Warunki udziału w postępowaniu: po pierwsze precyzyjne
Wykonawca może domagać się od zamawiającego, aby warunki udziału w postępowaniu zostały określone w sposób, który zapewni wybór oferty wykonawcy zdolnego do wykonania zamówienia, nie prowadząc do nieuzasadnionego, z punktu widzenia zasady uczciwej konkurencji, ograniczenia kręgu podmiotów mogących się ubiegać o udzielenie zamówienia.
Warunki stawiane przez Zamawiającego powinny być sformułowane precyzyjnie oraz odpowiednio do przedmiotu zamówienia i jego wartości.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Zarząd WSM "Ochota" zawiadamia, że odbędzie się przetarg na naprawę ścian elewacyjnych wraz z remontem w dwóch pionach balkonów
Ogłoszenie premium 10 dni do końca02.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Zarząd WSM "Ochota" zawiadamia, że odbędzie się przetarg na zagospodarowanie podwórza zlokalizowanego przy budynku mieszkalnym wielorodzinnym
Ogłoszenie premium 9 dni do końca01.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Ustawa Prawo zamówień publicznych określa* katalog ogólnych warunków udziału w postępowaniu. Rolą Zamawiającego jest dookreślenie warunków udziału w postępowaniu w sposób, który zapewni wybór oferty wykonawcy zdolnego do wykonania zamówienia, nie prowadząc do nieuzasadnionego, z punktu widzenia zasady uczciwej konkurencji, ograniczenia kręgu podmiotów mogących się ubiegać o udzielenie zamówienia.
Jakich dokumentów może żądać zamawiający?
Dokumenty jakich zamawiający może żądać na potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu określone są w Rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2009 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane (Dz. U. z 2009 r. Nr 226 poz. 1817).
Zatem określając warunki udziału w postępowaniu zamawiający powinien wziąć pod uwagę fakt, iż istnieją ograniczenia co do możliwości żądania od wykonawców dokumentów potwierdzających ich spełnianie. Warunku udziału w postępowaniu mogą być potwierdzane jedynie poprzez przedstawienie dokumentów wskazanych w wyżej przywołanym rozporządzeniu. Za błąd zamawiającego należy uznać sytuacje, w których żąda się od wykonawców przedstawienia, na potwierdzenie spełniania warunków udziału w przetargu, dokumentów nie zawartych w rozporządzeniu z 30 grudnia 2009 r.
Jakich dokumentów może żądać zamawiający? Sprawdź w art. 25 ustawy Prawo zamówień publicznych>>
Zgodnie ze stanowiskiem prezentowanym przez Urząd Zamówień Publicznych warunki udziału w postępowaniu muszą być uzasadnione charakterystyką, zakresem, stopniem złożoności lub warunkami realizacji zamówienia.
Ustalone przez zamawiającego warunki powinny mieć na celu jedynie ustalenie zdolności określonego podmiotu do wykonania zamówienia - nie mogą natomiast prowadzić do nieuzasadnionego preferowania jednych wykonawców i tym samym dyskryminacji innych wykonawców. Formułując warunki udziału w postępowaniu zamawiający musi mieć pewność, że nie doprowadzi do nieuzasadnionego wyeliminowania wykonawców, którzy są zdolni do wykonania zamówienia. Określenie warunków udziału w postępowaniu o zamówienie publiczne w sposób prowadzący do wyeliminowania niektórych wykonawców musi mieć odzwierciedlenie w rozumianych w sposób zobiektywizowany preferencjach zamawiającego i jego uzasadnionych potrzebach.
Przykład
Jako przykładowo niedopuszczalne sformułowanie podmiotowego warunku udziału w postępowaniu, którego przedmiotem są dostawy, jest ograniczenie katalogu wykonawców jedynie do producentów nabywanych urządzeń lub towarów, z wyłączeniem ich dystrybutorów, hurtowników** itp.
* w art. 22 ust. 1 pkt. 1 - 4 PZP
** Podobnie Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z dnia 21 kwietnia 2009 r. sygn. akt: KIO/UZP 442/09
Autor artykułu jest praktykiem w dziedzinie zamówień publicznych, członkiem komisji przetargowych np. dotyczących Budowy Stadionu Narodowego w Warszawie, Mostu Północnego w Warszawie. Posiada doświadczenie w kierowaniu zespołami osób zajmujących się stosowaniem ustawy Prawo zamówień publicznych, między innymi jako: Dyrektor Biura Zamówień Publicznych Urzędu m. st. Warszawy, Dyrektor Biura Zamówień Publicznych TVP S.A., Doradca Zarządu Narodowego Centrum Sportu sp. z o.o.
Poradnik przedsiębiorcy:
Część I: Gdzie szukać ogłoszeń o przetargach?
Część II: Kurs euro w zamówieniach publicznych
Część III: Przetarg nieograniczony - wszystko co musisz wiedzieć
Część IV: Jak startować w przetargu ograniczonym?
Część V: Opis przedmiotu zamówienia - przykłady złych praktyk
Część VI: Jak złożyć ofertę równoważną?
Cześć VII: Warunki udziału w postępowaniu - czego może żądać zamawiający
Cześć VIII: Pełnomocnictwo do podpisania oferty (WZÓR)
Część IX: Umowa konsorcjum (WZÓR)
-
Zasady uzupełniania ofert o brakujące dokumenty
Zamówienia publiczneW celu ograniczenia liczby ofert przetargowych odrzucanych z powodu błędów formalnych przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych dają wykonawcy ubiegającemu się o uzyskanie zamówienia publicznego możliwość uzupełnienia brakujących dokumentów. -
Co może stanowić tajemnicę przedsiębiorstwa?
Zamówienia publiczneUstawa Prawo zamówień publicznych umożliwia wykonawcom zastrzeżenie w składanych ofertach informacji, które stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa i z tego powodu nie mogą być udostępniane. -
Jak złożyć ofertę równoważną?
Zamówienia publiczneW przypadku gdy zamawiający wskazuje znak towarowy produktu objętego zamówieniem, zobowiązany jest dopuścić składanie ofert równoważnych. Natomiast wykonawca ma prawo domagać się konkretyzacji zakresu równoważności oraz sposobu jej oceny.