W ustawie Prawo zamówień publicznych można wyróżnić dwa artykuły (art. 240 oraz art. 241), które dotyczą zasad prawidłowego formułowania kryteriów oceny ofert. Mówią one o tym, że:
- zamawiający opisuje kryteria oceny ofert w sposób jednoznaczny i zrozumiały (art. 240 ust. 1)
- kryteria oceny ofert i ich opis nie mogą pozostawiać zamawiającemu nieograniczonej swobody wyboru najkorzystniejszej oferty oraz umożliwiają weryfikację i porównanie poziomu oferowanego wykonania przedmiotu zamówienia na podstawie informacji przedstawianych w ofertach (art. 240 ust. 2)
- kryteria oceny ofert muszą być związane z przedmiotem zamówienia (art 241 ust. 1)
- związek kryteriów oceny ofert z przedmiotem zamówienia istnieje wówczas, gdy kryteria te dotyczą robót budowlanych, dostaw lub usług, będących przedmiotem zamówienia w dowolnych aspektach oraz w odniesieniu do dowolnych etapów ich cyklu życia, w tym do elementów składających się na proces produkcji, dostarczania lub wprowadzania na rynek, nawet, jeżeli elementy te nie są istotną cechą przedmiotu zamówienia (art 241 ust. 2)
- kryteria oceny ofert nie mogą dotyczyć właściwości wykonawcy, w szczególności jego wiarygodności ekonomicznej, technicznej lub finansowej (art 241 ust. 3)
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Własnościowa Spółdzielnia Mieszkaniowa "JASIEŃ" ogłasza przetarg ograniczony na: wykonanie wjazdu do altany śmietnikowej
Ogłoszenie premium 4 dni do końca26.11.2024
GDAŃSK, PomorskiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Zarząd WSM "Ochota" zawiadamia, że odbędzie się przetarg na naprawę ścian elewacyjnych wraz z remontem w dwóch pionach balkonów
Ogłoszenie premium 10 dni do końca02.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Niezwykle istotną jest tu informacja, że ustalone przez zamawiającego kryteria muszą być uzasadnione faktycznymi potrzebami zamawiającego. Ponadto zamawiający ma obowiązek w sposób szczegółowy i przejrzysty dla wykonawcy ubiegającego się o uzyskanie zamówienia opisać kryteria oceny ofert.
Termin - najczęściej stosowane kryterium przetargowe. Czy prawidłowo?
Termin (realizacji zamówienia) jest kryterium oceny ofert, które (obok ceny realizacji zamówienia) jest nie tylko najczęściej stosowane, ale w przypadku zamówień publicznych wręcz nadużywane[1].
Nie jest to kryterium promowane przez specjalistów, gdyż termin realizacji powinien być traktowany, jako warunek, a nie kryterium oceny ofert. Można korzystać z tego kryterium, ale rzadko (najlepiej tylko w przypadkach, kiedy szybkość wykonania zamówienia ma rzeczywiste znaczenie). W przeciwnym razie krótkie terminy realizacji mogą negatywnie wpłynąć na jakość zamówienia lub bezpodstawne zwiększenie wynagrodzenia – bez wyraźnych korzyści wynikających z szybszego wykorzystywania przedmiotu zamówienia.
Autor: Marek Okniński
[1]Źródło: Urząd Zamówień Publicznych, "POZACENOWE KRYTERIA OCENY OFERT Poradnik z katalogiem dobrych praktyk. Ver. 2.0" (15, 27),
https://www.uzp.gov.pl/__data/assets/pdf_file/0019/44704/Pozacenowe-kryteria-oceny-ofert_ver2.pdf.
-
Czy refundacja kosztów delegacji dla pracownika lub prelegenta na konferencji to zamówienie publiczne?
zamówienia publiczneRefundacja kosztów, jakie poniósł pracownik czy prelegent, nie jest zamówieniem publicznym. -
Kiedy występuje konflikt interesów w postępowania o udzielenie zamówienia?
konflikt interesówZgodnie z wolą ustawodawcy wyrażoną w art. 56 ust. 1 i ust. 2 Prawa zamówień publicznych, konflikt interesów pomiędzy zamawiającym a wykonawcą zamówienia publicznego występuję w sytuacji, gdy pracownicy zamawiającego mają powiązania z wykonawcą ubiegającym się o uzyskanie zamówienia w zakresie wskazanym powyżej. -
W trybie podstawowym z fakultatywnymi negocjacjami zamawiający może wymagać kosztorysu ofertowego
tryb podstawowyBiorąc pod uwagę zakres możliwych negocjacji w trybie podstawowym z fakultatywnymi negocjacjami w przypadku gdy przedmiotem zamówienia jest wykonanie robót budowlanych zamawiający ma pełne prawo wymagać od wykonawców przedłożenia kosztorysu ofertowego składanego przed przystąpieniem do negocjacji.