Zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych, rolą podmiotowych środków dowodowych jest potwierdzenie, że oferowane dostawy, usługi czy roboty budowlane spełniają wymagania stawiane przez zamawiającego oraz są zgodne z kryteriami oceny ofert i wszystkimi warunkami odnoszącymi się do realizacji zamówienia.
Dokumentami przedmiotowymi są m.in. karty katalogowe, certyfikaty, kosztorysy, katy gwarancyjne. Mają one pomóc zamawiającemu w weryfikacji poprawności merytorycznej złożonej oferty. Mogą bowiem służyć ocenie zgodności zaoferowanego świadczenia z opisem przedmiotu zamówienia, stanowiąc podstawę weryfikacji poprawności merytorycznej oferty.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
SBM "Ruda" ogłasza konkurs ofert na Inwestora lub Inwestorów w zakresie budowy nowego kompleksu handlowo-usługowego
Ogłoszenie premium 4 dni do końca27.02.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
"Pilska Spółdzielnia Mieszkaniowa Lokatorsko-Własnościowa w Pile" ogłasza przetargi na malowanie klatek schodowych i piwnic oraz przebudowa i rozbudowa budynków mieszkalnych wielorodzinnych o balkony w systemie "zaprojektuj i wybuduj":
Ogłoszenie premium 1 dzień do końca24.02.2025
PIŁA, Wielkopolskie
Przetargi, Przetargi na dostawę
Przedmiotowe środki dowodowe. O czym trzeba pamiętać?
W każdym przypadku, jeśli zamawiający zażąda złożenia przedmiotowych środków dowodowych, wykonawca jest zobowiązany złożyć je wraz z ofertą[1]. Brak przedłożenia wymaganych dokumentów może oznaczać brak możliwości uzyskania punktów w ramach kryteriów oceny ofert lub prowadzić do odrzucenia oferty.
Ustawodawca przewidział również sytuacje, w których wbrew wymaganiom zamawiającego wykonawca nie złoży przedmiotowych środków dowodowych lub złożone przez niego dokumenty będą niekompletne. Wówczas, stosownie do dyspozycji art. 107 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych, zamawiający ma prawo wezwać go do ich złożenia bądź uzupełnienia. Co ważne, może mieć to miejsce tylko wtedy, gdy zamawiający przewidział taką możliwość w ogłoszeniu lub dokumentach zamówienia. Oznacza to, że brak przewidzenia omawianej możliwości, całkowicie uniemożliwia złożenie bądź uzupełnienie tych środków.
Z kolei zgodnie z treścią art. 107 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych przepisu ust. 2 nie stosuje się w momencie, gdy przedmiotowy środek służy potwierdzeniu zgodności z kryteriami bądź cechami, które zostały określone w opisie kryteriów oceny ofert. Nie dotyczy on także sytuacji, gdy oferta podlega odrzuceniu lub zachodzą przesłanki unieważnienia postępowania.
Autor: Marek Okniński
[1] patrz: wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 24 kwietnia 2022 roku, sygn. akt: KIO 933/22
-
Przetargi. Kiedy zamawiający może unieważnić postępowanie?
unieważnienie postępowaniaUnieważnienie prowadzonego postępowania przetargowego - gdy jego dalsze prowadzenie jest nieuzasadnione - musi być przekonujące. -
Przetargi. Waloryzacja wynagrodzenia musi być przewidziana w umowie
waloryzacjaZamawiający nie może ograniczyć obowiązku waloryzacji wynagrodzeń wykonawcy usług lub robót budowlanych poprzez zapisy Specyfikacji Warunków Zamówienia. -
Liczba składanych ofert utrzymuje się na stałym poziomie
zamówienie publiczneUstawa z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych nie wpłynęła w zasadniczy sposób na zwiększenie liczby ofert składanych w postępowaniach o zamówienie publiczne.