Zgodnie z aktualnie obowiązującym stanem prawnym oferty wraz z załącznikami udostępnia się niezwłocznie po otwarciu ofert, co do zasady nie później jednak niż w terminie 3 dni od dnia otwarcia ofert[1].
Wyżej wskazany wymóg określający termin udostępnienia ofert złożonych w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego został nałożony na zamawiających w celu zagwarantowania terminowego i możliwie niezwłocznego przekazania ofert wykonawcom zainteresowanym zapoznaniem się z dokumentami przedłożonymi w postępowaniu przez konkurujących o uzyskanie zamówienia innych przedsiębiorców.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa "Górczewska" ogłasza konkurs ofert na ubezpieczenie majątku Spółdzielni oraz odpowiedzialności cywilnej jej władz
Ogłoszenie premium 19 dni do końca10.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Zarząd WSM "Ochota" zawiadamia, że odbędzie się przetarg na naprawę ścian elewacyjnych wraz z remontem w dwóch pionach balkonów
Ogłoszenie premium 11 dni do końca02.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Wprowadzone rozwiązanie wynika zarówno z dążenia do zwiększenia jawności procedur oraz usprawnienia w dostępie do dokumentów przedkładanych w ofertach.
Racjonalność motywów ustawodawcy znajduje również uzasadnienie w powiązaniu z obowiązującą elektroniczną formą składania ofert, co powinno ułatwiać przekazywanie ofert zainteresowanym poznaniem ich treści wykonawcom.
Niestety w praktyce udzielania zamówień publicznych pewna grupa zamawiających nie przestrzega wskazanego powyżej wymogu ustawy Prawo zamówień publicznych.
Sytuacja taka może wynikać z faktu, że ustawa Prawo zamówień publicznych nie określa konsekwencji w przypadku niedotrzymania (3) trzy dniowego terminu na przekazanie ofert podmiotom, które złożyły stosowny wniosek.
W konsekwencji wykonawca, który nie otrzyma w terminie trzech dni od złożenia do zamawiającego wniosku o ich udostępnienie ofert złożonych w postępowaniu przez konkurujących z nim innych przedsiębiorców nie ma racjonalnych środków odwoływania się od opieszałego działania zamawiającego.
Autor: Marek Okniński
[1] patrz: art. 74 ust. 2 pkt. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.).
-
Mała popularność wariantów negocjacyjnych trybu podstawowego
tryb podstawowyUstawa z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.) wprowadziła w przypadku zamówień o wartości poniżej progów unijnych trzy nowe tryby - tryb podstawowy bez negocjacji, tryb podstawowy z negocjacjami fakultatywnymi, tryb podstawowym z negocjacjami obligatoryjnymi (odpowiednio art. 275 pkt. 1 - 3). -
Skan oferty przesłany ePUAP musi zostać podpisany elektronicznie
podpis elektronicznySkładając ofertę wykonawca powinien ZAWSZE podpisać elektronicznie pliki z treścią oferty lub skompresowane pliki zawierające treść oferty. -
"Długi weekend" nie może usprawiedliwiać niedotrzymania terminu wniesienia odwołania od rozstrzygnięcia przetargu
wniesienie odwołaniaPrzepisy ustawy Prawo zamówień publicznych nie przewidują żadnych okoliczności powodujących wydłużenie terminu na wniesienie odwołania, w tym również okoliczności związanych z "długimi weekendami".