Wprowadzenie do dyrektyw zamówień publicznych w UE: historia i cele
Obecnie obowiązujące dyrektywy w sprawie zamówień publicznych (wskazane w art. 3 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych) stanowią kształtowany od 1971 roku zbiór doświadczeń państw członkowskich Unii Europejskiej w zakresie zamówień publicznych. Celem dyrektyw dotyczących zamówień publicznych jest zapewnienie wykonawcom możliwości korzystania w pełni z podstawowych swobód w dziedzinie zamówień publicznych poprzez zagwarantowanie przejrzystych i niedyskryminacyjnych procedur. Wiele państw członkowskich UE wskazuje również na inne zasady, takie jak: gospodarność, racjonalność wydatków.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Mieszkaniowo-Budowlana "JARY" ogłasza przetargi nieograniczone na wykonanie robót i usług budowlanych
Ogłoszenie premium 19 dni do końca23.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Spółdzielnia Mieszkaniowa "Górczewska" ogłasza konkurs ofert na ubezpieczenie majątku Spółdzielni oraz odpowiedzialności cywilnej jej władz
Ogłoszenie premium 6 dni do końca10.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Uwzględniając zarówno obowiązujące dyrektywy, jak i prawodawstwo państw członkowskich Unii Europejskiej zasadne jest twierdzenie, że zarówno krajowe, jak i unijne uregulowania dotyczące rynków zamówień publicznych kładą nacisk na te same kluczowe zasady: wyboru oferty najkorzystniejszej ekonomicznie, przejrzystości procedur przetargowych i równego traktowania przedsiębiorców. Jednak cele, jakie ma do spełnienia ponadnarodowy system zamówień, niekiedy różnią się od tych, jakie leżą u podstaw systemów krajowych. Głównym celem systemu unijnego jest stworzenie warunków efektywnej konkurencyjności na rynku wewnętrznym, bez jakichkolwiek preferencji krajowych, co w praktyce oznacza zapewnienie równego traktowania wykonawców z różnych państw członkowskich.
W konsekwencji w przypadku udziału w procedurach o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonych za granicą tak ważne jest, aby nie tylko zrozumieć merytoryczne i proceduralne wymogi prawa nadane na mocy samych dyrektyw, ale także być zorientowanym w lokalnych uwarunkowaniach.
Znaczenie informacji o prowadzonych procedurach udzielania zamówień publicznych
Regulacje wprowadzone na szczeblu dyrektyw Unii Europejskiej zwracają uwagę na zapewnienie łatwego dostępu do wszelkich istotnych informacji na temat możliwości biznesowych w zakresie zamówień publicznych. Warto pamiętać, że wszystkie kraje członkowskie UE zobowiązane są przesyłać do publikacji w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich ogłoszenia o przetargach, których wartość jest równa lub przekracza progi unijne (wysokość tych progów określa ustawa Prawo zamówień publicznych). Ogłoszenia opublikowane w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich są dostępne na stronie internetowej http://ted.europa.eu
Ogłoszenia publikowane w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich nie obejmują jednak zamówień o wartości poniżej progów unijnych. Informacje dotyczące zamówień publicznych ogłaszanych przez poszczególne kraje członkowskie w zakresie zamówień, których wartość nie przekracza progów unijnych, można odnaleźć dla krajów założycieli Unii Europejskiej (będących aktualnie jej członkami) pod niżej wskazanymi adresami internetowymi:
Belgia:
www.ejustice.just.fgov.be/bul/bulf.htm
Francja:
www.boamp.fr
Holandia:
www.aanbestedingskalender.nl
www.tenderned.nl
Niemcy:
www.e-vergabe.de
Włochy:
www.itaca.org/index.asp
-
Przekroczenie progu unijnego w przetargu krajowym - konsekwencje dla zamawiającego
Zamówienia publiczneZamawiający zobowiązany jest do oszacowania wartości szacunkowej zamówienia z należytą starannością i zgodnie z obowiązującymi przepisami. Ustalona w ten sposób wartość jest wiążąca dla zamawiającego i stanowi podstawę do wyboru trybu i procedury w jakiej udzielone zostanie zamówienie publiczne. -
Co zrobić w przypadku oferty, która przekracza progi unijne, a zamówienie jest poniżej tych progów?
Zamówienia publiczneWartość zamówienia na zakup samochodu strażackiego została oszacowana poniżej progów unijnych, po otwarciu ofert kwoty są powyżej progów. Co mamy dalej robić?