Zamawiający prowadząc postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego ma prawo wymagać aby wykonawcy ubiegający się o uzyskanie zamówienia wykazali, że nie otwarto w stosunku do nich procedur likwidacji lub nie ogłoszono ich upadłości.
Na potwierdzenie braku podstaw do wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w związku z zaistnieniem wyżej wskazanych okoliczności, zamawiający ma prawo wymagać od wykonawców przedłożenia wraz z ofertą między innymi: aktualnego odpisu z właściwego rejestru lub centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa "Osiedle Starówka" ogłasza przetarg nieograniczony na wykonanie wymiany instalacji gazowej
Ogłoszenie premium 24 dni do końca16.01.2025
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Kujawska Spółdzielnia Mieszkaniowa ogłasza przetarg nieograniczony w przedmiocie zamówienia pn.: wykonanie usług w zakresie udrażniania instalacji kanalizacyjnej i deszczowej oraz pracy podnośnika koszowego w budynkach spółdzielczych...
Ogłoszenie premium 8 dni do końca31.12.2024
INOWROCŁAW, Kujawsko - PomorskiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Z faktu, że ustawa o swobodzie działalności gospodarczej umożliwia w sposób samodzielny pozyskanie za pośrednictwem Internetu przez wszystkich zainteresowanych danych zawartych w CEIDG nie można wywodzić, że zamawiający prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne może je samodzielnie uzyskać w przypadku, gdy na przykład stosowny dokument załączony do oferty jest nieczytelny.
Powyższe potwierdza ustalenie zawarte w wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 21 maja 2013 r. sygn. akt: KIO 1059/13, w którym oddalając odwołanie Przewodnicząca stwierdziła, że "Argumentacja odwołującego, iż informacje zawarte w CEIDG są jawne, a więc zamawiający mógł je samodzielnie pozyskać nie zasługuje na uwzględnienie. Przepis art. 24 ust. 2 pkt. 4 ustawy Prawo zamówień publicznych ciężar dowodu lokuje po stronie wykonawcy. Zatem za nieuprawnione należy uznać domaganie się przez Odwołującego przeniesienia tego ciężaru na zamawiającego.
Za chybione, w ocenie Składu Orzekającego, uznać należy również twierdzenie odwołującego, że zamawiający nie jest uprawniony do żądania informacji z CEIDG z uwagi na przepisy ustawy z dnia 25 marca 2011 r. o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców (Dz. U. z 2011 r. Nr 106 poz. 662 z późn. zm.). Na mocy przepisu art. 1 powołanej ustawy znowelizowano przepis art. 220 k.p.a., zgodnie z którym organ administracji publicznej nie może żądać zaświadczenia ani oświadczenia na potwierdzenie faktów lub stanu prawnego, jeżeli możliwe są do ustalenia przez organ na podstawie m.in. rejestrów publicznych posiadanych przez inne podmioty publiczne, do których organ ma dostęp w drodze elektronicznej na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
W tym miejscu zauważyć jednakże należy, iż podstawą działania zamawiającego są przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych i rozporządzeń wykonawczych, przytoczona regulacja ustawy o ograniczaniu barier w administracji dla obywateli i przedsiębiorców nie znajduje zastosowania do postępowań o udzielenie zamówienia publicznego".
-
Prokura, czyli szczególny rodzaj pełnomocnictwa
Zamówienia publiczneUstanawianie prokurenta jest coraz częstszą praktyką, gdyż umożliwia sprawne prowadzenie działalności przedsiębiorstwa bez konieczności angażowania właścicieli we wszystkie podejmowane działania. -
Czy zmiana siwz w trakcie postępowania może zmodyfikować wartość zamówienia?
Przetargi krok po krokuPotrzeba korekty wartości zamówienia po wszczęciu postępowania świadczy z reguły o niedochowaniu należytej staranności przy szacowaniu wartości. Czy zatem zmiana wartości zamówienia po wszczęciu postępowania stanowi naruszenie ustawy Prawo zamówień publicznych? -
Zamawiający nie musi zamieszczać informacji o zamiarze zawarcia umowy w BIP
Przetargi krok po krokuPewien wyjątek od powyższej zasady stanowią zamówienia udzielane na podstawie umowy ramowej oraz zamówienia objęte dynamicznym systemem zakupów. -
Kiedy można skorzystać z prawa opcji?
Przetargi krok po krokuSkorzystanie z prawa opcji nie wiąże się z koniecznością zawierania aneksu do umowy, ani tym bardziej zawierania nowej, odrębnej umowy.