Jeżeli zamawiający, zobowiązany do stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych, zarządza nieruchomościami położonymi w różnych lokalizacjach, to dla obliczenia wartości zamówienia na świadczenie usług ochrony zobowiązany jest zsumować łączną kwotę wydatków dla wszystkich lokalizacji.
Zgodnie z art. 32 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych zamawiający nie może w celu uniknięcia stosowania przepisów tej ustawy dzielić zamówienia na części lub zaniżać jego wartości. Równocześnie przepis art. 32 ust. 1 Prawa zamówień publicznych zobowiązuje zamawiającego do ustalenia wartości zamówienia z należytą starannością.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Kujawska Spółdzielnia Mieszkaniowa w Inowrocławiu ogłasza przetarg nieograniczony w przedmiocie zamówienia pn.: Wykonanie przeglądów budowlanych w budynkach mieszkalnych, garażach oraz lokalach użytkowych zlokalizowanych w Inowrocławiu i Rejonie w...
Ogłoszenie premium 8 dni do końca31.12.2024
INOWROCŁAW, Kujawsko - PomorskiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Spółdzielnia Budowlano-Mieszkaniowa Ateńska ogłasza przetarg nieograniczony na dostawę środków czystości w roku 2025
Ogłoszenie premium 23 dni do końca15.01.2025
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Biorąc pod uwagę oba wyżej wskazane przepisy oraz art. 34 ust. 1 stwierdzić należy, że w przypadku gdy zamawiający ustalił z należytą starannością, iż wartość zamówienia w skali roku dla wszystkich lokalizacji nie przekroczy równowartości 14.000 , może wówczas udzielić zamówienia na podstawie art. 4 pkt. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Użyte w art. 32 ust. 1 pojęcie należytej staranności nie zostało zdefiniowane w ustawie Prawo zamówień publicznych. Należy zatem oprzeć się na definicji tego pojęcia zaczerpniętej z art. 355 § 1i § 2 Kodeksu Cywilnego. Uwzględniając specyfikę postępowania o udzielenie zamówienia publicznego przez użyte w Prawie zamówień publicznych, pojęcie należytej staranności rozumieć należy jako staranność ogólnie wymaganą w stosunkach danego rodzaju, przy uwzględnieniu charakteru prowadzonej działalności. Miarą staranności zamawiającego będzie zatem oszacowanie wartości zamówienia poprzez porównanie cen realizacji zamówienia u innych wykonawców oraz określenie zakresu zamówienia np. w oparciu o potrzeby zaistniałe w latach ubiegłych.
Zatem w przypadku gdy w wyniku ustalenia wartości zamówienia obliczona z należytą starannością kwota przekracza równowartość 14.000 wybór wykonawcy powinien zostać przeprowadzony w jednym z trybów określonych w art. 10 ustawy Prawo zamówień publicznych.
W przypadku gdy jeden zamawiający zarządza nieruchomościami, które wymagają tożsamych działań administracyjnych (np. zamówienia usług ochrony), co do zasady wartość zamówienia powinna stanowić sumę wydatków ponoszonych na realizację danej usługi we wszystkich lokalizacjach.
Wyodrębnienie każdej nieruchomości jest możliwe poprzez dopuszczenie składania ofert częściowych, natomiast procedura wyboru wykonawcy powinna zostać przeprowadzona w reżimie formalno - prawnym wynikającym z łącznej wartości zamówień udzielanych dla danego przedmiotu z uwzględnieniem wszystkich części.
-
Usługi na wykonanie dokumentacji projektowej i kosztorysu inwestorskiego - szacować razem czy osobno?
Przetargi krok po krokuWartości usług wykonania dokumentacji projektowej i usług wykonania kosztorysów inwestorskich wolno sumować. -
Kiedy szacować zamówienia łącznie a kiedy oddzielnie?
Przetargi krok po krokuPrawo zamówień publicznych bezwzględnie zabrania dzielenia jednego zamówienia na części w celu uniknięcia stosowania ustawy. Dlatego też w pierwszej kolejności należy ustalić, czy ma się do czynienia z jednym zamówieniem czy kilkoma odrębnymi zamówieniami. -
Dokumenty wykonawców - jak długo są ważne?
Przetargi krok po krokuTermin aktualności dokumentów potwierdzających wymagane doświadczenie dotyczy ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a nie przed dniem wszczęcia postępowania. -
W którym momencie postępowania zamawiający może odrzucić ofertę?
Przetargi krok po krokuZamawiający odrzuca oferty dopiero po uzupełnieniu dokumentów i informuje o tym fakcie jednocześnie wraz z informacją o wyborze oferty.