Ustawa Prawo zamówień publicznych ogranicza swobodę zamawiającego w stosowaniu kryterium cenowego jako jedynego elementu różnicującego złożone oferty[1]. Co do zasady waga kryterium cenowego nie może mieć większego znaczenia niż 60%.
Konsekwencją obowiązujących przepisów jest dramatyczne ograniczenie ceny jako jedynego kryterium oceny ofert.
Jak wskazano w opublikowanym przez Urząd Zamówień Publicznych raporcie z udzielonych w 2018 roku zamówień publicznych zamawiający w ponad 66% postępowań o udzielenie zamówienia publicznego ustalali dwa kryteria oceny ofert (dotyczy zamówień o wartości poniżej progów unijnych) a trzy kryteria oceny ofert ustalono w 28% postępowań.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
SBM "Ruda" ogłasza konkurs ofert na Inwestora lub Inwestorów w zakresie budowy nowego kompleksu handlowo-usługowego
Ogłoszenie premium 3 dni do końca27.02.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa Lokatorsko-Własnościowa "Popowice" ogłasza przetarg na malowanie tynków klatek schodowych w budynkach mieszkalnych Zespołu Nieruchomości nr 1 – Polana i Zespołu Nieruchomości nr 2 – Park
Ogłoszenie premium 6 dni do końca02.03.2025
WROCŁAW, Dolnośląskie
Przetargi, Przetargi na dostawę
W przypadku zamówień których wartość przekraczała progi unijne – dwa kryteria oceny ofert ustalono w ok. 51% postępowań a trzy w ok. 35% udzielanych zamówień.
Najczęściej stosowane kryteria oceny ofert (poza ceną) w roku 2018 to:
- termin realizacji / czas dostawy
- gwarancja / rękojmia (termin)
- jakość / funkcjonalność / parametry techniczne.
Autor: Marek Okniński
[1] Patrz: art. 91 ust. 2a ustawy Prawo zamówień publicznych.