Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jedn. Dz. U z 2021 r., poz. 1129 ze zm.) czynności związane z przygotowaniem oraz przeprowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia wykonują osoby zapewniające bezstronność i obiektywizm. Zasada obiektywizmu i bezstronności jest – obok zasad zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców, proporcjonalności oraz przejrzystości – jedną z podstawowych reguł postępowania o udzielenie zamówienia.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Zarząd WSM "Ochota" zawiadamia, że odbędzie się przetarg na naprawę ścian elewacyjnych wraz z remontem w dwóch pionach balkonów
Ogłoszenie premium 11 dni do końca02.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Spółdzielnia Mieszkaniowa "Górczewska" ogłasza konkurs ofert na ubezpieczenie majątku Spółdzielni oraz odpowiedzialności cywilnej jej władz
Ogłoszenie premium 19 dni do końca10.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Zasada:
Członkiem Komisji może być każdy – zarówno osoba będąca pracownikiem zamawiającego, jak i osoba działająca na podstawie umowy zlecenia, umowy o dzieło bądź innej umowy cywilnoprawnej, czy też osoba wykazująca się wiedzą specjalistyczną, przydatną w danym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.
W orzecznictwie przewija się pogląd, że członkami komisji przetargowej nie mogą być osoby zatrudnione na stanowisku głównego księgowego.
Powyższe wywodzi się z art. 54 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tj. Dz. U. z 2021 r. poz. 305 ze zm.) zgodnie z którym głównemu księgowemu jednostki sektora finansów publicznych kierownik jednostki powierza między innymi dokonywanie wstępnej kontroli:
a) zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
b) kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych.
Potwierdzeniem realizacji powyższego obowiązku jest kontrasygnowanie dokumentów związanych z ponoszonymi wydatkami. W konsekwencji powołanie głównego księgowego do składu komisji przetargowej eliminuje sprawowanie funkcji kontrolnej, co może powodować powstanie kolizji z przepisami ustawy o finansach publicznych.
Autor: Marek Okniński
-
Kiedy występuje konflikt interesów w postępowania o udzielenie zamówienia?
konflikt interesówZgodnie z wolą ustawodawcy wyrażoną w art. 56 ust. 1 i ust. 2 Prawa zamówień publicznych, konflikt interesów pomiędzy zamawiającym a wykonawcą zamówienia publicznego występuję w sytuacji, gdy pracownicy zamawiającego mają powiązania z wykonawcą ubiegającym się o uzyskanie zamówienia w zakresie wskazanym powyżej. -
Jawność finansów publicznych zwiększona przez rejestr umów
rejestr umówJednym z przejawów jawności i przejrzystości finansów publicznych jest udostępnianie umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych. -
Zasady powołania członków komisji przetargowej
komisja przetargowaOdwołanie członka komisji przez kierownika jednostki może nastąpić w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego wyłącznie w sytuacji naruszenia przez niego obowiązków rzetelnego i obiektywnego wykonywania czynności związanych z prowadzonym postępowaniem.