w postępowaniu o zamówienie publiczne,
- badania i oceny złożonych ofert.
Dla ustalenia czy główny księgowy może być powołany do składu komisji przetargowej istotne znaczenie ma norma zawarta w art. 18 ust. 1 Prawa zamówień publicznych. Zgodnie ze wskazanym przepisem za przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego odpowiada kierownik zamawiającego. W związku z powyższym to na kierownika zamawiającego ustawodawca nałożył ciężar odpowiedzialności za zgodne z przepisami udzielenie zamówienia publicznego.
Zapamiętaj!
Przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o finansach publicznych nie ustalają zakazu powołania głównego księgowego jednostki samorządu terytorialnego na członka komisji przetargowej.
-
Wykonawca nie zrealizował zamówienia dla jednostki budżetowej gminy - czy należy go wykluczyć z postępowań innych jednostek tej samej gminy?
Przetargi krok po krokuGminna jednostka budżetowa, zawierając umowy w sprawie zamówienia publicznego, działa w ramach osobowości prawnej gminy. A zatem oznacza to, że gmina jest zamawiającym działającym za pośrednictwem własnej jednostki budżetowej. -
Zamawiający nie może wezwać do uzupełnienia kosztorysu ofertowego
Zamówienia publiczneZgodnie z art. 26 ust. 3 ustawy Pzp zamawiający wzywa wykonawców, którzy w określonym terminie nie złożyli wymaganych oświadczeń lub dokumentów, o których mowa w art. 25 ust. 1. -
Zakład budżetowy może budować bez przetargu
Zamówienia publiczneZlecenie wykonania zadań własnych gminy następuje w drodze umowy zawieranej na podstawie ogólnie obowiązujących przepisów prawa, w tym przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych. -
Do którego momentu postępowania zamawiający może zmieniać siwz?
Zamówienia publiczneZamawiający w uzasadnionych przypadkach może przed upływem terminu składania ofert zmienić treść specyfikacji istotnych warunków zamówienia.