Ustawa Prawo zamówień publicznych w art. 17 ust. 2 ustanawiając obowiązek złożenia przez osoby wykonujące czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego oświadczenia o braku lub istnieniu okoliczności stanowiących podstawę wyłączenia z postępowania, nie określa wprost terminu, w którym oświadczenie to powinno być złożone.
Analiza przesłanek wyłączenia z postępowania określonych w art. 17 ust. 1 PZP prowadzi do wniosku, iż ustalenie istnienia, bądź nie istnienia tych przesłanek, możliwe jest co do zasady dopiero w momencie, gdy ujawnione zostaną wszystkie podmioty biorące udział w postępowaniu (wykonawcy).
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa ,,Karwiny" ogłasza przetarg nieograniczony na: Remont balkonów w budynku nr 6 klatka D przy ul. Baczyńskiego
Ogłoszenie premium 13 dni do końca12.05.2025
GDYNIA, Pomorskie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Robotnicza Spółdzielnia Mieszkaniowa "URSUS" ogłasza przetarg nieograniczony na remont elewacji budynków mieszkalnych wraz z remontem balkonów
Ogłoszenie premium 13 dni do końca12.05.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
Przemawia za tym fakt, iż przesłanki te odnoszą się do istnienia określonych relacji (rodzinnych, prawnych, faktycznych) pomiędzy osobą dokonującą czynności w postępowaniu po stronie zamawiającego a wykonawcą. Wyjątek stanowi jedynie przesłanka określona w art. 17 ust. 1 pkt 5 PZP, której istnienie może być ustalone już w momencie wszczęcia postępowania (karalność za przestępstwa wskazane w tym przepisie). Zobacz: Jednolity tekst znowelizowanej ustawy Prawa zamówień publicznych [POBIERZ]
Podsumowanie
Zatem, z samej istoty przesłanek wskazanych w art. 17 ust. 1 pkt 1-4 PZP wnika, iż oświadczenie o braku lub istnieniu okoliczności stanowiących podstawę wyłączenia z postępowania może być złożone dopiero po zidentyfikowaniu wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego.
Z reguły następować to będzie z chwilą otwarcia ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Przy czym, brak jest przesłanek - tak prawnych, jak i faktycznych - które wskazywałyby, iż oświadczenie w zakresie podstawy wyłączenia określonej w art. 17 ust. 1 pkt 5 PZP, musi być składane wcześniej, przed oświadczeniem w zakresie przesłanek wskazanych w art. 17 ust. 1 pkt 1 - 4 PZP.
W konsekwencji zasadne jest przyjęcie stanowiska, że złożenie oświadczenia co do każdej z przesłanek wskazanych w art. 17 ust. 1 ustawy Pzp może nastąpić jednocześnie (1). Oświadczenie o braku podstaw wykluczenia z udziału w postępowaniu osoby występującej po stronie zamawiającego powinno być złożone niezwłocznie po otwarciu ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a przed dokonaniem dalszych czynności w postępowaniu.
Na uwagę zasługuje jednocześnie stanowisko Urzędu Zamówień Publicznych zgodnie z którym w świetle obowiązujących przepisów możliwe jest złożenie oświadczenia o istnieniu okoliczności stanowiących podstawę wyłączenia z postępowania w terminie wcześniejszym, tj. przed otwarciem ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub terminie późniejszym, przed zawarciem umowy.
Za przyjęciem takiego stanowiska przemawia brak stanowczego określenia w przepisach ustawy Prawo zamówień publicznych terminu złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 17 ust. 2 tej ustawy oraz wykładnia przepisu art. 17 ust. 3. Przepis art. 17 ust. 3 ustawy PZP wiąże bowiem skutek prawny w postaci obowiązku powtórzenia czynności postępowania nie z faktem niezłożenia oświadczenia o istnieniu okoliczności stanowiących podstawę wyłączenia z postępowania, lecz z faktem, iż czynności te zostały dokonane przez osobę podlegającą wyłączeniu po powzięciu przez nią wiadomości o istnieniu podstaw wyłączenia.
Oznacza to, że uprzednie złożenie oświadczenia o braku okoliczności stanowiących podstawę wyłączenia z postępowania nie uprawnia do wykonywania czynności w postępowaniu, jeżeli w stosunku do osoby wykonującej te czynności w trakcie ich wykonywania ujawniły się okoliczności z art. 17 ust. 1 ustawy Pzp. Kolejne oświadczenie, tym razem o istnieniu takich okoliczności powinno być złożone niezwłocznie i poprzedzać wyłączenie się tej osoby z udziału w postępowaniu w dowolnym jego momencie. Zatem, oświadczenie takie będzie składane następczo, po ujawnieniu okoliczności z art. 17 ust. 1 PZP bez względu na etap na jakim znajduje się procedura.
W konsekwencji osoby wykonujące czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego powinny pamiętać o ciążącym na nich ograniczeniach wynikających z art. 17 ust. 1 i niezwłocznie podejmować działania zmierzające do zmiany złożonego uprzednio oświadczenia.
(1) źródło: opinia Urzędu Zamówień Publicznych, www.uzp.gov.pl
-
Podwykonawca nie jest stroną umowy o zamówienie publiczne
Przetargi krok po krokuPrawo zamówień publicznych informuje, że niezależnie od trybu prowadzonego postępowania, udzielenie zamówienia publicznego polega na zawarciu umowy przez zamawiającego z wykonawcą wyłonionym w danym postępowaniu. -
W zamówieniach na dostawę artykułów spożywczych można zastosować tylko kryterium ceny
Przetargi krok po krokuZgodnie z najnowszą nowelizacją przepisów, zamawiający będzie mógł zastosować jako jedyne kryterium wyboru wykonawcy cenę realizacji zamówienia. -
Udowodnienie nie terminowego wniesienia wadium w pieniądzu
KomunikatyCzy wykonawca wnoszący wadium w pieniądzu na rachunek bankowy zamawiającego ma możliwość podważenia twierdzenia zamawiającego dotyczącego opóźnienia we wniesieniu wadium? -
Umowa konsorcjum zawarta dla pozoru
Zamówienia publiczneCzy zamawiający jest uprawniony do badania ważności umowy konsorcjum przed dokonaniem wyboru oferty najkorzystniejszej i czy może on odrzucić ofertę złożoną przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia, jeśli uzna, że zawarta przez nich umowa konsorcjum jest nieważna?