Ustawodawca w sposób jednoznaczny zobowiązał zamawiających do przewidywania w postanowieniach umowy zasad związanych ze zmianą wysokości wynagrodzenia wykonawcy. Powyższe wynika z art. 439 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm.).
W myśl wyżej wskazanego przepisu, ustawodawca nałożył na zamawiającego obowiązek zawarcia w postanowieniach umownych zasad związanych ze zmianą wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy w innych przypadkach niż w tych określonych przepisem art. 436 ustawy Pzp. Należy podkreślić, iż obowiązek taki wynika wprost z treści omawianego przepisu. Ustawodawca nie posłużył się bowiem sformułowaniem „miękkim", np. „może zawierać" ale wprost wskazał, że umowa ma zawierać (zawiera) odpowiednie postanowienia. Brak takich postanowień umownych jest działaniem contra legem.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Robotnicza Spółdzielnia Mieszkaniowa "PRAGA" ogłasza przetarg nieograniczony na opracowanie koncepcji na organizację wjazdu i wyjazdu w obrębie Kolonii "Kamińskiego-Ćmielowska"
Ogłoszenie premium 1 dzień do końca24.11.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Zarząd WSM "Ochota" zawiadamia, że odbędzie się przetarg na: wymianę kanalizacji sanitarno-deszczowej podposadzkowej na poziomie piwnic wraz z podejściami do pionów lokalowych do rewizji
Ogłoszenie premium 1 dzień do końca24.11.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Wskazać należy, że jeżeli ustawodawca wyłączyłby stosowanie postanowień przepisu art. 439 ustawy Prawo zamówień publicznych do określonych rodzajów usług lub robót budowlanych (tak jak to uczynił w przypadku dostaw, wyłączonych z obowiązku „waloryzacji" z art. 439 ustawy Prawo zamówień publicznych), to winien te wyłączenia konkretnie wskazać.
Oznacza to, że w każdym przypadku, w którym mamy do czynienia z robotą budowlaną lub usługą, a umowa zawierana jest na okres dłuższy niż 12 miesięcy, musi ona zawierać postanowienia „waloryzacyjne" z przepisu art. 439 Prawa zamówień publicznych.
Zdaniem składu orzekającego Krajowej Izby Odwoławcze przedstawionym w wyroku z dnia 4 maja 2022 r. sygn. akt: KIO 1085/22, ww. przepis de facto odnosi się do poziomu inflacji, czyli wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych, odmiennie niż postanowienia przepisu art. 436 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Autor: Marek Okniński
-
Liczba składanych ofert utrzymuje się na stałym poziomie
zamówienie publiczneUstawa z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych nie wpłynęła w zasadniczy sposób na zwiększenie liczby ofert składanych w postępowaniach o zamówienie publiczne. -
Budowlańcy będą schodzić z placów budowy. Zarzyna ich inflacja. "Realizują kontrakty, narażając się na spore straty"
nieruchomościŻaden przedsiębiorca nie udźwignie finansowo kontynuowania umów bez waloryzacji wynagrodzenia. To jest prosta droga do upadłości, bankructw oraz masowych zwolnień pracowników - twierdzą firmy budowlane. -
Tajemnica przedsiębiorstwa - wyjaśnienia wykonawcy nie mogą mieć ogólnego charakteru
tajemnica przedsiębiorstwaZdaniem Izby wykonawca nie wykazał przesłanki podjęcia działań w celu zachowania zastrzeżonych informacji w poufności. Wyjaśnienia wykonawcy mają charakter ogólny, są poparte dokumentami nieodnoszącymi się do analizowanego postępowania przetargowego. Ogólne i subiektywne stwierdzenia wykonawcy nie mogą być uznane za wykazanie spełnienia przesłanek, o których ustawodawca mówi w art. 11 ust. 2 U o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.