Pytanie
Wykonawca złożył ofertę na pierwotnym formularzu ofertowym. Formularz ofertowy był zmieniany w ten sposób, że wykonawca miał podać cenę zamówienia podstawowego w jednej kolumnie, a w drugiej cenę zamówienia według prawa opcji. Ocenie podlega cała cena tj. zamówienie podstawowe wraz z prawem opcji. Wykonawca złożył ofertę na formularzu pierwotnym, gdzie była podana łączna wartość zamówienia wraz z prawem opcji. Czy taki wykonawca podlega odrzuceniu, czy należy go wezwać do złożenia wyjaśnień? Mam wątpliwości, bo ocenie podlega cała cena i ten wykonawca uwzględnił w ofercie cenę podstawową wraz z prawem opcji tylko tego nie rozdzielił na kwotę podstawową i na kwotę z prawem opcji.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa "Osiedle Starówka" ogłasza przetarg nieograniczony na wykonanie projektów i kosztorysów
Ogłoszenie premium 3 dni do końca25.11.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Zarząd WSM "Ochota" zawiadamia, że odbędzie się przetarg na naprawę ścian elewacyjnych wraz z remontem w dwóch pionach balkonów
Ogłoszenie premium 10 dni do końca02.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Odpowiedź
Kwestia ta nie ma wpływu na kryterium oceny ofert, którym była cena łączna, a oferta nie podlega odrzuceniu.
Wyjaśnienie
Opcja jest możliwa do zastosowania, gdy zamawiający oprócz zakresu podstawowego zamówienia planuje jakieś dodatkowe elementy albo zamówienie więcej przedmiotu zamówienia, niż planuje w danym momencie. Jest to często plan na przyszłość, ale niekiedy decyzję o skorzystaniu z opcji zamawiający będzie podejmował już na etapie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, po otwarciu ofert. Zwykle dzieje się tak, gdy powodem skorzystania z tego narzędzia jest obawa, czy zamawiającemu wystarczy środków finansowych na sfinansowanie zakresu podstawowego wraz z opcją.
Zdaniem UZP
Jak wskazuje w komentarzu do prawa opcji Urząd Zamówień Publicznych, warunki ustanowienia opcji, jej przedmiot i zakres leżą w gestii zamawiającego i nie doznają ograniczeń ze strony ustawodawcy. Różnorodność przedmiotów zamówień oraz uwarunkowań organizacyjnych ich udzielania nie pozwala bowiem na przyjęcie uniwersalnych rozwiązań. Rozwiązania te mają jedną cechę wspólną – uelastycznienie warunków realizacji zamówienia publicznego. Uelastycznienie to jest efektem kształtowania się potrzeb zamawiającego w toku realizacji zamówienia. Do jego uruchomienia nie jest wymagana zgoda wykonawcy.
Gdzie przewidzieć opcję?
Zgodnie z art. 441 ust. 1 ustawy Pzp, jeśli zamawiający przewiduje opcję musi przewidzieć opcję w ogłoszeniu o zamówieniu lub w dokumentach zamówienia w postaci zrozumiałych, precyzyjnych i jednoznacznych postanowień umownych, które łącznie spełniają następujące warunki: określają rodzaj i maksymalną wartość opcji; określają okoliczności skorzystania z opcji; nie modyfikują ogólnego charakteru umowy. Zamawiający musiał więc w ogłoszeniu o zamówieniu lub w dokumentach zamówienia podać wartość opcji, wobec czego, jeśli w formularzu ofertowym podana została cena całkowita, zawierająca cenę za zakres podstawowy oraz cenę opcji, to można z niej matematycznie obliczyć cenę, za zakres podstawowy.
W tym zakresie, zamawiający powinien, korzystając z art. 223 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp dokonać poprawienia, tzw. innej omyłki w ofercie wykonawcy, obliczając cenę za zakres podstawowy i niezwłocznie informując o tym wykonawcę.
Kwestia ta nie ma wpływu na kryterium oceny ofert, którym była cena łączna.
Podstawa prawna
Art. 223 ust. 2 pkt 3), art. 441 ust. 1 ustawy z 11.09.2019 r., Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2022, poz. 1710).
Marzena Kopacka-Biculewicz - prawnik, ekspert z zakresu zamówień publicznych, wieloletni praktyk działający zarówno po stronie zamawiających, jak i wykonawców, autor licznych publikacji i opinii z dziedziny zamówień publicznych, szkoleniowiec, wykładowca akademicki, pracownik kadry kierowniczej państwowej uczelni wyższej
-
Podział zamówienia na części przez kilku zamawiających - jak uniknąć progu 130 tys. zł i stosowania ustawy PZP?
Zamówienia publicznePodmioty kwalifikowane jako odrębni zamawiający, nie są zobowiązane do łącznego szacowania wartości zamówień tożsamych, nawet jeżeli ich realizacja służy osiągnięciu wspólnego celu. -
Zamawiający może odstąpić od wyjaśnienia rażąco niskiej ceny
Zamówienia publiczneKatalog sytuacji uprawniających do rezygnacji z wezwania do wyjaśnienia rażąco niskiej ceny na podstawie art. 224 ust. 2 pkt. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych ma charakter otwarty. -
Ile komornik może zabrać z emerytury w 2023 roku?
Zamówienia publiczneRosnące zobowiązania czy niespłacane długi mogą doprowadzić do zajęcia komorniczego konta bankowego. Czy komornik ma prawo zająć także emeryturę? Dowiecie się tego z poniższego artykułu.