Odwołanie, w świetle ustawy Prawo zamówień publicznych, nie stanowi środka mającego na celu uzyskanie ogólnej zgodności działań zamawiającego z prawem, ale jest środkiem zmierzającym do wyboru oferty odwołującego. Wyraz takiego stanowiska wydał Sąd Okręgowy w Warszawie w wyroku z dnia 7 grudnia 2011 r. w sprawie o sygn. V Ca 1973/11.
Odwołanie od przetargu – ochrona prawna wykonawcy, nie zamawiającego
Przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych traktują odwołanie, jako środek ochrony prawnej skierowany na zmianę sytuacji wykonawcy, polegającej na możliwości uzyskania w danym postępowaniu zamówienia (wybór oferty wykonawcy odwołującego się w danym postępowaniu).
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa "BUDOWLANI" ogłasza przetargi nieograniczone na wykonanie: przebudowy lokalu usługowego na mieszkania oraz prace remontowe
Ogłoszenie premium 23 dni do końca18.12.2024
BYDGOSZCZ, Kujawsko - PomorskiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Zarząd WSM "Ochota" zawiadamia, że odbędzie się przetarg na zagospodarowanie podwórza zlokalizowanego przy budynku mieszkalnym wielorodzinnym
Ogłoszenie premium 6 dni do końca01.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę
W konsekwencji twierdzenie, że postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w których zostanie złożone odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej są niewłaściwie przygotowane przez danego zamawiającego, nie uwzględnia panującej wśród wykonawców ubiegających się o uzyskanie zamówienia publicznego praktyki, polegającej na wnoszeniu odwołań dla poprawy własnej pozycji konkurencyjnej, a nie udokumentowaniu błędnego przygotowania postępowania przez zamawiającego.
Ustawa Prawo zamówień publicznych zawiera szereg przepisów, których stosowanie w praktyce udzielenia zamówienia może być różnorodnie interpretowane. Potwierdzeniem powyższego jest orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej, które niejednokrotnie różnie interpretuje sposób stosowania tych samych przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych.
Podkreślić należy, że powyższe wynika z faktu, że instytucja odwołania jest środkiem ochrony prawnej, nakierowanym na ochronę sytuacji własnej wykonawcy, nie zaś służącym weryfikacji poprawności zachowań zamawiającego.
W związku z powyższym w praktyce udzielania zamówień publicznych wykonawcy wnoszą szereg odwołań na zasadzie dążenia np. do przedłużenia procedury, tak, aby mieć więcej czasu na skompletowanie danych niezbędnych do podjęcia decyzji o złożeniu oferty lub obliczeniu ceny realizacji zamówienia.
Ile odwołań od przetargu oddala Krajowa Izba Odwoławcza?
Na podstawie raportów publikowanych przez Urząd Zamówień Publicznych za lata 2018 – 2021 można stwierdzić, że większość wniesionych odwołań zostaje oddalonych. Przykładowo, KIO rozpatrzyła odpowiednio:
a) w 2018 roku – 839 odwołań, z czego:
- oddalone – 477
- odrzucone – 12
- umorzone – 1
- uwzględnione – 365
b) w 2019 roku – 1548 odwołań, z czego:
- oddalone – 452
- odrzucone – 39
- umorzone – 0
- uwzględnione – 343
c) w 2020 roku – 2780 odwołań, z czego:
- oddalone – 739
- odrzucone – 72
- umorzone – 1
- uwzględnione – 523
d) w 2021 roku – 1584 odwołań, z czego:
- oddalone – 694
- odrzucone – 51
- umorzone – 0
- uwzględnione – 497
Autor: Marek Okniński
-
Czy zamawiający może eliminować z przetargu profesjonalnych wykonawców?
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznegoWarunki udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego nie mogą utrudniać konkurencji na rynku wykonawców ubiegających się o dane zamówienie publiczne. -
Odwołanie służy ochronie wykonawców ubiegających się o uzyskanie zamówienia publicznego
zamówienie publiczneTerminy na wniesienie odwołania określone w ustawie Prawo zamówień publicznych należy liczyć w dniach kalendarzowych, przy czym jeżeli koniec terminu do wniesienia odwołania przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy, termin upływa dnia następnego po dniu lub dniach wolnych od pracy[1]. -
Potrącenie kary umownej - rozstrzygnięcie KIO
kary umowneKrajowa Izba Odwoławcza w wyroku z dnia 16 października 2020 r. (sygn. akt: KIO 2296/20) stwierdziła, że przepis art. 15r[1] nie nakłada na zamawiających obowiązku wprowadzenia do postanowień umowy o zamówienie publiczne regulacji w zakresie braku możliwości potrącenia kary umownej zastrzeżonej na wypadek nie wykonania lub nienależytego wykonania umowy w sprawie zamówienia publicznego, w warunkach określonych wskazanym przepisem powszechnie obowiązującego prawa.