Warunki stawiane przez zamawiającego powinny być sformułowane precyzyjnie oraz odpowiednio do przedmiotu zamówienia i jego wartości. Formułując warunek udziału w postępowaniu dotyczący doświadczenia posiadanego przez wykonawców, zamawiający określając rodzaj zamówień, których wykonaniem powinien wykazać się wykonawca, nie powinien posługiwać się niżej wskazanymi zapisami:
- "zamówienia o o podobnym zakresie do przedmiotu zamówienia",
- "zamówienia obejmujące swoim rodzajem i wartością przedmiot zamówienia",
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa "Górczewska" ogłasza konkurs ofert na ubezpieczenie majątku Spółdzielni oraz odpowiedzialności cywilnej jej władz
Ogłoszenie premium 17 dni do końca10.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Zarząd WSM "Ochota" zawiadamia, że odbędzie się przetarg na wymianę kanalizacji sanitarno-deszczowej podposadzkowej na poziomie piwnic
Ogłoszenie premium 1 dzień do końca24.11.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę
- "podobne do złożonej oferty".
Powyższe określenia mają charakter nieprecyzyjny i niejednoznaczny, albowiem zamawiający nie doprecyzował, co rozumie pod ich pojęciem, co skutkuje powstaniem pewnej dowolności interpretacyjnej.
Rolą zamawiającego jest konkretyzacja i sprecyzowanie warunków udziału w postępowaniu, w sposób który z jednej strony nie utrudnia uczciwej konkurencji, a z drugiej daje wykonawcom pewność, co do jednoznacznej ich interpretacji podczas oceny spełniania warunków.
Zamawiający nie precyzując warunków udziału w przetargu może mieć kłopot z oceną, które zamówienie spełnia określony wymóg, a wykonawcy zainteresowani zamówieniem pozostają w stanie niepewności, czy posiadane przez nich doświadczenie zostanie uznane przez zamawiającego za podobne do przedmiotu zamówienia.
Okoliczność ta może prowadzić do sytuacji, w której ogólny warunek będą spełniać wykonawcy, którzy nie mają praktycznego doświadczenia niezbędnego do należytego wykonania zamówienia. Jednocześnie fakt ten nie będzie stanowić podstawy do wykluczenia takiego wykonawcy z postępowania, albowiem zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Krajowej Izby Odwoławczej, niejednoznaczność zapisów siwz i wątpliwości związane z różnymi interpretacjami postanowień nie mogą powodować negatywnych konsekwencji dla wykonawcy.
Ustawa Prawo zamówień publicznych określa katalog ogólnych warunków udziału w postępowaniu. Rolą zamawiającego jest dookreślenie warunków udziału w postępowaniu w sposób, który zapewni wybór oferty wykonawcy zdolnego do wykonania zamówienia, nie prowadząc do nieuzasadnionego, z punktu widzenia zasady uczciwej konkurencji, ograniczenia kręgu podmiotów mogących się ubiegać o udzielenie zamówienia. Brak szczegółowego określenia warunków udziału w postępowaniu, wskazanych w art. 22 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych, powoduje, że oświadczenie wykonawcy o spełnieniu tych warunków może mieć jedynie charakter pozorny.
Przykładowo wskazać można na stanowisko Krajowej Izby Odwoławczej wyrażone
w wyroku z dnia 22 stycznia 2009 r. sygn. akt: KIO/UZP 12/09, w którym stwierdzono, między innymi, iż " postanowienia, np. ogólnie informujące o konieczności dysponowania osobami niezbędnymi do wykonania zamówienia bez konkretnego wskazania liczby tych osób, ich charakterystyki czy doprecyzowania wymaganych uprawnień, nie mogą być uznane za poprawnie sformułowany warunek udziału w postępowaniu wywołujący skutki prawne w postaci dopuszczenia bądź niedopuszczenia wykonawcy do postępowania"
W praktyce udzielania zamówień publicznych często spotykane są błędy związane z niedookreśleniem warunków udziału w przetargu, które dotyczą:
- braku określenia wymaganej wartości wykonanych zamówień, której nie wykazanie oznaczałoby niespełnienie warunków udziału w postępowaniu
- sytuacji gdzie zamawiający konkretyzując warunek dysponowania osobami zdolnymi do wykonania zamówienia: nie określił iloma osobami o wskazanych uprawnieniach musiał dysponować wykonawca, w sposób nieprecyzyjny podał informacje dotyczące wymaganych uprawnień,
- braku wskazania konkretnych uprawnień (koncesji, zezwolenia, licencji) wymaganych przez zamawiającego na potwierdzenie spełniania warunku udziału w postępowaniu.
-
Aspekty środowiskowe w zamówieniach publicznych
Zamówienia publiczne?Zielone zamówienia publiczne? mogą zapewnić organom publicznym realne oszczędności finansowe, szczególnie jeśli wziąć pod uwagę redukcję kosztów eksploatacji produktów, a nie wyłącznie cenę ich nabycia. Ich udzielenie wymaga jednak odpowiedniego przygotowania. -
Referencje umożliwiają wykonawcom wykazanie spełnienia warunku udziału w postępowaniu
Przetargi krok po krokuReferencje mogą stanowić dokument określający, czy wymienione w wykazie roboty zostały wykonane w sposób należyty. -
Warunki udziału w przetargu nie mogą utrudniać uczciwej konkurencji
Zamówienia publiczneUstawa Prawo zamówień publicznych określa katalog ogólnych warunków udziału w postępowaniu. Nie mogą one prowadzić do nieuzasadnionego preferowania jednych wykonawców i tym samym dyskryminacji innych.