Pytanie
Czy dla postępowania na zakup tonerów do sprzętu drukującego można zastosować tryb zapytania o cenę? Wartość tego zamówienia nie przekracza progów unijnych.
Odpowiedź
Tak, na zakup tonerów można przeprowadzić postępowanie w trybie zapytania o cenę jeżeli jego wartość nie przekracza progów unijnych.
Przesłanki stosowania trybu zapytania o cenę
Materiały eksploatacyjne do drukarek są towarem ogólnodostępnym, wystandaryzowanym pod każdym względem, gdyż muszą pasować do sprzętu, który jest oferowany na rynku. Spełnione są więc w tej sytuacji przesłanki zastosowania trybu zapytania o cenę, określone w art. 70 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Mieszkaniowo-Budowlana "JARY" ogłasza przetargi nieograniczone na wykonanie robót i usług budowlanych
Ogłoszenie premium 0 dni do końca23.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Spółdzielnia Budowlano-Mieszkaniowa Ateńska ogłasza przetarg nieograniczony na dostawę środków czystości w roku 2025
Ogłoszenie premium 23 dni do końca15.01.2025
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Stanowisko UZP
Urząd Zamówień Publicznych wydał opinie prawne dotyczące zastosowania trybu zapytania o cenę pt.: "Nabywanie usług w trybie zapytania o cenę" oraz "Niedopuszczalność nabywania oprogramowania w trybie zapytania o cenę", które definiują pojęcie zakupów ogólnodostępnych o określonych standardach - cyt: "Ustawa Pzp nie określa, co należy rozumieć przez dostawy lub usługi "powszechnie dostępne" , więc kierując się wykładnią językową pod pojęciem tym należałoby rozumieć "dostępność dla wszystkich zainteresowanych", przy czym chodzi tu o dostępność dla wszystkich zainteresowanych takiego samego lub podobnego świadczenia, a zatem brak indywidualizowania przedmiotu świadczenia na potrzeby poszczególnych zamawiających.
Pod pojęciem "ustalone standardy jakościowe" należy rozumieć: typy lub gatunki (dostaw/usług) znormalizowane, odpowiadające przeciętnym, oferowanym w powszechnej ofercie standardom, nie zaś specyficznym wymaganiom zamawiającego, na skutek dostosowania standardu dostawy czy usługi do jego indywidualnych potrzeb, a zatem o jakości niewymagającej indywidualnego ustalenia. Pojęciu temu będą zatem odpowiadać dostawy towarów objętych produkcją masową, seryjną, a także dostawy lub usługi popularne na rynku, dostępne w stałej ofercie podmiotów zajmujących się tego typu świadczeniami, w określonym w tej ofercie, ustalonym standardzie.
Przez powszechną dostępność dostaw lub usług należy rozumieć zatem oferowanie ich przez liczne podmioty na rynku, co umożliwia łatwy dostęp do tych dóbr praktycznie nieograniczonej grupie konsumentów , co z kolei łączy się wprost z powszechną konsumpcją takich dóbr czy usług."
Uwaga!
Na liście wskazanej w powyższych opiniach, nie znajdują się tonery do sprzętu drukującego, ale charakter tych dostaw odpowiada definicji określonej przez UZP, przytoczonej powyżej. Tak więc zamawiający może dokonać zakupu tonerów po przeprowadzeniu postępowania w trybie zapytania o cenę.
Omawianego trybu nie należy stosować w przypadku wykorzystywania środków UE, gdyż kontrole projektów, jak również większość wytycznych dotyczących realizacji projektów kładą duży nacisk na pełną konkurencyjność przy udzielaniu zamówień ze środków UE, a tryb zapytania o cenę nie jest trybem w pełni konkurencyjnym.
Podstawa prawna: art. 70 ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jedn. Dz.U. z 2013 r. poz. 907 ze zm.) www.portalzp.pl
-
Zamawiający może zatrzymać wadium w określonych sytuacjach
Przetargi krok po krokuZamawiający ma prawo zatrzymać wadium wraz z odsetkami wtedy, gdy wykonawca... -
Wyrok KIO: zmiana terminu uzupełniania dokumentów
Zamówienia publiczneCzy w świetle obowiązujących przepisów zamawiający może dokonać przesunięcia terminu na uzupełnienie dokumentów w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu? W jakich okolicznościach i na jakich zasadach? KIO wydała wyrok w tej sprawie. -
Kiedy dozwolony jest podział zamówienia na części?
Zamówienia publiczneDokonywanie podziału zamówienia na części przez zamawiających ma często na celu obejście prawa. W konsekwencji dopuszczalność podziału zamówienia na części stwarza wiele problemów w prawidłowym stosowaniu przepisów prawa.