Pytanie
Zamawiający na podstawie art. 462 ust. 5 ustawy Pzp nie jest zobowiązany (może ale nie musi) badać, czy nie zachodzą wobec podwykonawcy niebędącego podmiotem udostępniającym zasoby podstawy wykluczenia z art. 108 i 109 ustawy Pzp. Nie chcę badać w tym zakresie podwykonawców. Czy jednak w tym zakresie (ww. przesłanki sankcyjnej) istnieje obligatoryjny obowiązek badania podwykonawców (w szczególności chodzi o udział w ponad 10% zamówienia) i na jakiej podstawie ustawy Pzp musimy żądać oświadczenia z art. 125 ustawy Pzp (wiadomo na określonym wzorze bo w JEDZ tego nie ma), jeśli innych dokumentów podmiotowych na brak podstaw do wykluczenie nie żądamy?
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Własnościowa Spółdzielnia Mieszkaniowa "JASIEŃ" ogłasza przetarg ograniczony na: wykonanie wjazdu do altany śmietnikowej
Ogłoszenie premium 3 dni do końca26.11.2024
GDAŃSK, PomorskiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Zarząd WSM "Ochota" zawiadamia, że odbędzie się przetarg na zagospodarowanie podwórza zlokalizowanego przy budynku mieszkalnym
Ogłoszenie premium 8 dni do końca01.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Odpowiedź
W opisanym przypadku, tzw. „oświadczenie sankcyjne" jest składane jest jedynie przez wykonawcę. Podwykonawca nie jest zobligowany do złożenia „oświadczenia sankcyjnego". W omawianym oświadczeniu to wykonawca oświadcza, że nie zachodzą wobec niego przesłanki określone w art. 5k rozporządzenia, jak również wskazuje, że w przypadku, gdy ponad 10% wartości zamówienia przypada na podwykonawców to wobec nich również nie zachodzą podstawy wykluczenia określone w art. 5k rozporządzenia.
Autor chciałby podkreślić, że w stosunku do „oświadczeń sankcyjnych" urząd Zamówień Publicznych stworzył osobną zakładkę pod nazwą „Ukraina", gdzie znajdują się pytania odpowiedzi dotyczące tego zagadnienia jak również wzory oświadczeń. Warto więc dla szerszego zapoznania się z tematem wejść na stronę UZP pod TEN LINK link.
Podstawa prawna
Art. 125, art. 462 ust. 5 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2022 r. poz. 1710).
Art. 5k rozporządzenia Rady (UE) nr 833/2014 z dnia 31 lipca 2014 r. dotyczącego środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie (Dz. Urz. UE nr L 229 z 31.7.2014, str. 1).
* Marta Mikulska-Nawacka -doświadczony praktyk w zakresie stosowania ustawy Pzp przez jednostki zamawiające, autorka porad i komentarzy praktycznych z zakresu zamówień publicznych
-
Czy komornik może wejść do domu dłużnika?
Zamówienia publiczneW toku postępowania egzekucyjnego komornik sądowy dokonuje szeregu czynności. Czynności te można podzielić na dwie grupy. Pierwszą z nich stanowią czynności podejmowane w kancelarii komorniczej, a drugą grupę stanowią czynności podejmowane w miejscu zamieszkania lub siedziby dłużnika w przypadku dłużników prowadzących działalność gospodarczą. -
Cechy charakterystyczne zamówienia publicznego
zamówienia publiczneZamówieniem publicznych w rozumieniu ustawy Pzp. jest każda umowa odpłatna zawierana między zamawiającym a wykonawcą, której przedmiotem jest nabycie przez zamawiającego od wybranego wykonawcy robót budowlanych, dostaw lub usług. -
Zasady weryfikacji spełniania warunków umowy w kontekście przetargów na odbiór odpadów komunalnych
odpady komunalneAnaliza związana z wymogiem systemu monitoringu