Celem wprowadzenia do przepisów Prawa zamówień publicznych możliwości wypłacenia przez zamawiającego zaliczki na poczet wykonania zamówienia publicznego miało być ułatwienie dostępu, zwłaszcza małym i średnim przedsiębiorcom, do tego segmentu rynku. Pojęcie zaliczki nie zostało zdefiniowane zarówno na gruncie ustawy Prawo zamówień publicznych, jak również w innych przepisach prawa. Pojęciu temu najbliższa jest regulacja zawarta w art. 743 Kodeksu Cywilnego, zgodnie z którą w przypadku gdy wykonanie zlecenia wymaga wydatków, dający zlecenie powinien na żądanie przyjmującego udzielić mu odpowiedniej zaliczki. Zaliczkę należy odróżnić od instytucji zadatku, uregulowanego w art. 394 KC, pociągającego za sobą inne skutki prawne, niż wpłata zaliczki.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Robotnicza Spółdzielnia Mieszkaniowa "PRAGA" ogłasza przetarg nieograniczony na opracowanie koncepcji na organizację wjazdu i wyjazdu w obrębie Kolonii "Kamińskiego-Ćmielowska"
Ogłoszenie premium 2 dni do końca24.11.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Zarząd WSM "Ochota" zawiadamia, że odbędzie się przetarg na wymianę kanalizacji sanitarno-deszczowej podposadzkowej na poziomie piwnic
Ogłoszenie premium 2 dni do końca24.11.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Wskazać należy, że ustawa Prawo zamówień publicznych nie daje zamawiającemu pełnej swobody w podejmowaniu decyzji o wypłaceniu zaliczki wykonawcy zamówienia publicznego.
Zgodnie z art. 151a ust. 1 Prawa zamówień publicznych zamawiający może udzielić zaliczek na poczet wykonania zamówienia, jeżeli możliwość taka została przewidziana w ogłoszeniu o zamówieniu lub w specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
Niezależnie od powyższego zaliczka ma zawsze charakter elementu fakultatywnego w prowadzonym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego i jej wprowadzenie do umowy zależy wyłącznie od decyzji zamawiającego.
Wysokość zaliczki uzależniona jest od decyzji zamawiającego. Zgodnie z obowiązującymi przepisami jeżeli kwota zaliczki nie przekracza 20% wartości zamówienia nie są wymagane żadne dodatkowe procedury. Natomiast przy wypłacaniu zaliczki o wartości większej niż 20% wartości wynagrodzenia należnego wykonawcy zamawiający musi:
- nałożyć na wykonawcę obowiązek wykazania, że wykonana już została ta część zamówienia, która obejmuje wartość poprzednio udzielonych zaliczek,
- zażądać od wykonawcy wniesienia zabezpieczenia kwoty zaliczki w jednej z form określonych przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych.
Co do zasady kwota zaliczki powinna zostać wypłacona na konto wykonawcy, który realizuje umowę o zamówienie publiczne. Nie powinno się wypłacać zaliczki w formie pieniężnej.
Na gruncie obowiązujących przepisów w sytuacji gdy zamawiający w treści ogłoszenia o przetargu oraz specyfikacji istotnych warunków zamówienia nie przewidzi wypłacenia zaliczki, wykonawca po upływie terminu składania ofert nie może zgłaszać wniosku o jej wypłacenie.
-
Nowelizacja Prawa zamówień publicznych
Zamówienia publiczneW czerwcu do Sejmu trafił rządowy projekt nowelizacji Prawa zamówień publicznych. Nowelizacja dostosowuje przepisy Prawa zamówień publicznych do tzw. dyrektywy obronnej. -
Jak konsorcjum powinno potwierdzać spełnianie warunków udziału w postępowaniu?
Przetargi krok po krokuZ istoty konsorcjum wynika, iż poszczególne warunki ustalone przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego mogą być spełniane wspólnie przez jego uczestników. -
W jaki sposób można wysłać wykonawcom zaproszenia do składania ofert wraz z siwz?
Przetargi krok po krokuCzy można przesłać zaproszenia do składania ofert wraz z siwz tylko za pomocą poczty lub kuriera? -
Czy kopia zobowiązania podmiotu trzeciego jest wystarczająca?
Przetargi krok po krokuDokumenty składane przez wykonawcę w celu udowodnienia, że inny podmiot oddał mu do dyspozycji określone zasoby na czas realizacji zamówienia, należy traktować jako dokumenty potwierdzające spełnianie warunków udziału w postępowaniu.