W ustawie Prawo zamówień publicznych można wyróżnić dwa artykuły (art. 240 oraz art. 241), które dotyczą zasad prawidłowego formułowania kryteriów oceny ofert. Mówią one o tym, że:
- zamawiający opisuje kryteria oceny ofert w sposób jednoznaczny i zrozumiały (art. 240 ust. 1)
- kryteria oceny ofert i ich opis nie mogą pozostawiać zamawiającemu nieograniczonej swobody wyboru najkorzystniejszej oferty oraz umożliwiają weryfikację i porównanie poziomu oferowanego wykonania przedmiotu zamówienia na podstawie informacji przedstawianych w ofertach (art. 240 ust. 2)
- kryteria oceny ofert muszą być związane z przedmiotem zamówienia (art 241 ust. 1)
- związek kryteriów oceny ofert z przedmiotem zamówienia istnieje wówczas, gdy kryteria te dotyczą robót budowlanych, dostaw lub usług, będących przedmiotem zamówienia w dowolnych aspektach oraz w odniesieniu do dowolnych etapów ich cyklu życia, w tym do elementów składających się na proces produkcji, dostarczania lub wprowadzania na rynek, nawet, jeżeli elementy te nie są istotną cechą przedmiotu zamówienia (art 241 ust. 2)
- kryteria oceny ofert nie mogą dotyczyć właściwości wykonawcy, w szczególności jego wiarygodności ekonomicznej, technicznej lub finansowej (art 241 ust. 3)
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Kujawska Spółdzielnia Mieszkaniowa ogłasza przetarg nieograniczony w przedmiocie zamówienia pn.: wykonanie usług w zakresie udrażniania instalacji kanalizacyjnej i deszczowej oraz pracy podnośnika koszowego w budynkach spółdzielczych...
Ogłoszenie premium 9 dni do końca31.12.2024
INOWROCŁAW, Kujawsko - PomorskiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Ogłoszenie o przetargu nieograniczonym na wymianę infrastruktury Vmware wraz serwisem gwarancyjnym na okres 5 lat dla Banku BPS
Ogłoszenie premium 2 dni do końca24.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Niezwykle istotną jest tu informacja, że ustalone przez zamawiającego kryteria muszą być uzasadnione faktycznymi potrzebami zamawiającego. Ponadto zamawiający ma obowiązek w sposób szczegółowy i przejrzysty dla wykonawcy ubiegającego się o uzyskanie zamówienia opisać kryteria oceny ofert.
Termin - najczęściej stosowane kryterium przetargowe. Czy prawidłowo?
Termin (realizacji zamówienia) jest kryterium oceny ofert, które (obok ceny realizacji zamówienia) jest nie tylko najczęściej stosowane, ale w przypadku zamówień publicznych wręcz nadużywane[1].
Nie jest to kryterium promowane przez specjalistów, gdyż termin realizacji powinien być traktowany, jako warunek, a nie kryterium oceny ofert. Można korzystać z tego kryterium, ale rzadko (najlepiej tylko w przypadkach, kiedy szybkość wykonania zamówienia ma rzeczywiste znaczenie). W przeciwnym razie krótkie terminy realizacji mogą negatywnie wpłynąć na jakość zamówienia lub bezpodstawne zwiększenie wynagrodzenia – bez wyraźnych korzyści wynikających z szybszego wykorzystywania przedmiotu zamówienia.
Autor: Marek Okniński
[1]Źródło: Urząd Zamówień Publicznych, "POZACENOWE KRYTERIA OCENY OFERT Poradnik z katalogiem dobrych praktyk. Ver. 2.0" (15, 27),
https://www.uzp.gov.pl/__data/assets/pdf_file/0019/44704/Pozacenowe-kryteria-oceny-ofert_ver2.pdf.
-
Czy refundacja kosztów delegacji dla pracownika lub prelegenta na konferencji to zamówienie publiczne?
zamówienia publiczneRefundacja kosztów, jakie poniósł pracownik czy prelegent, nie jest zamówieniem publicznym. -
Kiedy występuje konflikt interesów w postępowania o udzielenie zamówienia?
konflikt interesówZgodnie z wolą ustawodawcy wyrażoną w art. 56 ust. 1 i ust. 2 Prawa zamówień publicznych, konflikt interesów pomiędzy zamawiającym a wykonawcą zamówienia publicznego występuję w sytuacji, gdy pracownicy zamawiającego mają powiązania z wykonawcą ubiegającym się o uzyskanie zamówienia w zakresie wskazanym powyżej. -
W trybie podstawowym z fakultatywnymi negocjacjami zamawiający może wymagać kosztorysu ofertowego
tryb podstawowyBiorąc pod uwagę zakres możliwych negocjacji w trybie podstawowym z fakultatywnymi negocjacjami w przypadku gdy przedmiotem zamówienia jest wykonanie robót budowlanych zamawiający ma pełne prawo wymagać od wykonawców przedłożenia kosztorysu ofertowego składanego przed przystąpieniem do negocjacji.