W praktyce udzielania zamówień publicznych zamawiający kieruje do wykonawców ubiegających się o uzyskanie zamówienia publicznego wezwanie do udzielenia wyjaśnień w zakresie ceny realizacji zamówienia zawsze gdy cena całkowita oferty złożonej w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego jest niższa o co najmniej 30% od wartości zamówienia powiększonej o należny podatek VAT, ustalonej przed wszczęciem postępowania lub średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert niepodlegających odrzuceniu.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa "Osiedle Starówka" ogłasza przetarg nieograniczony na wykonanie projektów i kosztorysów
Ogłoszenie premium 3 dni do końca25.11.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Spółdzielnia Mieszkaniowa "Cichy Kącik" ogłasza przetarg nieograniczony na sprzątania wewnątrz budynków
Ogłoszenie premium 24 dni do końca16.12.2024
WROCŁAW, DolnośląskiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Tymczasem w art. 224 ust. 2 pkt. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych ustawodawca wprowadził przepis, który umożliwia zamawiającemu dokonanie samodzielnej oceny całokształtu danej sprawy i podjęcia ewentualnej decyzji o rezygnacji z kierowania do wykonawcy wezwania w zakresie wyjaśnienia ceny realizacji zamówienia, co znacznie przyspiesza postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego nie narażając przy tym zamawiającego na odpowiedzialność z tytułu naruszenia zasad udzielania zamówień publicznych.
Katalog sytuacji uprawniających do rezygnacji z wezwania do wyjaśnienia rażąco niskiej ceny na podstawie art. 224 ust. 2 pkt. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych ma charakter otwarty. Ustawodawca umożliwił bowiem rezygnację z wezwania wówczas gdy rozbieżność wynika z okoliczności oczywistych, które nie wymagają wyjaśnienia.
Brak ostrości wskazanego przepisu umożliwia zamawiającym podjęcie swobodnej decyzji w zakresie konieczności kierowania wezwania.
Przykładowo zamawiający powinien rozważyć rezygnację z wezwania gdy:
- w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego zostaną złożone dwie oferty a cena realizacji zamówienia w jednej z ofert jest znacząco wyższa od wartości szacunkowej zamówienia podczas gdy oferta tańsza jest cenowo porównywalna z wartością szacunkową zamówienia. Fakt, że cena tylko jednej oferty jest wysoka, zwłaszcza w porównaniu do szacunku zamawiającego, nakazuje przyjąć, że to cena oferty droższej jest zawyżona, nie zaś – że cena oferty tańszej jest rażąco niska. Gdyby w postępowaniu złożono więcej niż dwie oferty, a złożone oferty były by cenowo zbliżone do oferty droższej, można byłoby przyjąć, że to wartość zamówienia jest niedoszacowana i cena oferty wykonawcy tańszego jest być może rażąco niska,
- cena tańszej oferty przekracza próg 30% o kilkadziesiąt złotych, co stanowi np. 0,2-0,3 % wartości szacunkowej zamówienia. Można wówczas uznać, że tak nieznaczne przekroczenie wynika np. z różnic kursowych czy zmiany cen elementów składających się na przedmiot zamówienia w porównaniu z cenami obowiązującymi kilka tygodni (a niejednokrotnie kilka miesięcy) wcześniej przy szacowaniu wartości zamówienia.
-
Kiedy komornik zwraca pieniądze?
Zamówienia publiczneKomornicy są funkcjonariuszami publicznymi, którzy kojarzą się raczej z zajmowaniem pieniędzy niż ich zwracaniem. Zdarzają się jednak sytuacje, w których komornik oddaje pieniądze dłużnikowi bądź wierzycielowi. -
Kiedy można dokonać bezpośredniej zapłaty podwykonawcy?
Zamówienia publicznePrawo zamówień publicznych w art. 465 wskazuje zasady bezpośredniej zapłaty wynagrodzenia podwykonawcy lub dalszemu podwykonawcy usług zleconych podwykonawcy podczas realizacji robót budowlanych. -
Jakie są korzyści dla zamawiającego z przeprowadzenia postępowania w trybie podstawowym z negocjacjami
Zamówienia publicznePrzepisy regulujące tryb podstawowy zostały umiejscowione w dziale - Postępowanie o udzielenie zamówienia klasycznego o wartości mniejszej niż progi unijne, w art. 275-296