Twierdzenie, że odwołujący który zaoferował wykonanie przedmiotu zamówienia w cenie przekraczającej sumę, jaką zamawiający przeznaczył na sfinansowanie przedmiotu zamówienia , nie ma interesu prawnego uprawniającego go do wniesienia odwołania nie znajduje oparcia w orzecznictwie KIO również w przypadku gdy Zamawiający nie posiada dodatkowych środków, a większość kwoty, jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia pozyskuje z funduszy unijnych i nie ma możliwości zwiększenia kwoty tak, aby mógł sfinansować przedmiot zamówienia w wysokości kwoty wynagrodzenia przedstawionej w ofercie odwołującego.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Własnościowa Spółdzielnia Mieszkaniowa "JASIEŃ" ogłasza przetarg ograniczony na sprzątanie terenu, pielęgnacje zieleni, wykonanie okresowej kontroli stanu technicznego przewodów wentylacyjnych
Ogłoszenie premium 14 dni do końca09.03.2025
GDAŃSK, Pomorskie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Spółdzielnia Budowlano-Mieszkaniowa Ateńska ogłasza przetargi nieograniczone
Ogłoszenie premium 8 dni do końca03.03.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
Opinia KIO
Uprawnienie do złożenia odwołania pomimo złożenia oferty przekraczającej budżet zamawiającego potwierdza orzecznictwo KIO [1]. Składy orzekające dla poparcia powyższej argumentacji wskazują w szczególności, że przekroczenie przez ofertę wykonawcy składającego odwołanie kwoty jaką zamawiający może w danym postępowaniu przeznaczyć na realizację zamówienia publicznego nie wyczerpuje żadnej z przesłanek skutkujących odrzuceniem odwołania, których zamknięty katalog Ustawodawca zawarł w art. 189 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych . W konsekwencji uprawnionym i zgodnym z obowiązującym stanem prawnym jest pogląd zgodnie z którym odwołujący mają interes we wniesieniu odwołania nawet jeśli cena ich oferty przekracza kwotę przeznaczoną przez zamawiającego na realizację zamówienia.
Uprawnienie do złożenia odwołania
Uprawnienie do złożenia odwołania w takiej sytuacji zostało potwierdzone w wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej [2], który orzekł, iż "Dyrektywę Rady 92/13/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. koordynującą przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne odnoszące się do stosowania przepisów wspólnotowych w procedurach zamówień publicznych podmiotów działających w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i telekomunikacji, zmienioną dyrektywą 2007/66/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 grudnia 2007r., należy interpretować w ten sposób, że w sytuacji takiej jak ta rozpatrywana w postępowaniu głównym, w której w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego złożono dwie oferty, a instytucja zamawiająca wydała jednocześnie dwie decyzje, odpowiednio, o odrzuceniu oferty jednego z oferentów i o udzieleniu zamówienia drugiemu, odrzucony oferent , który zaskarżył obie te decyzje, powinien mieć możliwość żądania wykluczenia oferty wygrywającego oferenta, w związku z czym pojęcie <> w rozumieniu art. 1 ust. 3 dyrektywy 92/13, zmienionej dyrektywą 2007/66, może w danym razie dotyczyć ewentualnego wszczęcia nowego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego ."
Podstawa prawna
[1] Przykładowo patrz wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 07 lipca 2017 r. sygn. akt: KIO 1222/17; 1224/17 [2] Przytoczono wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 11 maja 2017 r., sygn. C-131/16 Archus et Gama.
-
Odrzucenie oferty z powodu nieuzupełnienia dokumentów przez zamawiającego
Przetargi krok po krokuNiezłożenie czy nieuzupełnienie dokumentów w terminie wyznaczonym przez zamawiającego jest równoznaczne z niewykazaniem spełnienia warunków udziału w postępowaniu, a konsekwencji wykluczeniem z przetargu. -
Kiedy wykonawca ma obowiązek wypełnienia JEDZ?
Przetargi krok po krokuPzp nakłada na wykonawcę obowiązek wypełnienia JEDZ. W jakich przypadkach należy to zrobić i jakie konsekwencje niesie za sobą nie spełnienie wymagań Prawa zamówień publicznych? -
Rażąco niska cena części oferty przetargowej
Przetargi krok po krokuRażąco niska cena stanowi podstawę do odrzucenia oferty przetargowej. Jak postępować w przypadkach, gdy zawyżone koszty dotyczą tylko części oferty? -
Cyfrowa platforma do udzielania zamówień publicznych
Zamówienia publiczneDyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r zobowiązuje polski system udzielania zamówień publicznych do wdrożenia dedykowanej cyfrowej platformy e-zamówienia.