Partnerzy serwisu:
Sejm zdecydował o przesunięciu terminu obowiązkowego prowadzenia i jawności rejestru umów.

Co obejmuje rejestr umów?

Zgodnie z art. 34a ust. 6 ustawy o finansach publicznych rejestr umów obejmuje:

1) numer umowy – o ile taki nadano;

2) datę i miejsce zawarcia umowy;

3) okres obowiązywania umowy;

4) oznaczenie stron umowy, w tym przedstawicieli stron;

5) określenie przedmiotu umowy;

6) wartość przedmiotu umowy;

7) informacje o źródłach i wysokości współfinansowania przedmiotu umowy.

Ponadto zgodnie z ustawą o finansach publicznych w rejestrze umów zamieszcza się informacje o uzupełnieniu lub zmianie umowy, rozwiązaniu za zgodą stron umowy, jak również informacje o odstąpieniu od umowy, jej wypowiedzeniu lub wygaśnięciu. Obowiązek jawności rejestru umów miał wejść w życie z dniem 1 grudnia 2024 r. (pierwotnie wyznaczony termin – 1 lipca 2022 roku).

Przesunięcie terminu jawności rejestru umów

Sejm zdecydował o przesunięciu terminu obowiązkowego prowadzenia i jawności rejestru umów.

W ustawie z dnia 16 sierpnia 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rozwoju rynku finansowego oraz ochrony inwestorów na tym rynku (Dz. U. z 2023 r. poz. 1723) wprowadzono między innymi zmianę w ustawie z dnia 14 października 2021 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw, które dotyczą wydłużenia terminu wejścia w życie zmian wprowadzanych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, polegających na udostępnianiu umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych (w ramach realizacji zasady jawności gospodarowania środkami publicznymi). Przepisy te miały wejść w życie 1 stycznia 2024 r., natomiast w wyniku ustawy z 16 sierpnia 2023 r. wejdą w życie 1 stycznia 2026 r.

Przedłużenie aż do 1 stycznia 2026 roku terminu wejścia w życie przepisów w zakresie rejestru umów ma pozwolić dostosować systemy informatyczne do ilości danych jakie będą podlegały wprowadzane w związku z przyjętą kwotą 500,00 zł. od której powstaje obowiązek rejestrowania umów zawieranych przez jednostki sektora finansów publicznych.

  • Kiedy komornik zwraca pieniądze?

    Zamówienia publiczne
    Tomasz Czoik
    Komornicy są funkcjonariuszami publicznymi, którzy kojarzą się raczej z zajmowaniem pieniędzy niż ich zwracaniem. Zdarzają się jednak sytuacje, w których komornik oddaje pieniądze dłużnikowi bądź wierzycielowi.
    Komornik
  • Kiedy można dokonać bezpośredniej zapłaty podwykonawcy?

    Zamówienia publiczne
    Iwona Bujak
    Prawo zamówień publicznych w art. 465 wskazuje zasady bezpośredniej zapłaty wynagrodzenia podwykonawcy lub dalszemu podwykonawcy usług zleconych podwykonawcy podczas realizacji robót budowlanych.
    Specyfikacja Warunków Zamówienia
  • Podwykonawstwo w zamówieniach publicznych - zasady i ograniczenia

    Zamówienia publiczne
    Marek Okniński
    Zakaz powierzenia podwykonawcom realizacji całego przedmiotu udzielanego zamówienia publicznego wynika z art. 462 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych.
    Wyjaśnienia wykonawcy nie powodują zmiany treści oferty.