Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 16 czerwca 2023 r.
Zgodnie z wyrokiem Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 16 czerwca 2023 r. (sygn. akt: KIO 1581/23) zamawiający nie może unieważnić prowadzonego postępowania na podstawie cen przedstawionych w złożonych ofertach bez umożliwienia wykonawcom złożenia ofert dodatkowych opiewających na niższą kwotę za realizację zamówienia.
W ocenie Składu Orzekającego, uwzględniając charakter przesłanek unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, należy uznać, iż obowiązkiem zamawiającego jest podejmowanie czynności dopuszczonych przepisami prawa, które mogą doprowadzić do zakończenia postępowania zawarciem umowy w sprawie zamówienia publicznego. Tak wszczęcie postępowania, jak i jego unieważnienie stanowią etap procedury przetargowej, której wynik uzależniony jest od właściwego przygotowania procedury, jej przeprowadzenia i dopiero na końcu, jej efektem może być wybór oferty najkorzystniejszej lub unieważnienie postępowania. W sytuacji, gdy procedura pozwala zamawiającemu na wybór oferty najkorzystniejszej, to dopiero jej wyczerpanie może określić czy w postępowaniu rzeczywiście wystąpiły okoliczności uzasadniające unieważnienie całego postępowania przetargowego.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Zarząd WSM "Ochota" ogłasza przetarg nieograniczony na remont kominów
Ogłoszenie premium 25 dni do końca20.05.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Spółdzielnia Mieszkaniowo-Budowlana "JARY" ogłasza przetargi nieograniczone na wykonanie robót i usług budowlanych
Ogłoszenie premium 17 dni do końca12.05.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
Skład Orzekający zauważył, że Zamawiający miał możliwość zaproszenia wykonawców do negocjacji ceny, co przewidział wszczynając postępowanie na podstawie art. 275 pkt 2 Ustawy, a zatem decyzja o unieważnieniu postępowania była przedwczesna, mając na uwadze podstawę z art. 255 pkt 3 Ustawy.
Dopiero ustalenie czy i na ile Wykonawca był gotowy ulepszyć swoją ofertę w zakresie ceny pozwoliłoby jednoznacznie określić warunki oferty i na tej podstawie ocenić, czy środki jakie przewidział Zamawiający na sfinansowanie zamówienia pozwalają na wybór oferty najkorzystniejszej. Odstąpienie od negocjacji prowadziło faktycznie do zamknięcia drogi wykonawcy, który był gotowy negocjować cenę w ramach procedury trybu podstawowego.
Również z punktu widzenia Zamawiającego taka możliwość powinna być postrzegana w kategorii korzyści, jakie może to przynieść dla osiągnięcia celu zamówienia związanego z uzyskaniem przedmiotu udzielanego zamówienia publicznego.
Przekonanie zamawiającego aby negocjacje miały nie doprowadzić do obniżenia ceny, nie ma żadnego uzasadnienia. Właśnie negocjacje ceny dają sposobność na uzyskanie lepszych z punktu widzenia Zamawiającego, warunków świadczenia usługi. Bez ich przeprowadzenia zamawiający nie ma dowodu, że zgodnie z przepisami unieważnił postępowanie na podstawie art. 255 pkt. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych.
-
Rejestr umów - nowy termin wejścia w życie
Zamówienia publiczneSejm zdecydował o przesunięciu terminu obowiązkowego prowadzenia i jawności rejestru umów. -
Kiedy komornik zwraca pieniądze?
Zamówienia publiczneKomornicy są funkcjonariuszami publicznymi, którzy kojarzą się raczej z zajmowaniem pieniędzy niż ich zwracaniem. Zdarzają się jednak sytuacje, w których komornik oddaje pieniądze dłużnikowi bądź wierzycielowi. -
Jakie są korzyści dla zamawiającego z przeprowadzenia postępowania w trybie podstawowym z negocjacjami
Zamówienia publicznePrzepisy regulujące tryb podstawowy zostały umiejscowione w dziale - Postępowanie o udzielenie zamówienia klasycznego o wartości mniejszej niż progi unijne, w art. 275-296