Dyrektywa obronna określa procedury zakupów publicznych w zakresie obronności i bezpieczeństwa. Proponowana nowelizacja Prawa zamówień publicznych wprowadza również między innymi rozwiązania w zakresie udzielania zamówień publicznych spoza wskazanego dyrektywą obronną obszaru. Nowe przepisy przewidują np. wprowadzenie procedury dialogu technicznego.
Czym będzie dialog techniczny?
W przypadku chwalenia przez Sejm nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych zgodnie z przedłożeniem Rządowym zamawiający będzie miał prawo przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, zwrócić się do podmiotów trzecich o doradztwo w zakresie niezbędnym do przygotowania opisu przedmiotu zamówienia.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Budowlano-Mieszkaniowa Ateńska ogłasza przetarg nieograniczony na dostawę środków czystości w roku 2025
Ogłoszenie premium 23 dni do końca15.01.2025
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Suwalska Spółdzielnia Mieszkaniowa w Suwałkach ogłasza przetarg nieograniczony na dostawę i montaż wyposażenia placów zabaw oraz siłowni zewnętrznych
Ogłoszenie premium 24 dni do końca16.01.2025
SUWAŁKI, PodlaskiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Dialog techniczny to nie tylko sposób uzyskania informacji lub doradztwa, ale skonfrontowanie potrzeb zamawiającego z możliwościami ich realizacji przez podlegający ciągłym zmianom rynek określonych usług, dostaw lub robót budowlanych. W takich okolicznościach, uzyskane przez zamawiającego doradztwo lub informacje odnośnie sposobu opisu przedmiotu zamówienia lub określenia warunków umowy powinno być następstwem dialogu technicznego, prowadzonego z uwzględnieniem zasady uczciwej konkurencji. Zachowanie tej zasady wymaga jednakowego traktowania przez zamawiającego w toku dialogu technicznego wszystkich potencjalnych wykonawców oraz oferowanych przez nich rozwiązań.
Jednocześnie należy podkreślić, iż uczestnictwo w dialogu technicznym nie jest równoznaczne z koniecznością wykluczenia wykonawcy z uwagi na bezpośrednie wykonywanie czynności związanych z przygotowaniem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (na podstawie art. 24 ust. 2 pkt. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych), gdyż wykonawca uczestniczący w dialogu technicznym nie dokonuje bezpośredniego opisu przedmiotu zamówienia, lecz przekazuje informacje i udziela porad, które mogą być wykorzystane przez zamawiającego, przy uwzględnieniu zasady uczciwej konkurencji do opisu przedmiotu zamówienia lub warunków umowy.
Nowe przesłanki wykluczenia wykonawcy
Kolejną projektowaną zmianą jest ograniczenie możliwości posługiwania się zasobami podmiotu trzeciego dla spełniania warunków udziału w przetargu.
Opierając się na dotychczasowym orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości nowelizacja zakłada rozszerzenie katalogu przewidzianych w art. 24 ustawy Prawo zamówień publicznych przesłanek wykluczenia wykonawców z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
Proponowane przesłanki wykluczenia dotyczyłyby następujących sytuacji:
- złożenia przez wykonawców powiązanych ze sobą (tj. pozostających ze sobą w stosunku zależności lub dominacji) odrębnych ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w tym samym postępowaniu, chyba że wykażą, iż istniejące pomiędzy nimi relacje nie miały wpływu na ich zachowania w postępowaniu, w szczególności nie działają na podstawie zmowy przetargowej, ewentualnie ich swoboda w zakresie ubiegania się o zamówienie nie jest krępowana przez innych powiązanych z nimi wykonawców uczestniczących w tym samym postępowaniu,
- wykonawców, którzy wzajemnie udostępniają sobie potencjał w celu wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu, chyba że wykażą, iż istnienie tego rodzaju nie utrudnia uczciwej konkurencji,
- wykonawców, którzy w celu wykazania spełnienia warunków udziału w postępowaniu powołują się na zasoby tego samego podmiotu trzeciego, chyba że wykażą, iż istnienie tego rodzaju stosunku nie utrudnia uczciwej konkurencji.
Zastosowanie wskazanych powyżej przesłanek będzie możliwe w przypadku, gdy wykonawca nie przedstawi zamawiającemu wiarygodnego dowodu, że istniejące pomiędzy nimi powiązania nie wpływają negatywnie na uczciwą konkurencję. Przedstawione stanowisko znajduje uzasadnienie w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, wyrażone w sprawach C-538/07, C-21/03 i C-34/03, zgodnie z którymi prawo wspólnotowe sprzeciwia się ustanowieniu przepisu krajowego, który wprowadza całkowity zakaz równoczesnego i konkurencyjnego udziału w tym samym postępowaniu przetargowym przedsiębiorstw, miedzy którymi istnieje stosunek dominacji, lub które są ze sobą powiązane, bez pozostawienia im możliwości wykazania, że taki stosunek nie miał wpływu na ich zachowanie w ramach tego postępowania.
Przepisy wprowadzane projektowaną nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych mają w założeniach autorów nowelizacji wesprzeć przede wszystkim firmy z sektora małej i średniej przedsiębiorczości w walce o zamówienie publiczne z podmiotami zagranicznymi, mającymi w Polsce swoje spółki "córki". Natomiast zamawiający po wprowadzeniu nowelizacji ma uzyskać nowe możliwości formalne stanowiące narzędzie w dobrym i jednoznacznym opisie przedmiotu zamówienia. Nowe przesłanki wykluczenia wykonawcy - 21 lipca 2012 weszła w życie ustawa nowelizująca Prawo zamówień publicznych. Czytaj >>
Planowane rozwiązania wejdą w życie nie wcześniej niż jesienią bieżącego roku.
-
Zmiana Prawa zamówień publicznych rozszerzyła katalog wykluczeń wykonawców
Zamówienia publiczneWejście w życie ustawy o skutkach powierzania wykonywania pracy cudzoziemcom przebywającym wbrew przepisom na terytorium RP wprowadza zmiany w przepisach ustawy Prawo zamówień publicznych. -
BCC o propozycjach zmian Prawa zamówień publicznych
Zamówienia publiczneProponowana nowelizacja Prawa zamówień publicznych budzi szerokie dyskusje w kręgu przedsiębiorców. Na temat proponowanych zmian swoją opinię wyraził Business Centre Club. -
Wzory klauzul waloryzacyjnych
Zamówienia publiczneUstawa Pzp nie zawiera zakazu wprowadzania waloryzacji wynagrodzenia należnego wykonawcy zamówienia publicznego. Ustawodawca zobowiązał zamawiających aby w umowach, których okres obowiązywania przekracza 12 miesięcy, zawarli postanowienia o zasadach wprowadzania zmian w wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy. -
Szykują się zmiany w Prawie zamówień publicznych?
Zamówienia publiczne?Zapewnienie sprawnego i niezakłóconego wykonania zamówień publicznych?. To cel zmian w ustawie Prawo zamówień publicznych. Projekt zmian został przekazany przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych do konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych.