Pojęcie "konsorcjum" zgodnie ze słownikiem języka polskiego oznacza spółkę zawartą przez kilku przedsiębiorców w celu zwiększenia kapitałów potrzebnych do przeprowadzenia operacji finansowych. Ustawa Prawo zamówień publicznych jednoznacznie dopuszcza możliwość udziału konsorcjum w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.
Dokumentem świadczącym o powstaniu konsorcjum powinna być umowa, tzw. umowa konsorcjum , zawarta pomiędzy wszystkimi podmiotami wchodzącymi w jego skład.
Og³oszenia z kategorii Przetargi
-
Kujawska Spó³dzielnia Mieszkaniowa w Inowroc³awiu og³asza przetarg nieograniczony w przedmiocie zamówienia pn.: Wykonanie przegl±dów budowlanych w budynkach mieszkalnych, gara¿ach oraz lokalach u¿ytkowych zlokalizowanych w Inowroc³awiu i Rejonie w...
Og³oszenie premium 9 dni do koñca31.12.2024
INOWROC£AW, Kujawsko - PomorskiePrzetargi, Przetargi na dostawê -
Spó³dzielnia Mieszkaniowa "Osiedle Starówka" og³asza przetarg nieograniczony na wykonanie wymiany instalacji gazowej
Og³oszenie premium 25 dni do koñca16.01.2025
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawê
Umowa konsorcjum należy do tzw. grupy umów nienazwanych (w prawie polskim nie występuje odrębna kategoria dotycząca umowy konsorcjum). Wobec powyższego do umowy konsorcjum mają zastosowanie ogólne przepisy kodeksu cywilnego.
Wzór dokumentu: Umowa konsorcjum WZÓR
Solidarna odpowiedzialność
Umowa konsorcjum nie może wyłączyć obowiązku ponoszenia solidarnej odpowiedzialności za wykonanie zamówienia publicznego.
W przypadku upadłości jednego z wykonawców zobowiązanie z tytułu umowy w sprawie zamówienia publicznego trwa nadal pomiędzy zamawiającym a pozostałymi uczestnikami konsorcjum, którzy w dalszym ciągu są zobowiązani do wykonania tej umowy. Ponieważ umowa konsorcjum nie została uregulowana w polskich przepisach prawa, to w piśmiennictwie podkreśla się, że charakterem najbardziej zbliżona jest do umowy spółki cywilnej uregulowanej w art. 860 i n. Kodeksu cywilnego. Do umowy konsorcjum zastosowanie znajdują również przepisy ogólne Kodeksu cywilnego dotyczące odpowiedzialności solidarnej dłużników.
Zgodnie z art. 369 k.c. zobowiązanie jest solidarne, jeżeli to wynika z ustawy lub czynności prawnej. Z powyższego przepisu stanowiącego zasadę przyjęcia solidarnej odpowiedzialności za zobowiązania w polskim systemie prawa wynika, iż aby powstała solidarna odpowiedzialność pomiędzy dłużnikami, konieczne jest przewidzenie tego przez ustawodawcę lub przez czynność prawną (np. umowę konsorcjum).
W konsekwencji w przypadku umów o wykonanie zamówienia publicznego oświadczenie o odstąpieniu od umowy złożone przez syndyka wywołuje skutki prawne wyłącznie w stosunku prawnym pomiędzy upadłym wykonawcą a zamawiającym. Natomiast zobowiązanie z tytułu umowy w sprawie zamówienia publicznego obowiązuje w dalszym ciągu pomiędzy zamawiającym a pozostałymi uczestnikami konsorcjum, którzy w dalszym ciągu są zobowiązani do wykonania zawartej umowy w sprawie zamówienia publicznego.
Kup taniej od komornika Licytacje, licytacje komornicze - najnowsze ogłoszenia z całej Polski
Powyższe zachowuje ważność i zastosowanie również w przypadku gdy upadłość dotyczy lidera konsorcjum.
Wskazać należy, że Przepisy prawa w żaden sposób nie regulują kwestii związanej z reprezentacją wykonawców tworzących konsorcjum na etapie realizacji umowy w sprawie zamówienia publicznego. Kwestia wzajemnej reprezentacji wykonawców tworzących konsorcjum należy w zasadzie do sfery wewnętrznych stosunków prawnych pomiędzy wykonawcami, która jest uregulowana w umowie konsorcjum. Należy zatem przyjąć, iż brak jest przeszkód do dokonania zmiany podmiotu będącego liderem konsorcjum , z którym to konsorcjum zawarto umowę w sprawie zamówienia publicznego. Zmiana taka nie stanowi zmiany podmiotowej wykonawcy, a w konsekwencji możliwości dokonania takiej zmiany nie sprzeciwia się unormowanie zawarte w art. 7 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych. Dopuszczalności takiej zmiany nie sprzeciwia się też art. 144 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych, ponieważ zmiana taka nie stanowi istotnej zmiany umowy w stosunku do treści oferty.
Jeżeli upadły konsorcjant był jednocześnie liderem konsorcjum, nie ma przeszkód, aby w toku realizacji umowy w sprawie zamówienia publicznego liderem konsorcjum wykonującego umowę stał się inny wykonawca (członek konsorcjum) wchodzący w skład tego konsorcjum. Sama zmiana lidera konsorcjum nie wpływa na zakres zobowiązań podmiotów tworzących to konsorcjum, wynikających z umowy o udzielenie zamówienia publicznego, a pozwala na dalszą sprawną realizację zamówienia publicznego. AUTOR ARTYKUŁU Marek Okniński - praktyk w dziedzinie zamówień publicznych, członek komisji przetargowych np. dotyczących Budowy Stadionu Narodowego w Warszawie, Mostu Północnego w Warszawie. Posiada doświadczenie w kierowaniu zespołami osób zajmujących się stosowaniem ustawy Prawo zamówień publicznych między innymi jako: Dyrektor Biura Zamówień Publicznych Urzędu m. st. Warszawy, Dyrektor Biura Zamówień Publicznych TVP S.A., Doradca Zarządu Narodowego Centrum Sportu sp. z o.o.
-
Zamawiaj±cy nie mo¿e wskazaæ nazwy konkretnego producenta
Przetargi krok po krokuWskazanie znaku towarowego, patentu lub pochodzenia jest wyj±tkiem od regu³y. W ka¿dym przypadku, gdy zamawiaj±cy ma mo¿liwo¶æ opisania przedmiotu zamówienia bez konieczno¶ci pos³u¿enia siê nazwami w³asnymi, to powinien tak post±piæ. -
Kierownik dzia³u zamówieñ publicznych nie zawsze musi sk³adaæ o¶wiadczenie ZP-1
Przetargi krok po krokuOdpowiedzi na pytanie, kto zobowi±zany jest do z³o¿enia o¶wiadczenia na druku ZP-1 nale¿y szukaæ w rozporz±dzeniu Prezesa Rady Ministrów z 26 pa¼dziernika 2010 r. -
Og³oszenia o przetargach na elektronicznej tablicy og³oszeñ
Zamówienia publiczneKluczow± przes³ank± warunkuj±c± dopuszczalno¶æ publikacji og³oszenia jest zapewnienie przez zamawiaj±cego nielimitowanej dostêpno¶ci, czego skutkiem jest umo¿liwienie swobodnego przegl±dania informacji przez osoby niebêd±ce pracownikami zamawiaj±cego. -
Prokurent podpisuj±c ofertê nie musi przedstawiaæ za¶wiadczeñ z Krajowego Rejestru Karnego
Zamówienia publiczneInstytucja prokury jako szczególnego rodzaju pe³nomocnictwo zosta³a okre¶lona w Kodeksie Cywilnym. Prokurent podpisuj±c ofertê nie musi przedstawiaæ udzielonego pe³nomocnictwa. Wystarczaj±cym jest uwidocznienie prokurenta we wypisie z rejestru przedsiêbiorców w Krajowym Rejestrze S±dowym.