Dowód w postaci raportu z transmisji faxem stanowi domniemanie prawne, że oświadczenie nadawcy doszło do adresata w sposób pozwalający mu zapoznać się z jego treścią.
Skuteczność informacji przesłanej faxem była przedmiotem szeregu wyroków wydanych przez Krajową Izbę Odwoławczą. Generalną tezą wynikającą z orzecznictwa KIO jest ustalenie, że ryzyka związane z brakiem otrzymania informacji przekazanej za pośrednictwem faxu (o ile ten sposób komunikacji był przez zamawiającego dopuszczony postanowieniami specyfikacji istotnych warunków zamówienia) z powodu awarii technicznej faxu ponosi strona, do której urządzenie należy.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa "Górczewska" ogłasza konkurs ofert na ubezpieczenie majątku Spółdzielni oraz odpowiedzialności cywilnej jej władz
Ogłoszenie premium 16 dni do końca10.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Spółdzielnia Mieszkaniowa "Osiedle Starówka" ogłasza przetarg nieograniczony na wykonanie projektów i kosztorysów
Ogłoszenie premium 1 dzień do końca25.11.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Z brzmienia art. 27 ust. 2* ustawy Prawo zamówień publicznych wynika, że warunkiem konieczności potwierdzenia otrzymania faksu jest takie żądanie ze strony wysyłającej ten faks. Zgodnie z dominującym w doktrynie poglądem, potwierdzenie odbioru może być przesłane w dowolnej, dopuszczonej przez zamawiającego formie.
W przypadku gdy jedna ze stron transmisji informacji przekazywanej za pośrednictwem faxu nie potwierdza jej otrzymania ciężar dowodu, iż oświadczenie zostało złożone w sposób umożliwiający zapoznanie się z jego treścią, spoczywa na przekazującym.
Powyższe potwierdza na przykład wyrok z dnia 15 stycznia 2007 r. (sygn. akt: UZP/ZO/0-12/07), w którym skład orzekający w uzasadnieniu wskazał, że do obowiązków wykonawcy należało zabezpieczenie funkcjonowania faksu, a skoro tego nie zrobił, uchybił terminowi na złożenie odwołania. Porady ekspertów oraz najnowsze informacje z zakresu Pzp. Zapisz się na newsletter!
We wskazanej sprawie odrzucono odwołanie jako wniesione po terminie, gdyż wykonawca obliczał termin od dnia, w którym otrzymał informację o wyborze konkurencyjnej oferty, a nie od dnia, kiedy mógł otrzymać tę informację, gdyby nie techniczne problemy z posiadanym przez wykonawcę faksem.
Natomiast w wyroku z dnia 16 kwietnia 2007 r. (sygn. akt: UZP/ZO/0-389/07) ustalono, że w przypadku dotarcia materialnego nośnika informacji do urządzenia pozostającego pod kontrolą adresata w taki sposób, że stworzona została możliwość zapoznania się z treścią przekazu, doręczenie uznać należy za skuteczne, choćby np. uszkodzony automat nie wydrukował tekstu z powodu awarii czy braku papieru.
* Art. 27 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych stanowi: "Jeżeli zamawiający lub wykonawca przekazują oświadczenia, wnioski, zawiadomienia oraz informacje faksem lub drogą elektroniczną, każda ze stron na żądanie drugiej niezwłocznie potwierdza fakt ich otrzymania".
-
Wpisanie złej daty w formularzu oferty - oczywista omyłka pisarska?
Przetargi krok po krokuPrzez oczywistą omyłkę pisarską należy rozumieć widocznie mylną pisownię wyrazu, ewidentny błąd gramatyczny, niezamierzone opuszczenie wyrazu lub jego części. -
WZÓR wniosku o udzielenie informacji z publicznego otwarcia ofert
Prawo zamówień publicznychUstawodawca zobowiązał zamawiającego do przekazania informacji z publicznego otwarcia ofert wykonawcom, którzy nie byli obecni przy ich otwieraniu. Pobierz WZÓR wniosku o udzielenie informacji z publicznego otwarcia złożonych ofert. -
SIWZ po nowelizacji dotyczącej podwykonawstwa
Zamówienia publiczneW dniu 24 grudnia 2013 r. weszła w życie nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych z dnia 8 listopada 2013 r. Ustawa ta zawiera szereg istotnych przepisów dotyczących ochrony praw podwykonawców uczestniczących w realizacji zamówień publicznych, które muszą znaleźć swoje odbicie w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ). -
Awaria platformy aukcyjnej
Zamówienia publiczneW systemie zamówień publicznych platformy aukcyjne wykorzystywane są w procedurze licytacji elektronicznej lub w czasie prowadzenia aukcji elektronicznej. Zdarzają się sytuacje, że awaria platformy aukcyjnej prowadzi do unieważnienia prowadzonej procedury.