Wprowadzony w Polsce 20 marca 2020 r. stan epidemii[1] spowodował szereg istotnych zmian w planach udzielenia zamówień publicznych przez poszczególnych zamawiających. Jednak, jak wynika z opublikowanego[2] sprawozdania Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych o funkcjonowaniu systemu zamówień publicznych w 2021 roku, ilość udzielanych zamówień korzystających z wyłączenia w stosowaniu przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych w zakresie zapobiegania, przeciwdziałania, zwalczania COVID-19 dotyczy łącznie wydatków na kwotę ok. 450 mln zł.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Zarząd Spółdzielni Budowlano-Mieszkaniowej "Nałęczowska" ogłasza przetarg nieograniczony na przebudowę części dachu i uzupełnienia ocieplenia
Ogłoszenie premium 22 dni do końca17.03.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Własnościowa Spółdzielnia Mieszkaniowa "JASIEŃ" ogłasza przetarg ograniczony na sprzątanie terenu, pielęgnacje zieleni, wykonanie okresowej kontroli stanu technicznego przewodów wentylacyjnych
Ogłoszenie premium 14 dni do końca09.03.2025
GDAŃSK, Pomorskie
Przetargi, Przetargi na dostawę
Przypomnijmy, ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2021 r. poz. 2095 z późn. zm.), obowiązująca od 8 marca 2020 r., zwolniła ze stosowania przepisów ustawy Pzp udzielanie zamówień, których przedmiotem były towary lub usługi niezbędne do przeciwdziałania COVID-19, jeżeli zachodziło wysokie prawdopodobieństwo szybkiego i niekontrolowanego rozprzestrzeniania się choroby lub jeżeli wymagała tego ochrona zdrowia publicznego.
Natomiast ustawa z dnia 28 października 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z przeciwdziałaniem sytuacjom kryzysowym związanym z wystąpieniem COVID-19 (Dz.U. poz. 2112 z późn. zm.) utrzymała wyłączenie we wskazanym powyżej zakresie oraz dodatkowo zobowiązała zamawiających do zamieszczenia w BZP, w terminie 7 dni od dnia udzielenia powyżej opisanego zamówienia, ogłoszenia o udzieleniu przedmiotowego zamówienia.
Wskazane przepisy nie były - jak wynika ze sprawozdania Urzędu Zamówień Publicznych - stosowane w sposób nadmierny. Pomimo możliwości skorzystania ze znacznych uproszczeń w stosowaniu procedur Prawa zamówień publicznych w przypadku zamówień dotyczących zakupu towarów lub usług niezbędnych do przeciwdziałania COVID-19 wiele procedur udzielania zamówień w tym zakresie opierało się o regulacje ustawowe.
W roku 2021 polscy zamawiający w Dz. Urz. UE opublikowali:
- 554 ogłoszenia o zamówieniu,
- 2 ogłoszenia o dobrowolnej przejrzystości ex ante (zamiarze zawarcia umowy),
- 737 ogłoszeń o udzieleniu zamówienia związanych z COVID-19.
Zdecydowanym liderem wśród stosowanych trybów jest przetarg nieograniczony (97,42 proc.) podczas gdy: przetarg ograniczony – 3 (0,41 proc), dialog konkurencyjny – 1 (0,14 proc), negocjacje bez ogłoszenia – 15 (2,03 proc).
Najwięcej zamówień związanych z COVID-19 udzielono na środki antyseptyczne i dezynfekcyjne (prawie 16 proc), na rękawice chirurgiczne (14 proc) oraz na urządzenia do terapii gazowej i oddechowej (prawie 12 proc).
Autor: Marek Okniński
[1] ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii (Dz. U. z 2020 r. poz. 491)
[2] Patrz: www.uzp.gov.pl
-
Dlaczego odwołania od przetargu są oddalane?
Zamówienia publicznePraktyką panującą wśród wykonawców ubiegających się o uzyskanie zamówienia publicznego, jest wnoszenie odwołań dla poprawy własnej pozycji konkurencyjnej, a nie dla udokumentowania błędnego przygotowania postępowania przez zamawiającego. Dlaczego większość z nich jest oddalana? -
Zmiana terminu wykonania zamówienia nie stanowi naruszenia dyscypliny finansów publicznych
zamówienie publiczneZgodnie z przepisem art. 15r ust. 1 wskazanej powyżej ustawy, strony umowy o wykonanie zamówienia publicznego powinny informować się (poprzez przedstawienie oświadczeń popartych dowodami) o wpływie okoliczności związanych z wystąpieniem COVID-19 na terminowe wykonanie umowy, o ile taki wpływ wystąpił lub może wystąpić. -
Stan epidemii nie wydłużył procedur udzielania zamówień
zamówienia publiczneW zależności od charakteru zamówienia średni czas trwania tego procesu był nieco inny, w robotach budowlanych wynosił 47 dni (w 2019 r. i 2018 r. - 46; w 2017 r. - 43), w dostawach 39 dni (w 2019 r. także 39 dni; w 2018 r. - 38; w 2017 r. - 36), i w usługi również 39 dni (w 2019 r. - 40 dni; w 2018 r. - 38; w 2017 r. - 36).