Pytanie
Zamawiający ogłasza postępowanie na dostawę energii na okres od podpisania umowy do końca roku 2023 (około 7 miesięcy). Czy prawidłowym będzie, jeśli zamawiający przewidzi w postępowaniu możliwość uruchomienia wznowienia na kolejny rok kalendarzowy (przedmiot wznowienia tożsamy z zam. podst.)?
Odpowiedź
Nie ma przeszkód, aby zamawiający, który udziela zamówienia na dostawę energii na bieżący rok kalendarzowy, przewidział możliwość uruchomienia wznowienia na rok 2024, o ile wartość zamówienia zostanie obliczona przy uwzględnieniu wartości wznowienia.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Zarząd WSM "Ochota" zawiadamia, że odbędzie się przetarg na zagospodarowanie podwórza zlokalizowanego przy budynku mieszkalnym
Ogłoszenie premium 9 dni do końca01.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Zarząd WSM "Ochota" zawiadamia, że odbędzie się przetarg na remont klatki schodowej
Ogłoszenie premium 10 dni do końca02.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Wyjaśnienie
Zgodnie z art. 31 ust. 2 ustawy Pzp, przy ustaleniu wartości zamówienia uwzględnia się największy możliwy zakres tego zamówienia z uwzględnieniem opcji oraz wznowień.
Ustawodawca zobowiązał zamawiającego do uwzględnienia przy szacowaniu wartości zamówienia, wartości planowanych wznowień, niemniej, nie dookreślił czym owe wznowienia są. Posiłkując się wytycznymi zawartymi w komentarzu UZP do ustawy Pzp z 2019 roku, można wskazać, że „Wznowieniem zamówienia jest wykonywanie po raz kolejny tych samych dostaw lub usług przewidzianych w pierwotnej umowie. Wznowienia, podobnie jak opcje, nie wymagają zmiany umowy i dotyczą umów zawartych na czas określony, które zgodnie z warunkami w nich zawartymi na podstawie decyzji zamawiającego podlegają przedłużaniu na kolejny okres".
Tym samym, zamawiający który udziela zamówienia na dostawę energii na określony okres, może przewidzieć wznowienie tego zamówienia na dodatkowy okres, na warunkach zawartych w umowie. Przewidując wznowienie należy mieć na uwadze obowiązek uwzględnienia jego wartości przy szacowaniu wartości zamówienia.
Podstawa prawna
Art. 31 ust. 2 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm..).
Katarzyna Bełdowska - prawnik, ekspert z zakresu zamówień publicznych, autor licznych publikacji z zakresu zamówień publicznych, autor bloga www.pzpzamowieniapubliczne.blogspot.pl, współpracownik kancelarii prawnej, obecnie pracownik kadry kierowniczej administracji samorządowej.
-
Kilka spraw komorniczych: ile może zająć komornik?
Zamówienia publiczneW każdym sposobie egzekucji komornik musi pozostawić określoną część lub kwotę dłużnikowi, co oznacza, że nie może prowadzić egzekucji z całości wynagrodzenia, wierzytelności lub świadczenia. -
Wykonawca nie podał nazwy podwykonawcy w ofercie - co zrobić?
Zamówienia publiczneWykonawca powinien wystąpić do wykonawcy z wezwaniem do uzupełnienia oświadczenia o podwykonawcy. -
Zamówienia publiczne in-house bez podwykonawców: interpretacja art. 214 ustawy PZP
Zamówienia publiczneWykonawca, który uzyska zamówienie publiczne w trybie z wolnej ręki w ramach tzw. in-house (art. 214 ust. 1 pkt. 11-13 Prawa zamówień publicznych) nie może powierzyć wykonania części zamówienia podwykonawcy w zakresie dotyczącym głównego przedmiotu zamówienia (patrz: art. 214 ust. 9 ustawy PZP).