Zamawiający nie może poprzez zapisy zawarte np. w specyfikacji istotnych warunków zamówienia ograniczać prawa wykonawcy do wspólnego ubiegania się o udzielenie zamówienia publicznego. Podejmując decyzję o wspólnym ubieganiu się o zamówienie publiczne, wykonawcy składają tzw. ofertę konsorcjum. Dla ważności złożonej oferty wykonawcy zobowiązują się do ustanowienia pełnomocnika do reprezentowania ich w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo reprezentowania w postępowaniu i zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa "Cichy Kącik" ogłasza przetarg nieograniczony na sprzątania wewnątrz budynków
Ogłoszenie premium 23 dni do końca16.12.2024
WROCŁAW, DolnośląskiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Zarząd WSM "Ochota" zawiadamia, że odbędzie się przetarg na remont klatki schodowej
Ogłoszenie premium 9 dni do końca02.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Zakres udzielanego pełnomocnictwa musi obejmować wymagania określone w art. 23 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych. W praktyce stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych sporne jest, czy wobec braku wskazania w treści pełnomocnictwa, że dotyczy ono wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia, zostaje ustanowiony pełnomocnik, o którym mowa w art. 23 ust. 2 tej ustawy.
Opierając się na orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej stwierdzić należy, że w przypadku, gdy o zamówienia publiczne ubiegają się dwaj wykonawcy, występujący wspólnie dla uznania, że wykonawcy ustanowili pełnomocnika, wystarczające jest, aby jeden z wykonawców udzielił pełnomocnictwa drugiemu uczestnikowi konsorcjum (tak Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z dnia 17 kwietnia 2008 r. sygn. akt: KIO/UZP 300/08).
Podkreślić należy, że ani przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych, zawierające jedynie lapidarnie sformułowany art. 23 ust.2 Pzp, ani też przepisy kodeksu cywilnego dotyczące pełnomocnictwa (art. 98 i nast. Kodeksy Cywilnego w związku z art. 14 ustawy Prawo zamówień publicznych) nie wymagają, dla ważności pełnomocnictwa udzielanego celem ustanowienia pełnomocnika, o którym mowa w art. 23 ust. 2 Pzp, wskazania w treści oświadczenia woli mocodawcy, wspólnego ubiegania się o udzielnie zamówienia publicznego lub wymienienia wszystkich członków konsorcjum - podobnie Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z dnia 05 lutego 2009 r. sygn akt: KIO/UZP 99/09).
Wobec powyższego za zgodne z obowiązującymi przepisami uznać należy pełnomocnictwo, w którego treści zawarte jest ogólne sformułowanie, iż obejmuje ono prawo do "reprezentowania spółki ( ), występowania w imieniu spółki, negocjowania oraz podpisywania w imieniu spółki dokumentów dotyczących spraw związanych z przetargiem na (...) w tym składania zobowiązań i oświadczeń woli". Zakres umocowania wynikający z treści pełnomocnictwa obejmuje reprezentację w postępowaniu o udzielenie zamówienia i odpowiada minimalnemu wymaganiu, co do treści pełnomocnictwa, wynikającemu z art. 23 ust. 2 Prawa zamówień publicznych - nie jest wymagane zatem aby treść pełnomocnictwa wskazywała członków konsorcjum.
Podstawa prawna: ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113 poz. 759 z późn. zm.)
-
Jaki dokument może potwierdzić spełnianie przez wykonawcę warunku wiedzy i doświadczenia?
Przetargi krok po krokuW treści dokumentu nie muszą znaleźć się wprost sformułowania, iż "usługa została wykonana należycie", lecz z ich treści powinno wynikać pozytywna ocena, iż zamówienie wykonane zostało zgodnie z przyjętym zobowiązaniem umownym. -
Powołanie się na zasoby innego podmiotu nie oznacza jeszcze, że trzeba dostarczać dokumenty jego dotyczące
Przetargi krok po krokuPowołując się na zasoby innych podmiotów, nie musisz automatycznie przedkładać dokumentów na potwierdzenie braku podstaw do wykluczenia.