Niejednokrotnie w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego dochodzi do sytuacji, że zapisy Specyfikacji Warunków Zamówienia w kontekście spełniania warunków udziału w postępowaniu przez wykonawców lub też konkretne zapisy projektowanych postanowień umowy w sprawie zamówienia publicznego, które zostaną wprowadzone do umowy w sprawie zamówienia publicznego, nie są jednoznaczne lub też ich interpretacja przez zamawiającego jest odmienna od interpretacji, której spodziewa się wykonawca ubiegając się o uzyskanie zamówienia publicznego. Wszelkie takie niejednoznaczności powinny zostać wyjaśnione na etapie poprzedzającym złożenie oferty.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa WOLA ogłasza przetarg na wymianę poziomów i pionów instalacji wody zimnej, ciepłej i cyrkulacji
Ogłoszenie premium 23 dni do końca23.01.2025
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Spółdzielnia Budowlano-Mieszkaniowa Ateńska ogłasza przetarg nieograniczony na dostawę środków czystości w roku 2025
Ogłoszenie premium 15 dni do końca15.01.2025
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Ustawa z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.) w art. 135 ust. 1 stanowi, że wykonawca ubiegający się o uzyskanie zamówienia publicznego może zwrócić się do zamawiającego z wnioskiem o wyjaśnienie treści SWZ.
Co do zasady zamawiający jest obowiązany udzielić wyjaśnień niezwłocznie, jednak nie później niż na 6 dni przed upływem terminu składania ofert, pod warunkiem że wniosek o wyjaśnienie treści SWZ wpłynął do zamawiającego nie później niż na 14 dni przed upływem terminu składania ofert.
Powyższa zasada dotyczy postępowań o udzielenie zamówienia publicznego, których wartość jest wyższa od tzw. progu unijnego (określonego w art. 3 ust. 1 Prawa zamówień publicznych).
Jeżeli zamawiający nie udzieli wyjaśnień w terminie wskazanym powyżej, przedłuża termin składania ofert o czas niezbędny do zapoznania się wszystkich zainteresowanych wykonawców z wyjaśnieniami niezbędnymi do należytego przygotowania i złożenia ofert. Przedłużenie terminu składania ofert nie wpływa na bieg terminu składania wniosku o wyjaśnienie treści SWZ, o którym mowa powyżej. W przypadku gdy wniosek o wyjaśnienie treści SWZ nie wpłynie do zamawiającego w terminie, o którym mowa w art. 135 ust. 2 Prawa zamówień publicznych, zamawiający nie ma obowiązku udzielania wyjaśnień odnośnie zapisów SWZ oraz obowiązku przedłużenia terminu składania ofert.
W tym miejscu wskazać należy, że powyżej przedstawione zasady odbiegają w zakresie wyznaczenia terminu na składanie wniosków o wyjaśnienie zapisów dokumentów przetargowych od zasad określonych w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2020 r. W przypadku zamówień publicznych wszczętych do wskazanej daty, wniosek o wyjaśnienie zapisów dokumentacji, musiał wpłynąć do zamawiającego nie później niż w połowie terminu wyznaczonego na składanie ofert. W konsekwencji przyjęte nowe rozwiązanie formalne ułatwia ustalenie właściwych terminów i daje jednocześnie dłuższy czas wykonawcom na składanie wniosków o wyjaśnienie zapisów SWZ.
W przypadku zamówień o wartości niższej niż progi unijne a równej lub przekraczającej 130.000 zł. netto, zamawiający zobowiązany jest udzielić odpowiedzi na wnioski o wyjaśnienie zapisów SWZ, pod warunkiem że wniosek wpłynie do zamawiającego nie później niż na 4 dni przed upływem terminu składania ofert[1] (przy czym obowiązuje zasada, że Przedłużenie terminu składania ofert nie wpływa na bieg terminu składania wniosku o wyjaśnienie treści SWZ).
Autor: Marek Okniński
[1] art. 284 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.).
-
Zmiana przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych nie zmienia daty złożenia sprawozdania z udzielonych zamówień publicznych
zamówienia publiczneSprawozdanie zamawiający przekazuje Prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych w terminie do dnia 1 marca każdego roku następującego po roku, którego dotyczy sprawozdanie. -
Obligatoryjność konkursu w nowym Prawie zamówień publicznych
usługi architektoniczno-budowlanePrzyjęte w obowiązującym stanie prawnym rozwiązanie w zakresie braku możliwości identyfikacji autorów prac konkursowych do czasu wyboru najlepszej pracy ma umożliwić obiektywny wybór najlepszej ze złożonych prac. Między innymi dzięki takiemu rozwiązaniu możliwe jest przyjęcie subiektywnych kryteriów oceny prac konkursowych. -
Szacowanie wartości zamówień udzielanych w częściach w nowym Prawie zamówień publicznych
zmiany ustawy Prawo zamówień publicznychUstawa Prawo zamówień publicznych przewiduje możliwość udzielania zamówień w częściach w przypadku, gdy zamawiający już na etapie wstępnego planowania zamówienia publicznego jest w stanie przewidzieć jego rozmiar oraz zakres, jednocześnie decydując się udzielać zamówienia sukcesywnie.