Brak przekazania przez zamawiającego informacji dotyczącej oceny ofert jest sprzeczny z zasadami zawartymi w art. 7 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Zamawiający nie podając informacji dotyczących uzasadnienia dla podjętej decyzji w sprawie sposobu rozstrzygnięcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego narusza zasadę równego traktowania wykonawców oraz uczciwej konkurencji, gdyż brak możliwości kontroli czynności oceny ofert przez zamawiającego, stawia w uprzywilejowanej sytuacji wykonawcę, który złożył najkorzystniejszą ofertę. Działanie zamawiającego jest nietransparentne, podczas gdy zasada przejrzystości wymaga, aby czynności zamawiającego dokumentowane były w sposób jasny i zrozumiały, umożliwiający poddanie ich ocenie.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa WOLA ogłasza przetarg na wymianę poziomów i pionów instalacji wody zimnej, ciepłej i cyrkulacji
Ogłoszenie premium 23 dni do końca23.01.2025
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Spółdzielnia Budowlano-Mieszkaniowa Ateńska ogłasza przetarg nieograniczony na dostawę środków czystości w roku 2025
Ogłoszenie premium 15 dni do końca15.01.2025
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Powyższa zasada została wzmocniona w art. 92 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych, który in fine obliguje zamawiającego do podania uzasadnienia prawnego i faktycznego dla między innymi decyzji podjętych w zakresie: wyboru najkorzystniejszej oferty, odrzucenia danej oferty, unieważnienia postępowania.
Wybór najkorzystniejszej oferty wymaga podania punktacji uzyskanej przez wykonawców oraz uzasadnienia zasad przyznania poszczególnej ilości punktów.
W wyroku z dnia 2 grudnia 2019 r. sygn.. akt.: KIO 2284/19 skład orzekający Krajowej Izby Odwoławczej stwierdził, że wymóg podania uzasadnienia faktycznego oznacza, że zamawiający nie może ograniczyć się do podania wyłącznie liczby przyznanych punktów, ale ma także obowiązek wskazać, dlaczego danej ofercie przyznał albo nie przyznał określonej liczby punktów. Postawienie wykonawcy w sytuacji, w której nie może sformułować zarzutu wobec braku wskazania przyczyn, dla których ocena jego oferty była negatywna, prowadzi do naruszenia nie tylko obowiązku podania uzasadnienia faktycznego, ale również naruszenia zasad uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. Ma ona szczególne znaczenie przy kryteriach, które odnoszą się do subiektywnych odczuć komisji przetargowej. Wykonawca nie może w takiej sytuacji domyślać się jakie elementy były decydujące dla końcowego wyniku oferty. Zachowanie zasad uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców wymaga od Zamawiającego zapewnienia przejrzystości dokonywanych czynności, a temu sprzeciwia się stan, w którym wykonawca nie może poznać argumentacji, która prowadziła do negatywnej oceny jego oferty.
Autor: Marek Okniński
-
Czy certyfikat ISO może być kryterium oceny?
kryterium cenyZa dopuszczalne uznać można ocenianie np. posiadania certyfikatów jakościowych ISO 9001. -
Zamówienia w czasie epidemii
COVID-19Do zamówień na usługi, dostawy lub roboty budowlane udzielanych w związku z zapobieganiem lub zwalczaniem epidemii na obszarze, na którym ogłoszono stan zagrożenia epidemicznego lub stan epidemii, nie stosuje się przepisów o zamówieniach publicznych[1]. -
Udział w dialogu technicznym nie uniemożliwia udziału w przetargu
dialog technicznyWstępne konsultacje rynkowe zastępują od 1 stycznia 2021 roku dialog techniczny.