Do zamówień na usługi, dostawy lub roboty budowlane udzielanych w związku z zapobieganiem lub zwalczaniem epidemii na obszarze, na którym ogłoszono stan zagrożenia epidemicznego lub stan epidemii, nie stosuje się przepisów o zamówieniach publicznych[1].
Wskazany powyżej przepis umożliwia udzielanie zamówień bez względu na ich wartość.
Ważne, aby zamawiający przed wydatkowaniem środków (udzieleniem zamówienia) dokonał:
- weryfikacji czy na obszarze, na którego dotyczy zlecenie świadczenia danej usługi czy realizacja dostawy istnieje stan epidemii,
- ustalił cel zamówienia (zamówienie musi służyć zwalczaniu lub zapobieganiu szerzenia się epidemii),
- zdefiniował czy wydatkowanie środków dotyczy dostaw, usług, robót budowlanych.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa "Cichy Kącik" ogłasza przetarg nieograniczony na sprzątania wewnątrz budynków
Ogłoszenie premium 25 dni do końca16.12.2024
WROCŁAW, DolnośląskiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Spółdzielnia Mieszkaniowa "Górczewska" ogłasza konkurs ofert na ubezpieczenie majątku Spółdzielni oraz odpowiedzialności cywilnej jej władz
Ogłoszenie premium 19 dni do końca10.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Uwzględniając ratio legis wprowadzenia art. 46c do ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, ustawodawca przyjął założenie, że mniejszą szkodą jest dopuszczenie do niezachowania przy udzielaniu zamówień zasad gospodarności czy zachowania wolnej konkurencji, niż narażenie populacji na rozprzestrzenianie się wirusa. Ustawa nie adresuje normy art. 46c do szczególnego rodzaju adresatów. Nie są, więc nią objęte jedynie podmioty działające w obszarze ochrony zdrowia, jak np. podmioty lecznicze, ale wszyscy, zobowiązani do stosowania prawa zamówień publicznych.
Tym samym pomijając skrajne przypadki wszystkie zamówienia udzielane w ramach walki z COVID-19 powinny być oceniane przez pryzmat tej szczególnej sytuacji, a instytucje kontrolujące wydatkowanie środków będą musiały wziąć pod uwagę, że sytuacja wymaga dokonywania zakupów i inwestycji szybko, ponieważ podstawowym dobrem, jakie podlega aktualnie ochronie jest indywidualne życie i zdrowie ludzkie, ale i bezpieczeństwo publiczne, jako całość. Gospodarność przy wydatkowaniu środków publicznych musi poniekąd zejść na drugi plan, a Zamawiający nie powinien być pociągnięty do odpowiedzialności, że dane zamówienie można było zrealizować taniej czy korzystniej – gdyż kluczowe znaczenie w tym konkretnych okolicznościach ma czas.
W tym miejscu warto zwrócić również uwagę na art. 27 ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r.
o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2019 r. poz. 1440), który znajduje zastosowanie w zakresie wydatków dotyczących zwalczaniu COVID-19, dając możliwość zwolnienia z odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
Oczywiście w ramach analizowania okoliczności każdej sprawy należy dążyć w miarę możliwości do poszanowania zasad wydatkowania środków publicznych w sposób:
- celowy i oszczędny,
- pozwalający na uzyskanie najlepszych efektów z danych nakładów oraz przy optymalnym doborze środków służących osiągnięciu założonych celów,
- umożliwiający terminową realizację zadań,
- oraz w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań.
Autor: Marek Okniński
[1] art. 46c ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (D. U. z 2019 r. poz. 1239 z późn. zm.)
-
Kolejne zmiany procedur wspierające przedsiębiorców
COVID-19Rząd opracował kolejny pakiet rozwiązań mających na celu wsparcie polskiej gospodarki i ograniczenie negatywnych skutków, jakie wywołała w gospodarce epidemia COVID-19. -
COVID - 19 stanowi przesłankę unieważnienia przetargu
COVID-19Zgodnie ze stanowiskiem wyrażonym[2] przez Krajową Izbę Odwoławczą bezspornie wystąpienie epidemii wirusa SARS-CoV-2 stanowi okoliczność, której nie można było wcześniej przewidzieć. -
COVID-19 uzasadnia rezygnację z zatrzymania wadium [PORADY PRAWNE]
wadiumOkoliczności wywołane epidemią COVID-19 obligują zamawiającego do zbadania, czy powody odmowy podpisania umowy nie wynikają z przyczyn niezależnych od wykonawcy, którego oferta została uznana za najkorzystniejszą.