Nowa ustawa Prawo zamówień publicznych obowiązująca od dnia 1 stycznia 2021 r.[1] nie dokonała zmian w zakresie dotychczas obowiązującej zasady jawności ofert złożonych w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Z faktu, że przepisy Prawa zamówień publicznych nie obowiązują w zakresie zamówień publicznych o wartości poniżej 130.000 zł. netto, nie należy wywodzić braku obowiązku do udostępniania ofert złożonych w zakresie zamówień o wartości poniżej tzw. progu bagatelności.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Zarząd WSM "Ochota" zawiadamia, że odbędzie się przetarg na zagospodarowanie podwórza zlokalizowanego przy budynku mieszkalnym wielorodzinnym
Ogłoszenie premium 10 dni do końca01.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Spółdzielnia Budowlano-Mieszkaniowa "Ateńska" ogłasza przetarg nieograniczony na remont metodą krakingu sieci wodociągowej
Ogłoszenie premium 13 dni do końca04.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Jednostki samorządu terytorialnego wydatkując posiadane środki budżetowe zobowiązane są między innymi do przestrzegania zasad określonych nie tylko w przepisach ustawy Prawo zamówień publicznych, ale również w ustawie o Finansach publicznych.
Zasady wydatkowania środków publicznych określone przepisami ustawy o finansach publicznych obowiązują bez względu na kwotę ponoszonego przez jednostkę sektora finansów publicznych wydatku.
Uwzględniając powyższe wskazać należy na obowiązek wynikający z art. 44 ust. 3 ustawy o finansach publicznych, zgodnie, z którym wydatkowanie środków publicznych następować musi w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów oraz optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów, w sposób umożliwiający terminową realizację zadać, w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań.
Bezsprzecznie zasada jawności (wprost wyartykułowana w ustawie Prawo zamówień publicznych) wpływa na zwiększenie efektywności wydatkowania środków publicznych, gdyż wprowadza dodatkową weryfikację działań i zobowiązań zamawiającego.
W konsekwencji odmowa wglądu zainteresowanemu w treść ofert, złożonych przez podmioty ubiegające się o uzyskanie zamówienia publicznego o wartości mniejszej niż 130.000 zł. netto, które nie zostały zastrzeżone, jako zawierające informacje stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa, może stanowić przyczynek do podniesienia zarzutu naruszenia przez zamawiającego zasad określonych w przepisach ustawy o finansach publicznych.
Argumentem wzmacniającym powyższą tezę jest dyspozycja art. 33 ust. 1 ustawy o finansach publicznych zgodnie, z którą gospodarka środkami publicznymi jest jawna. Ponadto w art. 35 ustawy o finansach publicznych Ustawodawca ograniczył zakres uprawnień w zakresie stosowania tajemnicy przedsiębiorstwa wskazując, że klauzule umowne dotyczące wyłączenia jawności ze względu na tajemnicę przedsiębiorstwa w umowach zawieranych przez jednostki sektora finansów publicznych lub inne podmioty, o ile wynikające z umowy zobowiązanie jest realizowane lub przeznaczone do realizacji ze środków publicznych, uważa się za niezastrzeżone, z wyłączeniem informacji technicznych, technologicznych, organizacyjnych przedsiębiorstwa lub innych posiadających wartość gospodarczą, w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, co, do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich w tajemnicy, lub w przypadku, gdy jednostka sektora finansów publicznych wykaże, że informacja stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa z uwagi na to, że wymaga tego istotny interes publiczny lub ważny interes państwa.
Autor: Marek Okniński
[1] Ustawa z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.).
-
Skan oferty przesłany ePUAP musi zostać podpisany elektronicznie
podpis elektronicznySkładając ofertę wykonawca powinien ZAWSZE podpisać elektronicznie pliki z treścią oferty lub skompresowane pliki zawierające treść oferty. -
Tajemnica przedsiębiorstwa - wyjaśnienia wykonawcy nie mogą mieć ogólnego charakteru
tajemnica przedsiębiorstwaZdaniem Izby wykonawca nie wykazał przesłanki podjęcia działań w celu zachowania zastrzeżonych informacji w poufności. Wyjaśnienia wykonawcy mają charakter ogólny, są poparte dokumentami nieodnoszącymi się do analizowanego postępowania przetargowego. Ogólne i subiektywne stwierdzenia wykonawcy nie mogą być uznane za wykazanie spełnienia przesłanek, o których ustawodawca mówi w art. 11 ust. 2 U o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. -
Zmiana trybu otwarcia ofert
zasada jawnościW zakresie jawnego otwarcia ofert przetargowych transmisja online spełnia wymogi art. 86 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych.