Pojęcie "konsorcjum" zgodnie ze słownikiem języka polskiego oznacza spółkę zawartą przez kilku przedsiębiorców w celu zwiększenia kapitałów potrzebnych do przeprowadzenia operacji finansowych. Ustawa Prawo zamówień publicznych jednoznacznie dopuszcza możliwość udziału konsorcjum w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.
Dokumentem świadczącym o powstaniu konsorcjum powinna być umowa, tzw. umowa konsorcjum , zawarta pomiędzy wszystkimi podmiotami wchodzącymi w jego skład.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa Lokatorsko-Własnościowa "Popowice" ogłasza przetarg na malowanie tynków klatek schodowych w budynkach mieszkalnych Zespołu Nieruchomości nr 1 – Polana i Zespołu Nieruchomości nr 2 – Park
Ogłoszenie premium 4 dni do końca02.03.2025
WROCŁAW, Dolnośląskie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Spółdzielnia Budowlano-Mieszkaniowa Ateńska ogłasza przetargi nieograniczone
Ogłoszenie premium 5 dni do końca03.03.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
Umowa konsorcjum należy do tzw. grupy umów nienazwanych (w prawie polskim nie występuje odrębna kategoria dotycząca umowy konsorcjum). Wobec powyższego do umowy konsorcjum mają zastosowanie ogólne przepisy kodeksu cywilnego.
Wzór dokumentu: Umowa konsorcjum WZÓR
Solidarna odpowiedzialność
Umowa konsorcjum nie może wyłączyć obowiązku ponoszenia solidarnej odpowiedzialności za wykonanie zamówienia publicznego.
W przypadku upadłości jednego z wykonawców zobowiązanie z tytułu umowy w sprawie zamówienia publicznego trwa nadal pomiędzy zamawiającym a pozostałymi uczestnikami konsorcjum, którzy w dalszym ciągu są zobowiązani do wykonania tej umowy. Ponieważ umowa konsorcjum nie została uregulowana w polskich przepisach prawa, to w piśmiennictwie podkreśla się, że charakterem najbardziej zbliżona jest do umowy spółki cywilnej uregulowanej w art. 860 i n. Kodeksu cywilnego. Do umowy konsorcjum zastosowanie znajdują również przepisy ogólne Kodeksu cywilnego dotyczące odpowiedzialności solidarnej dłużników.
Zgodnie z art. 369 k.c. zobowiązanie jest solidarne, jeżeli to wynika z ustawy lub czynności prawnej. Z powyższego przepisu stanowiącego zasadę przyjęcia solidarnej odpowiedzialności za zobowiązania w polskim systemie prawa wynika, iż aby powstała solidarna odpowiedzialność pomiędzy dłużnikami, konieczne jest przewidzenie tego przez ustawodawcę lub przez czynność prawną (np. umowę konsorcjum).
W konsekwencji w przypadku umów o wykonanie zamówienia publicznego oświadczenie o odstąpieniu od umowy złożone przez syndyka wywołuje skutki prawne wyłącznie w stosunku prawnym pomiędzy upadłym wykonawcą a zamawiającym. Natomiast zobowiązanie z tytułu umowy w sprawie zamówienia publicznego obowiązuje w dalszym ciągu pomiędzy zamawiającym a pozostałymi uczestnikami konsorcjum, którzy w dalszym ciągu są zobowiązani do wykonania zawartej umowy w sprawie zamówienia publicznego.
Kup taniej od komornika Licytacje, licytacje komornicze - najnowsze ogłoszenia z całej Polski
Powyższe zachowuje ważność i zastosowanie również w przypadku gdy upadłość dotyczy lidera konsorcjum.
Wskazać należy, że Przepisy prawa w żaden sposób nie regulują kwestii związanej z reprezentacją wykonawców tworzących konsorcjum na etapie realizacji umowy w sprawie zamówienia publicznego. Kwestia wzajemnej reprezentacji wykonawców tworzących konsorcjum należy w zasadzie do sfery wewnętrznych stosunków prawnych pomiędzy wykonawcami, która jest uregulowana w umowie konsorcjum. Należy zatem przyjąć, iż brak jest przeszkód do dokonania zmiany podmiotu będącego liderem konsorcjum , z którym to konsorcjum zawarto umowę w sprawie zamówienia publicznego. Zmiana taka nie stanowi zmiany podmiotowej wykonawcy, a w konsekwencji możliwości dokonania takiej zmiany nie sprzeciwia się unormowanie zawarte w art. 7 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych. Dopuszczalności takiej zmiany nie sprzeciwia się też art. 144 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych, ponieważ zmiana taka nie stanowi istotnej zmiany umowy w stosunku do treści oferty.
Jeżeli upadły konsorcjant był jednocześnie liderem konsorcjum, nie ma przeszkód, aby w toku realizacji umowy w sprawie zamówienia publicznego liderem konsorcjum wykonującego umowę stał się inny wykonawca (członek konsorcjum) wchodzący w skład tego konsorcjum. Sama zmiana lidera konsorcjum nie wpływa na zakres zobowiązań podmiotów tworzących to konsorcjum, wynikających z umowy o udzielenie zamówienia publicznego, a pozwala na dalszą sprawną realizację zamówienia publicznego. AUTOR ARTYKUŁU Marek Okniński - praktyk w dziedzinie zamówień publicznych, członek komisji przetargowych np. dotyczących Budowy Stadionu Narodowego w Warszawie, Mostu Północnego w Warszawie. Posiada doświadczenie w kierowaniu zespołami osób zajmujących się stosowaniem ustawy Prawo zamówień publicznych między innymi jako: Dyrektor Biura Zamówień Publicznych Urzędu m. st. Warszawy, Dyrektor Biura Zamówień Publicznych TVP S.A., Doradca Zarządu Narodowego Centrum Sportu sp. z o.o.
-
Zamawiający nie może wskazać nazwy konkretnego producenta
Przetargi krok po krokuWskazanie znaku towarowego, patentu lub pochodzenia jest wyjątkiem od reguły. W każdym przypadku, gdy zamawiający ma możliwość opisania przedmiotu zamówienia bez konieczności posłużenia się nazwami własnymi, to powinien tak postąpić. -
Kierownik działu zamówień publicznych nie zawsze musi składać oświadczenie ZP-1
Przetargi krok po krokuOdpowiedzi na pytanie, kto zobowiązany jest do złożenia oświadczenia na druku ZP-1 należy szukać w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z 26 października 2010 r. -
Ogłoszenia o przetargach na elektronicznej tablicy ogłoszeń
Zamówienia publiczneKluczową przesłanką warunkującą dopuszczalność publikacji ogłoszenia jest zapewnienie przez zamawiającego nielimitowanej dostępności, czego skutkiem jest umożliwienie swobodnego przeglądania informacji przez osoby niebędące pracownikami zamawiającego. -
Prokurent podpisując ofertę nie musi przedstawiać zaświadczeń z Krajowego Rejestru Karnego
Zamówienia publiczneInstytucja prokury jako szczególnego rodzaju pełnomocnictwo została określona w Kodeksie Cywilnym. Prokurent podpisując ofertę nie musi przedstawiać udzielonego pełnomocnictwa. Wystarczającym jest uwidocznienie prokurenta we wypisie z rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym.