Określenie terminu udostępnienia protokołu z postępowania
Zgodnie z art. 74 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych protokół postępowania jest jawny i udostępniany na wniosek. Zgodnie z art. 74 ust. 2, załączniki do protokołu postępowania udostępnia się po dokonaniu wyboru najkorzystniejszej oferty albo unieważnieniu postępowania, z tym że:
1) oferty wraz z załącznikami udostępnia się niezwłocznie po otwarciu ofert, nie później jednak niż w terminie 3 dni od dnia otwarcia ofert, z uwzględnieniem art. 166 ust. 3 lub art. 291 ust. 2 zdanie drugie,
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa "Cichy Kącik" ogłasza przetarg nieograniczony na sprzątania wewnątrz budynków
Ogłoszenie premium 22 dni do końca16.12.2024
WROCŁAW, DolnośląskiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Własnościowa Spółdzielnia Mieszkaniowa "JASIEŃ" ogłasza przetarg ograniczony na: wykonanie wjazdu do altany śmietnikowej
Ogłoszenie premium 2 dni do końca26.11.2024
GDAŃSK, PomorskiePrzetargi, Przetargi na dostawę
2) wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu wraz z załącznikami udostępnia się od dnia poinformowania o wynikach oceny tych wniosków
– przy czym nie udostępnia się informacji, które mają charakter poufny, w tym przekazywanych w toku negocjacji lub dialogu.
Uwzględniając powyższe, przykładowo, wyjaśnienia dotyczące rażąco niskiej cenny zamawiający może udostępnić dopiero po wyborze najkorzystniejszej oferty lub unieważnieniu postępowania o zamówienie publiczne.
Powyższe wynika z faktu, że protokół postępowania, jako odrębny dokument, tworzony przez zamawiającego jest podstawowym elementem dokumentacji postępowania, natomiast wszystkie istotne dla przebiegu postępowania dokumenty wytworzone przez zamawiającego czy otrzymane od wykonawców albo w związku z postępowaniem stanowią załączniki do protokołu.
Udostępnienie protokołu z postępowania wraz z załącznikami przed wyborem najkorzystniejszej oferty stanowi naruszenie art. 74 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Termin na wniesienie odwołania w prawie zamówień publicznych
W praktyce udzielania zamówień publicznych uzyskanie protokołu z postępowania lub załączników do protokołu powoduje, że rozpoczyna biec termin na wniesienie odwołania w zakresie wynikającym z otrzymanych dokumentów.
Powyższe wynika z faktu, że termin na wniesienie odwołania rozpoczyna biec od momentu powzięcia przez potencjalnego odwołującego informacji zawartych w przekazanym protokole (zgodnie z art. 515 ust. 3 pkt 1 ustawy Prawo zamówień publicznych) jeszcze przed wyborem najkorzystniejszej oferty. Na późniejszą czynność wyboru oferty najkorzystniejszej wykonawca, który otrzymał protokół z postępowania przed rozstrzygnięciem postępowania zmuszony jest wnieść odrębne odwołanie, aby nie utracić prawa do zaskarżenia tej czynności.
W związku z powyższym w większości przypadków żądanie protokołu z postępowania przed rozstrzygnięciem postępowania jest działaniem nieprawidłowym ze strony firmy ubiegającej się o uzyskanie zamówienia publicznego.
-
Czy należy uznać gwarancję wadialną, która została podpisana podpisem kwalifikowanym?
Zamówienia publiczneJeżeli wadium jest wnoszone w formie gwarancji lub poręczenia, wykonawca przekazuje zamawiającemu oryginał gwarancji lub poręczenia, w postaci elektronicznej. -
Jakie są obowiązki zamawiającego w zakresie badania podwykonawców w ramach Pzp
Zamówienia publiczneW opisanym poniżej przypadku, tzw. "oświadczenie sankcyjne" jest składane jest jedynie przez wykonawcę. Podwykonawca nie jest zobligowany do złożenia "oświadczenia sankcyjnego". -
Co wolno komornikowi, czyli jakie ma uprawnienia
Zamówienia publiczneKomornik posiada liczne uprawnienia do dokonywania szeregu czynności egzekucyjnych. Prowadzi egzekucje na wniosek wierzyciela i na podstawie oryginału tytułu wykonawczego, który najczęściej stanowi wyrok lub nakaz sądowy zaopatrzony w klauzulę wykonalności. Klauzula wykonalności może określać, że tytuł wykonawczy nadaje się do egzekucji w ograniczonym zakresie, a nie w całości.