Czym jest zakaz powierzania wykonania zamówień in-house podwykonawcom
Celem wskazanego przepisu jest zapobieżenie sytuacji, w której zamówienie jest udzielane z wolnej ręki podmiotowi kontrolowanemu przez zamawiającego, który to podmiot następnie nie realizuje zasadniczego aspektu zamówienia, ale zleca to podwykonawcom. Prowadziłoby to udzielania zamówień publicznych z naruszeniem zasady konkurencyjności, z pomijaniem trybów konkurencyjnych, pod pozorem udzielania tzw. zamówień wewnętrznych (in-house).
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Kujawska Spółdzielnia Mieszkaniowa w Inowrocławiu ogłasza przetarg nieograniczony w przedmiocie zamówienia pn.: Wykonanie dezynsekcji i deratyzacji w budynkach spółdzielczych zlokalizowanych w Inowrocławiu i Rejonie
Ogłoszenie premium 9 dni do końca31.12.2024
INOWROCŁAW, Kujawsko - PomorskiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Kujawska Spółdzielnia Mieszkaniowa ogłasza przetarg nieograniczony w przedmiocie zamówienia pn.: wykonanie usług w zakresie udrażniania instalacji kanalizacyjnej i deszczowej oraz pracy podnośnika koszowego w budynkach spółdzielczych...
Ogłoszenie premium 9 dni do końca31.12.2024
INOWROCŁAW, Kujawsko - PomorskiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Rola i znaczenie głównego przedmiotu zamówienia w kontekście ustawy PZP
W świetle przedstawionego celu wprowadzenia zakazu określonego przez Ustawodawcę w art. 214 ust. 9 ustawy PZP, za główny przedmiot zamówienia należy uznać to, co stanowi jego merytoryczną istotę i realizuje oczekiwany przez zamawiającego cel, w przeciwieństwie do świadczeń o charakterze pobocznym czy pomocniczym, które jedynie towarzyszą wykonywaniu głównego przedmiotu zamówienia i pomagają go zrealizować.
Innymi słowy – wykonawca zamówień in-house powinien posiadać faktyczną możliwość jego samodzielnego wykonania. Brak potencjału, który by to umożliwiał, musiałby skutkować zleceniem realizacji zamówienia innym podmiotom, co byłoby niezgodne z zakazem określonym w art. 214 ust. 9 ustawy Pzp i – jak wskazano powyżej – prowadziłoby do obejścia obowiązku udzielania zamówień publicznych z zachowaniem konkurencji.
Krajowa Izba Odwoławcza w uchwale z dnia 21 kwietnia 2023 r. (sygn.. akt: KIO/KD8/23) wskazała, że kwestią drugorzędną jest zakres ilościowy i wartościowy prac zleconych podwykonawcom zamówienia zlecanego na podstawie art. 214 ust. 1 pkt. 11-13 Prawa zamówień publicznych. Za rozstrzygające w tym względzie należy bowiem uznać ich merytoryczne i praktyczne znaczenie. Niezależnie jednak od powyższego, trudno uznać aby udział wartościowy prac zleconych podwykonawcom w wartości umowy w sprawie zamówienia publicznego, wynoszący ponad 25%, był udziałem nieistotnym.
Praktyczne konsekwencje wyroków Krajowej Izby Odwoławczej dla zamówień in-house
W konsekwencji zamawiający udzielając zamówienia w ramach tzw. in-house musi mieć świadomość, że podmiot podległy jest zdolny do jego wykonania i że takie zamówienie wykona. W przeciwnym razie decyzja o wyborze formuły in-house nie może być uznana za dopuszczalną, a w konsekwencji stanowić będzie naruszenie przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych wykazywane w ramach kontroli przeprowadzanych przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.
-
Termin zawarcia umowy realizacyjnej - 5 czy 10 dni?
Zamówienia publiczneDo udzielania zamówień realizacyjnych w zakresie umowy ramowej, większość obowiązków wynika z samodzielnych ustaleń zamawiającego. -
Pzp: Oferty z taką samą punktacją - co zrobić jako zamawiający?
Zamówienia publiczneW pierwszej kolejności należy ustalić, czy zamawiający w tej sytuacji jest w stanie wybrać ofertę najkorzystniejszą. -
Kiedy i gdzie można odwołać się od decyzji komornika?
Zamówienia publiczneCzynności komornika sądowego podejmowane zarówno w toku egzekucji, jak i w toku innych postępowań, co do zasady podlegają zaskarżeniu.