W toku badania i oceny ofert, zamawiający może żądać od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert oraz przedmiotowych środków dowodowych lub innych składanych dokumentów lub oświadczeń. Niedopuszczalne jest prowadzenie między zamawiającym a wykonawcą negocjacji dotyczących złożonej oferty[1].
Powyższe uprawnienie ma zastosowanie w przypadku, gdy zamawiający nie jest w stanie jednoznacznie ustalić, czy oferta podlega odrzuceniu, czy też, że jest zgodna z określonymi przez zamawiającego wymaganiami. Skierowanie wezwania do wyjaśnień jest więc narzędziem służącym rozwianiu wątpliwości zamawiającego w tym zakresie. Zamawiający, będąc zobowiązany do prawidłowego i rzetelnego zbadania ofert, nie powinien pomijać tej procedury i podejmować decyzji o odrzuceniu lub nieodrzuceniu oferty, o ile ma jakiekolwiek wątpliwości co do jej zgodności z warunkami zamówienia. Nie oznacza to jednak, że zamawiający zobowiązany jest każde odrzucenie oferty z powodu niezgodności z warunkami zamówienia poprzedzić wezwaniem do wyjaśnienia jej treści. O ile Zamawiający potrafi jednoznacznie stwierdzić istnienie takiej niezgodności, wzywanie do wyjaśnień jest niecelowe i zbędne, a zaniechanie tego nie może świadczyć o wadliwości czynności odrzucenia[2].
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Zarząd WSM "Ochota" zawiadamia, że odbędzie się przetarg na remont klatki schodowej
Ogłoszenie premium 10 dni do końca02.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Zarząd WSM "Ochota" zawiadamia, że odbędzie się przetarg na wymianę kanalizacji sanitarno-deszczowej podposadzkowej na poziomie piwnic
Ogłoszenie premium 2 dni do końca24.11.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę
W praktyce udzielania zamówień publicznych jeżeli zamawiający ma dostateczne informacje, pozwalające stwierdzić niespełnianie wymagań zawartych w opisie przedmiotu zamówienia, to nie ma podstaw wzywać wykonawcy do wyjaśnienia treści oferty, nawet jeśli wykonawca w swoim subiektywnym przekonaniu przedstawiłby wyjaśnienia, które jego zdaniem powinny przesądzić o prawidłowości oferty.
Autor: Marek Okniński
[1] patrz: art. 223 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych.
[2] Podobnie: uzasadnienie wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 13 września 2022 r. sygn. akt: KIO 2255/22
-
Waloryzacja wynagrodzeń za zamówienia publiczne. Czy nowe prawo jest korzystne dla przedsiębiorców?
waloryzacja wynagrodzeńZamówienia publiczne 2022. Obowiązujące od niedawna nowe prawo dopuszcza waloryzację wynagrodzeń ustalonych w umowie o wykonanie zamówienia publicznego. Czy zamawiający musi ogłosić nowy przetarg? Wyjaśniamy. -
Gwarancja wadialna. Co to takiego, jak długo jest ważna i czym skutkuje?
gwarancja wadialnaCzym jest gwarancja wadialna? Jaki jest okres ważności wadium? Jakie są przepisy w ustawie Prawo zamówień publicznych? Wyjaśniamy. -
Jakie są kryteria oceny ofert?
kryteria oceny ofertKryteria oceny ofert przetargowych muszą być uzasadnione faktycznymi potrzebami zamawiającego oraz opisane szczegółowo i przejrzyście. Jak je prawidłowo formułować?