Wprowadzenie mechanizmu certyfikacji do polskiego systemu zamówień publicznych wynika z art. 64 Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającej dyrektywę 2004/18/WE oraz w art. 46 Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/81/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania niektórych zamówień na roboty budowlane, dostawy i usługi przez instytucje lub podmioty zamawiające w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa i zmieniającej dyrektywy 2004/17/WE i 2004/18/WE.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Zarząd WSM "Ochota" zawiadamia, że odbędzie się przetarg na wymianę kanalizacji sanitarno-deszczowej podposadzkowej na poziomie piwnic
Ogłoszenie premium 0 dni do końca24.11.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Spółdzielnia Mieszkaniowa "Cichy Kącik" ogłasza przetarg nieograniczony na sprzątania wewnątrz budynków
Ogłoszenie premium 21 dni do końca16.12.2024
WROCŁAW, DolnośląskiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Wdrożenie w polskim systemie zamówień publicznych procedur certyfikacji wykonawców ma zapewniać wykonawcom możliwość uzyskania certyfikatu potwierdzającego, że wobec danego wykonawcy nie zachodzą określone podstawy wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, lub że posiada on zdolności i zasoby (np. niezbędne doświadczenie, wykwalifikowaną kadrę) niezbędne do realizacji wskazanej w certyfikacie kategorii zamówień publicznych.
Głównym założeniem certyfikacji jest ograniczenie obowiązków, zarówno po stronie wykonawców, jak i zamawiających, związanych z weryfikacją podmiotową wykonawców (główne założenie: weryfikacja dokonywana jednokrotnie poza konkretnym postępowaniem o udzielenie zamówienia publicznego umożliwia sprawniejsze przystąpienie do postępowania oraz jego przeprowadzenie na etapie weryfikacji wykonawców).
Wykonawca będzie uprawniony do posługiwania się certyfikatem na potrzeby wielu różnych postępowań o udzielenie zamówienia, bez potrzeby każdorazowego gromadzenia i składania dokumentów oraz oświadczeń (podmiotowych środków dowodowych) w zakresie określonych przez zamawiających warunków udziału w postępowaniu.
Zgodnie z założeniami projektowanej ustawy o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych dla zamawiających mechanizm certyfikacji będzie oznaczał kolejne usprawnienie procesu weryfikacji podmiotowej wykonawców poprzez stworzenie możliwości dokonania jej bezpośrednio w oparciu o informacje wynikające z przedłożonego przez wykonawcę certyfikatu, a w konsekwencji ograniczenie czasu trwania postępowań.
Zamawiający nie będzie miał jednak możliwości stawiania jako obligatoryjnego wymogu posiadania certyfikatu przez wykonawcę ubiegającego się o uzyskanie zamówienia publicznego. Wykonawcy niedysponujący certyfikatem będą mogli wykazać brak podstaw wykluczenia z postępowania lub spełnianie warunków udziału w postępowaniu w dotychczas obowiązujący sposób. Istotę mechanizmu certyfikacji stanowi bowiem wprowadzenie dodatkowych możliwości, a nie zastąpienie dotychczasowych rozwiązań nowymi.
Zgodnie z założeniami ustawodawcy - planowane wejście w życie nowej ustawy to 1 stycznia 2025 roku, jednak uprzednio musi zostać utworzony kompletny system i zasady certyfikacji oraz ich weryfikacji, jak również szkoleń zarówno dla zamawiających jak i wykonawców.
-
Zamawiający sektorowy - informowanie znanych wykonawców o wszczęciu postępowania
Zamówienia publicznePrzepisy ustawy Pzp właściwe dla zamówień sektorowych wyłączają możliwość zastosowania norm prawnych określonych w art. 130 ust. 3 oraz art. 276 ust. 2 ustawy Pzp stanowiących o możliwości powiadomienia znanych sobie wykonawców o wszczętym postępowaniu. -
Sprawdź, w jaki sposób sformułować warunki udziału w przetargu nieograniczonym
Zamówienia publicznePoza świadczeniami powtarzającymi się i ciągłymi, potwierdzeniem posiadania wymaganego przez zamawiającego doświadczenia mogą być umowy na usługi i dostawy wykonane i zrealizowane roboty budowlane. -
Dostępność odpowiedzi na pytanie o dokumentację techniczną w przetargu nieograniczonym powyżej progów unijnych
Zamówienia publiczneZ dyspozycji art. 135 ust. 6 ustawy Pzp wynika, że treść zapytań wraz z wyjaśnieniami zamawiający udostępnia na stronie internetowej prowadzonego postępowania, a w przypadkach, o których mowa w art. 133 ust. 2 i 3, przekazuje wykonawcom, którym przekazał SWZ, bez ujawniania źródła zapytania.