Zamawiający ma prawo opisać swoje potrzeby w taki sposób, aby przedmiot zamówienia spełniał jego wymagania i zaspokajał potrzeby pod warunkiem, że dokonany opis nie narusza konkurencji ani równego traktowania wykonawców.*
Opis przedmiotu zamówienia ma wiodące znaczenie dla możliwości wzięcia udziału wykonawcy w postępowaniu o zamówienie publiczne. Ponieważ postępowanie o zamówienie publiczne ma charakter sformalizowany również opis przedmiotu zamówienia musi być zgodny z wymogami ustawy Prawo zamówień publicznych.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Własnościowa Spółdzielnia Mieszkaniowa "JASIEŃ" ogłasza przetarg ograniczony na: wykonanie wjazdu do altany śmietnikowej
Ogłoszenie premium 2 dni do końca26.11.2024
GDAŃSK, PomorskiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Spółdzielnia Mieszkaniowa "Cichy Kącik" ogłasza przetarg nieograniczony na sprzątania wewnątrz budynków
Ogłoszenie premium 22 dni do końca16.12.2024
WROCŁAW, DolnośląskiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Wobec powyższego opis przedmiotu zamówienia sporządzony przez zamawiającego powinien być jednoznaczny i wyczerpujący, co należy rozumieć jako zapewniający, że wykonawcy będą w stanie, bez dokonywania dodatkowych interpretacji, ustalić co jest przedmiotem zamówienia i że wszystkie istotne elementy dla wykonania danego zamówienia publicznego będą w nim opisane. Sporządzony przez zamawiającego opis przedmiotu zamówienia powinien pozwolić wykonawcom, na przygotowanie oferty i obliczenie ceny z uwzględnieniem wszystkich elementów cenotwórczych.
Zamawiający mając na względzie zarówno względy formalno - prawne jak i ekonomiczne (związane z kosztem zakupu przedmiotu zamówienia) powinien możliwie jak najbardziej precyzyjnie określić przedmiot i zakres zamówienia, gdyż ma to bezpośredni wpływ na poziom cen zawartych w złożonych ofertach przetargowych.
W konsekwencji dążąc do minimalizacji cen w ofertach zamawiający powinien być zainteresowany jasnym wskazaniem "gwarantowanego" zakresu udzielanego przedmiotu zamówienia , co spowoduje, że wykonawcy nie będą w ceny ofert wkalkulowywać ryzyka wynikającego z ewentualnego "niezamówienia usług".
Brak jednoznacznego określenia w treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia gwarantowanej wielkości zakupu powoduje naruszenie normy wyrażonej w art. 29 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych, gdyż opis przedmiotu zamówienia nie został dokonany w sposób jednoznaczny i wyczerpujący oraz nie uwzględnia wszystkich wymagań i okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty. Zapisz się na newsletter! Co wtorek porcja najnowszych porad z zakresu Prawa zamówień publicznych na Twojej skrzynce >>
Określenie górnej granicy zobowiązania zamawiającego bez wskazania minimalnej wielkości zamówienia, którą na pewno wykorzysta zamawiający, nie spełnia wymogów należytego określenia przedmiotu zamówienia. Zdaniem Krajowej Izby Odwoławczej "taki sposób określenia przedmiotu zamówienia nie spełnia wymogów art. 29 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych, który nakazuje aby przedmiot zamówienia był opisany w sposób wyczerpujący i konkretny. Zamawiający nie opisując wielkości gwarantowanych stosuje praktykę, która pozostawia wykonawcę w niepewności co do zakresu, jaki uda mu się zrealizować w ramach umowy, oraz uniemożliwia właściwą kalkulację ceny umownej. W efekcie na wykonawcę zostaje przerzucone całe ryzyko gospodarcze kontraktu, co z kolei stoi w sprzeczności z zasadą równości stron umowy".**
* Patrz wyrok Krajowej Izby Odwoławczej sygn. akt: KIO/UZP 80/07.
** Patrz wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 11 stycznia 2008 r. sygn. akt: KIO/UZP 33/07.
-
Wspólnik może reprezentować spółkę cywilną
Zamówienia publiczneW przypadku udziału spółki cywilnej w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pojawia się problem reprezentacji spółki. Z pomocą w tym zakresie nie przychodzi jednak Prawo zamówień publicznych, ale przepisy Kodeksu cywilnego. -
Wykonawca nie może powołać się na zamówienie zrealizowane wcześniej niż w okresie referencyjnym
Zamówienia publiczneWykonawca może wymienić roboty rozpoczęte i wykonane w ostatnich 5 latach przed datą składania ofert oraz roboty rozpoczęte wcześniej, ale zakończone przed tą datą graniczną - referencyjną. -
Nadanie odwołania w placówce pocztowej nie gwarantuje dotrzymania terminu jego wniesienia
Zamówienia publiczneDla zachowania terminu wniesienia odwołania konieczne jest jego doręczenie w wymaganym terminie Prezesowi Krajowej Izby Odwoławczej. A czas jaki wykonawcy mają na wniesienie odwołania jest stosunkowo krótki. -
Zamówienie dodatkowe jest możliwe gdy...
Przetargi krok po krokuJeżeli wartość szacunkowa planowanego do wykonania zamówienia nie przekroczy wyrażonej w złotych równowartości kwoty 30.000 euro, wyboru wykonawcy należy dokonać bez zastosowania przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych.