Zgodnie z § 1 ust. 1 pkt. 10 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2009 r. w sprawie rodzajów dokumentów jakich może żądać zamawiający od wykonawcy oraz form w jakich te dokumenty mogą być składane (Dz. U. Z 2009 R. Nr 226 poz. 1817) w celu wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych, zamawiający może żądać opłaconej polisy, a w przypadku jej braku innego dokumentu potwierdzającego, że wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Budowlano Mieszkaniowa "Powiśle" ogłasza przetarg nieograniczony na remont klatki schodowej oraz wymianę WLZ z wymianą rozdzielnic
Ogłoszenie premium 0 dni do końca22.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Kujawska Spółdzielnia Mieszkaniowa w Inowrocławiu ogłasza przetarg nieograniczony w przedmiocie zamówienia pn.: Wykonanie przeglądów budowlanych w budynkach mieszkalnych, garażach oraz lokalach użytkowych zlokalizowanych w Inowrocławiu i Rejonie w...
Ogłoszenie premium 8 dni do końca31.12.2024
INOWROCŁAW, Kujawsko - PomorskiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Uwzględniając użyty w § 1 ust. 1 pkt. 10 w/w rozporządzenia zwrot "opłaconej polisy" powstaje pytanie - czy wykonawca może na potwierdzenie spełniania warunku udziału w postępowaniu złożyć w ofercie kilka polis ubezpieczeniowych, których łączna kwota jest nie mniejsza niż wymóg określony przez zamawiającego? Rozstrzygnięcie powyższego zagadnienia ma istotne znaczenie zwłaszcza dla wykonawców składających ofertę wspólną lub dla wykonawcy, który posiada kilka polis ubezpieczeniowych.
Możliwość złożenia kilku polis, łącznie obejmujących wymaganą przez zamawiającego sumę ubezpieczenia, dopuściła Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z dnia 08 lutego 2011 r., sygn. akt: KIO/145/11.
W uzasadnieniu wyroku Izba uznała, że wykonawca startujący w przetargu ma prawo złożyć w przedstawianej ofercie dwie (lub więcej) polis ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej. Liczy się wówczas suma kwot gwarancyjnych wynikających ze złożonych polis. Z żadnych postanowień ustawowych nie wynika, aby posiadanie dwóch polis zamykało zamawiającemu możliwość dochodzenia ewentualnych roszczeń na ich podstawie. Zatem uniemożliwianie złożenia kilku polis ubezpieczeniowych celem sumowania wymaganej wielkości ubezpieczenia może stanowić podstawę do postawienia zarzutu utrudniania dostępu do zamówienia publicznego. Brak jest również przepisu z którego by wynikało, że niepełne zaspokojenie się wierzyciela - zamawiającego z jednej z polis, uniemożliwia mu dochodzenie niezaspokojonej kwoty z kolejnej polisy, w szczególności gdy zachodzi sytuacja ubezpieczenia się u tego samego ubezpieczyciela. Inne stanowisko prowadziłoby do irracjonalnej sytuacji, kiedy wykonawca posiadający kilka polis oc, ubezpieczających jego działalność w przypadku złożenia oferty w nowym przetargu musiałby zawierać kolejne ubezpieczenie, które łącznie z posiadanymi polisami przekraczałoby w sposób znaczny, zakres jego działalności gospodarczej i wynikającą z tego możliwość wystąpienia szkody.
Opierając się na wskazanym powyżej rozstrzygnięciu KIO przyjąć należy, iż Zamawiający nie może wymagać, aby wykonawcy w ofertach przedstawiali tylko jedną polisę ubezpieczeniową, której wartość potwierdza spełnianie warunku udziału w przetargu. Za zgodne z obowiązującym prawem uznać należy przedstawienie kilku polis, których łączna kwota jest nie mniejsza niż wymagana przez zamawiającego.
-
Dokumenty wykonawców - jak długo są ważne?
Przetargi krok po krokuTermin aktualności dokumentów potwierdzających wymagane doświadczenie dotyczy ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a nie przed dniem wszczęcia postępowania. -
Wykonawca nie potwierdził spełniania warunków udziału - wezwać do uzupełnienia czy wykluczyć?
Przetargi krok po krokuJeżeli w odpowiedzi na wezwanie wykonawca nie złoży dokumentów potwierdzających spełnienie warunku udziału w postępowaniu, zamawiający ma obowiązek wykluczyć go z postępowania o udzielenie zamówienia. -
Powołanie się na zasoby innej firmy - jakie dokumenty powinien złożyć wykonawca?
Przetargi krok po krokuZamawiający ma prawo żądać dokumentów na potwierdzenie braku podstaw do wykluczenia w stosunku do innych podmiotów, na których potencjał powołuje się wykonawca składający ofertę, a ten inny podmiot będzie brał udział w realizacji zamówienia. -
Czy udzielając zamówienia uzupełniającego, trzeba znów żądać wszystkich dokumentów i wadium?
Zamówienia publiczneZamówień uzupełniających udziela się zgodnie z przepisami dla trybu w wolnej ręki.