Realizując powyższy obowiązek *1 w większości przetargów zamawiający przedstawia wzór umowy. Jak wykazuje praktyka udzielania zamówień publicznych niejednokrotnie występują sytuacje w których przedstawione przez zamawiającego wymogi dotyczące treści przyszłej umowy naruszają zasady równości stron umowy oraz zasadę swobody kontraktowania (art. 3531 KC).
Tymczasem zamawiający nie ma prawnych możliwości jednostronnego dyktowania warunków przyszłej umowy w sprawie zamówienia publicznego.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Własnościowa Spółdzielnia Mieszkaniowa "JASIEŃ" ogłasza przetarg ograniczony na: wykonanie wjazdu do altany śmietnikowej
Ogłoszenie premium 4 dni do końca26.11.2024
GDAŃSK, PomorskiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Spółdzielnia Mieszkaniowa "Osiedle Starówka" ogłasza przetarg nieograniczony na wykonanie projektów i kosztorysów
Ogłoszenie premium 3 dni do końca25.11.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Do katalogu zapisów zawartych we wzorze umowy, które można uznać za nieprawidłowe przede wszystkim zalicza się:
- ustalające bezzasadnie wysoki poziom kar za nieterminowe wykonanie przedmiotu umowy,
- zwalniające zamawiającego z ponoszenia kar z tytułu zwłoki w wypłacie wynagrodzenia należnego wykonawcy,
- zabraniające wprowadzenia do treści umowy waloryzacji wynagrodzenia,
- ustalenia nierównych wobec stron umowy wysokości należnych kar np. wykonawca płaci za nieterminowe zakończenie przedmiotu umowy karę w wysokości 1 % wartości zamówienia
- za każdy dzień niedotrzymania wyznaczonego terminu, natomiast zamawiający za opóźnienie w rozpoczęciu odbioru przedmiotu umowy ponosi karę w wysokości 0,1 % wartości umowy dziennie.
Kup tańsze mieszkanie od komornika: Licytacje komornicze z całego kraju
Przedmiot zamówienia
Niejednokrotnie zamawiający zawiera w przedstawianych wykonawcom propozycjach treści przyszłej umowy zapisy odnoszące się bezpośrednio do przedmiotu zamówienia publicznego. W tym zakresie w szczególności za niedopuszczalne uznać należy zamieszczanie klauzul dotyczących:
- przedstawiania przez wykonawcę umowy kopii dowodów zakupu (np. faktur) części, urządzeń, podzespołów niezbędnych do wykonania przedmiotu umowy ,
- zastrzeżenia przez zamawiającego prawa do ograniczenia przedmiotu umowy bez określenia maksymalnego zakresu zmniejszenia świadczenia.
Umowy dotyczące wykonania zamówienia publicznego muszą zapewniać równość stron umowy i nie mogą ograniczać prawa wykonawców ustalonych w odrębnych przepisach.
Obowiązujące przepisy nie dają zamawiającemu podstaw do wprowadzania zapisów sankcjonujących prymat interesów zamawiającego nad prawami wykonawcy ubiegającego się o uzyskanie zamówienia publicznego.
Znajdź przetarg: Oferty przetargów z całego kraju
Podstawa prawna
*1 wynikający bezpośrednio z brzmienia art. 36 ust. 1 pkt. 16 Prawa zamówień publicznych
-
Łączne szacowanie wartości zamówień
Przetargi krok po krokuW przypadku, gdy zamawiający (jednostki zamawiającego) nie posiadają samodzielności finansowej, wskazanej w art. 32 ust. 5 ustawy Pzp, to wówczas wszelkie zamówienia tożsame czasowo, przedmiotowo i podmiotowo należy sumować łącznie. -
Kryteria oceny ofert przetargowch
Przetargi krok po krokuZamawiający może zastosować jako jedyne kryterium oceny ofert cenę w przetargu na dostawę nieskomplikowanych materiałów elektrycznych, typowych, charakteryzujących się małym stopniem złożoności, łatwo dających się porównać. -
Zmiany w umowie o udzielenie zamówienia publicznego
Przetargi krok po krokuPierwszym i podstawowym kryterium warunkującym możliwość dokonania zmiany umowy w sprawie zamówienia publicznego jest ocena jej charakteru. Ustawodawca jednoznacznie przesądził, że niedopuszczalne jest dokonywanie w umowie zmian o charakterze istotnym. -
Oczywista omyłka rachunkowa
Przetargi krok po krokuZgodnie z przepisami ustawy Pzp zamawiający ma obowiązek poprawić w ofercie oczywiste omyłki rachunkowe i uwzględnić konsekwencje rachunkowe dokonanych poprawek.