Ustawa Prawo zamówień publicznych nie określa zasad ustalania wysokości kar umownych, które mogą zostać naliczone w przypadku nienależytego wykonania zamówienia publicznego . Wobec powyższego w odniesieniu do kar umownych z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy o zamówienie publiczne odnieść się trzeba do przepisów Kodeksu cywilnego *1
W związku z uprawnieniem zamawiającego #2 - do określania istotnych dla stron postanowień, które zostaną wprowadzone do treści umowy w sprawie zamówienia publicznego , ogólnych warunków umowy albo wzoru umowy - powstała praktyka określania przez zamawiających w treści siwz postanowień dotyczących zasad naliczania i wysokości kar umownych nakładanych na wykonawców zamówień publicznych.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Zarząd WSM "Ochota" zawiadamia, że odbędzie się przetarg na remont klatki schodowej
Ogłoszenie premium 10 dni do końca02.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Robotnicza Spółdzielnia Mieszkaniowa "PRAGA" ogłasza przetarg nieograniczony na opracowanie koncepcji na organizację wjazdu i wyjazdu w obrębie Kolonii "Kamińskiego-Ćmielowska"
Ogłoszenie premium 2 dni do końca24.11.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Statystyka najczęściej naliczanych kar umownych
UZP ustalił w przeprowadzonym badaniu analitycznym strukturę najczęściej nakładanych przez zamawiających kar umownych. Najwięcej kar zamawiający naliczyli z tytułu niezrealizowania całości lub części przedmiotu umowy o wykonanie zamówienia publicznego w terminie ustalonym postanowieniami umowy.
Drugą najczęstszą przyczyną nakładania kar umownych w zakresie udzielonych zamówień publicznych było nienależyte wykonanie zamówienia publicznego.
Kary w zakresie realizacji zamówień publicznych były naliczane między innymi również z niżej wskazanych powodów:
- braku zatrudnienia w oparciu o umowę o pracę na podstawie wymogu określonego w art. 29 ust. 3a ustawy Prawo zamówień publicznych w sytuacji gdy zamawiający określił taki wymóg w postanowieniach umowy,
- odstąpienia od umowy z przyczyn leżących po stronie wykonawcy umowy o zamówienie publiczne,
- opóźnienia w przekazaniu kopii umowy z podwykonawcą,
- braku terminowego wykonania prac zleconych protokołem konieczności,
- braku terminowego zrealizowania naprawy gwarancyjnej,
- opóźnieniu w usunięciu wad ujawnionych w okresie gwarancji,
- braku przedłużenia polisy ubezpieczeniowej.
Podstawa prawna
*1 W szczególności: art. 471, art. 483 par. 1, art. 484 par. 1 KC.
*2 Patrz. art. 36 ust. 1 pkt. 16 ustawy Prawo zamówień publicznych.
-
Jak poprawnie pogrupować sprzęt i materiały medyczne w zamówieniach dla szpitali? Kilka wskazówek dla zamawiających
Przetargi krok po krokuPrawidłowe szacowanie zamówień także w przypadkach zamówień na sprzęt medyczny należy oprzeć na zasadzie trzech tożsamości: przedmiotowej, podmiotowej i czasowej. -
Organizacja konferencji w trybie zapytania ofertowego
Przetargi krok po krokuJak przygotować zapytanie ofertowe dotyczące organizacji konferencji? Czy przepisy Pzp określają szczegółowych procedur i zasad postępowania dla zamówień, których wartość nie przekracza 30.000 euro? -
Zmiana zasad składania JEDZ - szczegóły
zamówienia publiczneOd 18 kwietnia 2018 wykonawcy startujący do przetargów przekraczających tzw "progi unijne" będą zobowiązani do złożenia JEDZ przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Jak należy się do tego przygotować? -
Wezwanie wykonawców do przedstawienia dokumentów przetargowych
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznegoZamawiający ma prawo do wezwania wykonawców do złożenia wszystkich dokumentów i oświadczeń potwierdzających, że nie podlegają oni wykluczeniu z przetargu.