Z różnych przyczyn zamówienia publiczne w Polsce nie kojarzą się z wdrażaniem przez zamawiających w udzielanych zamówienia rozwiązań innowacyjnych, odważnych technicznie. Tych, które w perspektywie mogą przyczynić się zarówno do uzyskiwania produktów / usług o wysokiej jakości, wydajnych, nowoczesnych, a z drugiej strony, tych które mogą zwiększyć potencjał przedsiębiorstw.
Świadczą o tym chociażby dane statystyczne, z których wynika, że w 2011 roku w 91 % wszczętych postępowaniach o wartości poniżej progów UE cena była jedynym kryterium wyboru oferty. A przecież racjonalne gospodarowanie środkami publicznymi nie zawsze ograniczać się musi do stosowania kryterium najniższej ceny. O racjonalności w gospodarowaniu tymi środkami świadczyć może stosowanie przez zamawiających mechanizmów umożliwiających uzyskiwanie nowoczesnych i innowacyjnych rozwiązań.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Suwalska Spółdzielnia Mieszkaniowa ogłasza przetarg nieograniczony na dostawę materiałów do remontu dźwigów w 2025 r. w zasobach SSM
Ogłoszenie premium 16 dni do końca09.02.2025
SUWAŁKI, PodlaskiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Robotnicza Spółdzielnia Mieszkaniowa "URSUS" ogłasza przetarg nieograniczony na wykonanie prac
Ogłoszenie premium 17 dni do końca10.02.2025
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Taki stan rzeczy jest często wynikiem niewiedzy, bądź też strachu zamawiających, którzy decydują się na sprawdzone, w ich mniemaniu bezpieczne rozwiązania, które wcale nie muszą prowadzić do uzyskania najlepszych efektów. Niewiedza lub strach zamawiających powodują, że w praktyce nie są stosowane kryteria, wymienione w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych, takie jak: jakość, funkcjonalność, parametry techniczne, zastosowanie najlepszych dostępnych technologii w zakresie oddziaływania na środowisko, koszty eksploatacji, serwis oraz termin wykonania zamówienia.
-
Kiedy należy sprawdzić czy cena oferty jest rażąco niska?
Przetargi krok po krokuUstawa Prawo zamówień publicznych nie wprowadza definicji ceny rażąco niskiej. W orzecznictwie istnieją jednak wskazówki, kiedy mamy z nią do czynienia. -
Kiedy możesz naliczyć kary umowne za opóźnienie w wykonaniu umowy w sprawie zamówienia publicznego?
Przetargi krok po krokuW rozstrzygnięciu kwestii naliczania kary umownej zastosowanie znajdą zapisy zawarte w umowie i ewentualnie przepisy Kodeksu cywlinego. -
Czy dla zamówień uzupełniających, jako jego wartość, podaje się kwotę netto?
Przetargi krok po krokuWartość zamówień uzupełniających, których możesz w okresie 3 lat od udzielenia zamówienia podstawowego udzielić dotychczasowemu wykonawcy robót budowlanych w trybie zamówienia z wolnej ręki, nie może być większa niż 50 % wartości zamówienia podstawowego.