Niedochowanie obowiązków związanych z poinformowaniem adresata o próbie doręczenia pisma może być istotnym argumentem przy wnioskowaniu o przywrócenie terminu, na przykład na wniesienie skargi do Sądu.
W obowiązującym stanie prawnym organ administracji publicznej lub samorządowej będący stroną postępowania zobowiązany jest dostarczyć pismo, stanowiące na przykład decyzje administracyjną, postanowienie, w sposób określony w przepisach Kodeksu Postępowania Administracyjnego (art. 42 - 46) lub ordynacji podatkowej (art. 149-152 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. ordynacja podatkowa tj. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm).
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Zarząd WSM "Ochota" zawiadamia, że odbędzie się przetarg na wymianę kanalizacji sanitarno-deszczowej podposadzkowej na poziomie piwnic
Ogłoszenie premium 3 dni do końca29.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Kujawska Spółdzielnia Mieszkaniowa w Inowrocławiu ogłasza przetarg nieograniczony w przedmiocie zamówienia pn.: Wykonanie przeglądów budowlanych w budynkach mieszkalnych, garażach oraz lokalach użytkowych zlokalizowanych w Inowrocławiu i Rejonie w...
Ogłoszenie premium 5 dni do końca31.12.2024
INOWROCŁAW, Kujawsko - PomorskiePrzetargi, Przetargi na dostawę
W przypadku gdy przepisy dotyczące doręczenia nie zostaną dotrzymane może dojść do uznania, że pismo organu nie zostało skutecznie doręczone, a zatem nie mogło wywołać żadnych skutków prawnych, czego konsekwencją może być, na przykład, nierozpoczęcie biegu terminu wniesienia odwołania.
Jak udowodnić próbę doręczenia pisma?
W celu wykazania, że nadawca podjął wszystkie wymagane przepisami kroki dla doręczenia pisma, zawiadomienie powinno zawierać przede wszystkim adnotacje:
a) komu pismo doręczono i kiedy (data dzienna),
b) pisma nie doręczono z powodu ( ) i pozostawiono je w urzędzie pocztowym nr ( ).
c) pisma nie doręczono ponieważ adresat lub jego domownik odmówili przyjęcia pisma, przy
czym w takim przypadku zostali poinformowani o pozostawieniu pisma w urzędzie pocztowym,
d) pisma nie doręczono ponieważ ( ).
Oczywiście odnośnie pkt. b - d konieczna jest również adnotacja co do daty dziennej
i miejsca zdarzenia oraz podpis osoby sporządzającej potwierdzenie.
Brak na zawiadomieniu wyżej wymienionych informacji skutkuje uznaniem, że odbiorca nie został prawidłowo poinformowany o próbie doręczenia pisma.
W konsekwencji należy liczyć się z możliwością skutecznego negowania terminu doręczenia pisma i daty rozpoczęcia biegu terminu na wniesienie należnych środków odwoławczych. Warto pamiętać, że to na nadawcy ciąży obowiązek udowodnienia, iż podjął zgodną z przepisami próbę doręczenia pisma.
Doręczenie zastępcze
Zgodnie z art. 150 ordynacji podatkowej w razie niemożności doręczenia adresatowi pisma w miejscu zamieszkania lub miejscu pracy albo w siedzibie organu podatkowego albo w innym miejscu, gdzie się zastanie adresata albo pełnoletniemu domownikowi, sąsiadowi lub dozorcy domu:
1) operator pocztowy w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. Prawo pocztowe przechowuje pismo przez okres 14 dni w swojej placówce pocztowej - w przypadku doręczania pisma przez operatora pocztowego,
2) pismo składa się na okres 14 dni w urzędzie gminy (miasta) - w przypadku doręczania pisma przez pracownika organu podatkowego lub przez inną upoważnioną osobę.
Adresata zawiadamia się dwukrotnie o pozostawieniu pisma w miejscu określonym powyżej. Zawiadomienie powtórne następuje w przypadku niepodjęcia pisma w terminie 7 dni.
Zawiadomienie o pozostawieniu pisma w danym miejscy umieszcza się w oddawczej skrzynce pocztowej lub gdy nie jest to możliwe, na drzwiach mieszkania adresata, jego biura lub innego pomieszczenia, w którym adresat wykonuje swoje czynności zawodowe, bądź w widocznym miejscu przy wejściu na posesję adresata. W tym przypadku doręczenie uważa się za dokonane z upływem okresu 14 dni.
Dla skuteczności doręczenia zastępczego muszą zostać spełnione wszystkie z wyżej wskazanych wymogów. AUTOR ARTYKUŁU Marek Okniński praktyk w dziedzinie zamówień publicznych, członek komisji przetargowych np. dotyczących Budowy Stadionu Narodowego w Warszawie, Mostu Północnego w Warszawie. Posiada doświadczenie w kierowaniu zespołami osób zajmujących się stosowaniem ustawy Prawo zamówień publicznych między innymi jako: Dyrektor Biura Zamówień Publicznych Urzędu m. st. Warszawy, Dyrektor Biura Zamówień Publicznych TVP S.A., Doradca Zarządu Narodowego Centrum Sportu sp. z o.o.
-
Referencje wykonawcy muszą wskazywać, że wykonał on roboty budowlane w sposób należyty
Przetargi krok po krokuKrajowa Izba Odwoławcza w jednym z wyroków stwierdziła, że referencje mają potwierdzać, że wskazane roboty zostały wykonane zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i prawidłowo ukończone. -
Zamawiający może tak opisać przedmiot zamówienia, aby mógł zrealizować swoje potrzeby
Przetargi krok po krokuZapisy siwz w tym opis przedmiotu zamówienia nie może służyć eliminacji wykonawców zdolnych do wykonania przedmiotu zamówienia. -
Skutki błędu w dacie potwierdzenia dokumentu
Zamówienia publiczneBezsprzecznie jako niezgodne z treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia nie powinny być uznawane błędy o charakterze formalnym, które nie są związane z merytorycznymi wymaganiami odnoszącymi się do przedmiotu zamówienia. -
Podwyższenie progu stosowania ustawy Pzp. Nowa ustawa już w obowiązuje!
Prawo zamówień publicznychWeszły w życie zmiany w zakresie progów stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych oraz zamówień w jednostkach naukowych i jednostkach kultury. Jednolity tekst znowelizowanej ustawy Pzp już na Komunikaty.pl