Zbliżający się sezon grzewczy zmusza część zamawiających do zapewnienia odpowiedniej ilości oleju opałowego. Argumentacja, że zamawiający nie jest w stanie przewidzieć ilości oleju opałowego, jaka zostanie zakupiona w okresie roku nie może stanowić uzasadnienia dla rezygnacji z przeprowadzenia procedury udzielenia zamówienia publicznego.
Ustawa z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2021 r. poz. 1129) w art. 2 ust. 1 pkt. 1 stanowi, iż nie stosuje się przepisów w niej zawartych do zamówień, których wartość jest mniejsza niż 130.000 zł. netto.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Mieszkaniowo-Budowlana "JARY" ogłasza przetargi nieograniczone na wykonanie robót i usług budowlanych
Ogłoszenie premium 0 dni do końca23.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Spółdzielnia Mieszkaniowa "Osiedle Starówka" ogłasza przetarg nieograniczony na wykonanie wymiany instalacji gazowej
Ogłoszenie premium 24 dni do końca16.01.2025
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Należy jednak pamiętać, iż zamawiający nie może w celu uniknięcia stosowania ustawy lub uniknięcia procedur udzielania zamówień publicznych określonych ustawą dzielić zamówienia na części oraz zaniżać wartości zamówienia.
Uwzględniając powyższe wskazać należy, że zamawiający z planu finansowego na dany rok budżetowy uzyskuje wiedzę, jaka jest ogólna wartość zaplanowanych wydatków na zakup np. oleju opałowego.
Zamawiający posiada, zatem wiedzę czy zaplanowane środki przewidziane na zakup oleju opałowego przekraczają progi określone w ustawie Prawo zamówień publicznych. Przekroczenie progów określonych w ustawie Prawo zamówień publicznych powoduje konieczność zastosowania odpowiednich procedur związanych z udzieleniem zamówienia publicznego.
W sytuacji, gdy kwoty wydatkowane w danym roku na zakup oleju opałowego przekraczają wyżej wskazany próg stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych, zamawiający zobowiązany jest przeprowadzić procedurę wyboru wykonawcy zamówienia w jednym z trybów określonych w ustawie PZP. W przeciwnym wypadku można narazić się na zarzut dzielenia zamówienia w celu uniknięcia stosowania procedur przewidzianych w ustawie Prawo zamówień publicznych.
Zamówienie publiczne na sukcesywną sprzedaż oleju opałowego najlepiej jest poprzedzić postępowaniem przeprowadzonym w trybie podstawowym określonym w art. 275 pkt. 1 ustawy PZP.
Zamawiający w dokumentach zawierających opis przedmiotu zamówienia powinien określić maksymalną wielkość zapotrzebowania w okresie realizacji przedmiotu umowy. Należy również wprowadzić zastrzeżenie, iż zamawiający ma prawo nie wykorzystać
w okresie realizacji umowy pełnej ilości zapotrzebowania określonego w specyfikacji warunków zamówienia. Wielkość zapotrzebowania określona w przekazywanej wykonawcom zamówienia Specyfikacji Warunków Zamówienia, powinna być traktowana, jako szacunkowa.
Organizując postępowanie zamawiający może zastosować oprócz kryterium cenowego inne kryteria oceny złożonych ofert. Kryteria mogą dotyczyć np. rozliczeń bezgotówkowych.
Zamawiający dla uniknięcia wątpliwości powinien postawić również wymóg, że cena sprzedaży oleju opałowego obejmuje również jego dostawę do miejsca składowania wskazanego przez zamawiającego. Ponadto sprzedawca oleju opałowego powinien do każdej kolejnej partii dostarczanego oleju przedstawiać świadectwo, jakości lub odpowiednie orzeczenie laboratoryjne przedstawiające parametry dostarczanego oleju.
Autor: Marek Okniński
-
Stan epidemii nie wydłużył procedur udzielania zamówień
zamówienia publiczneW zależności od charakteru zamówienia średni czas trwania tego procesu był nieco inny, w robotach budowlanych wynosił 47 dni (w 2019 r. i 2018 r. - 46; w 2017 r. - 43), w dostawach 39 dni (w 2019 r. także 39 dni; w 2018 r. - 38; w 2017 r. - 36), i w usługi również 39 dni (w 2019 r. - 40 dni; w 2018 r. - 38; w 2017 r. - 36). -
Odwołanie służy ochronie wykonawców ubiegających się o uzyskanie zamówienia publicznego
zamówienie publiczneTerminy na wniesienie odwołania określone w ustawie Prawo zamówień publicznych należy liczyć w dniach kalendarzowych, przy czym jeżeli koniec terminu do wniesienia odwołania przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy, termin upływa dnia następnego po dniu lub dniach wolnych od pracy[1]. -
Jawność ofert obowiązuje również w przypadku zamówień o wartości poniżej 130.000 zł
jawność ofertZasady wydatkowania środków publicznych określone przepisami ustawy o finansach publicznych obowiązują bez względu na kwotę ponoszonego przez jednostkę sektora finansów publicznych wydatku.