Zamawiający zobowiązany jest opracować analizę potrzeb i wymagań w celu zapewnienia efektywności ekonomicznej zamówienia oraz dostosowania jego przedmiotu do realnych możliwości rynku w zakresie jego zrealizowania.
Kiedy i jak przeprowadzić analizę potrzeb i wymagań w zamówieniach publicznych?
Zakres analizy potrzeb i wymagań:
- badanie możliwości zaspokojenia potrzeb z wykorzystaniem zasobów własnych zamawiającego (make-or-buy),
- rozeznanie możliwości realizacyjnych danego rynku pod kątem alternatywnych środków zaspokojenia potrzeb zamawiającego oraz możliwych wariantów realizacji zamówienia,
- orientacyjna wartość zamówienia,
- ocena możliwości podziału przedmiotu przygotowywanego zamówienia na części w celu zwiększenia konkurencyjności w postępowaniu,
- wskazanie możliwych/przewidywanych trybów, jakie mogą zostać zastosowane do udzielenia zamówienia,
- ocena realnych możliwości i zasadności uwzględnienia aspektów społecznych, środowiskowych lub innowacyjnych przy określaniu przedmiotu zamówienia oraz warunków jego realizacji,
- ryzyka związane z procedurą udzielania zamówienia oraz realizacją lub brakiem realizacji zamówienia.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Suwalska Spółdzielnia Mieszkaniowa w Suwałkach ogłasza przetarg nieograniczony na dostawę i montaż wyposażenia placów zabaw oraz siłowni zewnętrznych
Ogłoszenie premium 25 dni do końca16.01.2025
SUWAŁKI, PodlaskiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Spółdzielnia Mieszkaniowo-Budowlana "JARY" ogłasza przetargi nieograniczone na wykonanie robót i usług budowlanych
Ogłoszenie premium 1 dzień do końca23.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Zasada:
Zgodnie z art. 83 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych zamawiający, przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia, dokonuje analizy potrzeb i wymagań, uwzględniając rodzaj i wartość zamówienia.
Obowiązek sporządzenia analizy dotyczy zamówień klasycznych o wartościach równych lub przekraczających progi unijne. Zamawiający może odstąpić od opracowania analizy potrzeb i wymagań w przypadku udzielania zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia (art. 209 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp) oraz w przypadku udzielania zamówienia w trybie z wolnej ręki na podstawie art. 211 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp.
Brak analizy potrzeb i wymagań: jakie konsekwencje grożą zamawiającemu?
Brak przeprowadzenia analizy potrzeb i wymagań przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, którego wartość przekracza tzw. progi unijne, będzie stanowić naruszenie przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych. Opracowana analiza potrzeb i wymagań nie musi być załącznikiem do protokołu z postępowania, ale jak się wydaje, powinna być archiwizowana wraz z innymi dokumentami opracowywanymi przez zamawiającego przed wszczęciem postępowania – np. wnioskiem o wszczęcie procedury udzielenia zamówienia publicznego.
-
Próbki w zamówieniach publicznych: wymogi, uzasadnienie i zwrot kosztów
Zamówienia publiczneUstawa Prawo zamówień publicznych pozostawia decyzję zamawiającemu, czy od wykonawców ubiegających się o uzyskanie zamówienia publicznego żądać złożenia wraz z ofertą próbki oferowanego asortymentu. -
Obowiązkowy raport z realizacji zamówienia publicznego - kiedy i jak go sporządzić?
Zamówienia publiczneZamawiający udzielający zamówień publicznych o wartości od 130.000 zł muszą pamiętać o obowiązku sporządzania raportu z realizacji zamówienia. -
Zamawiający może wykluczyć nierzetelnego wykonawcę
Zamówienia publiczneUstawa Prawo zamówień publicznych w art. 109 ust. 1 przewiduje fakultatywne przesłanki wykluczenia wykonawcy z ubiegania się o uzyskanie zamówienia publicznego, których zastosowanie uzależnione jest od subiektywnej decyzji zamawiającego. -
Czy cena może być jedynym kryterium w przetargu Pzp?
zamówienia publiczneZgodnie z art. 246 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych zamawiający mogą zastosować kryterium ceny jako jedyne kryterium oceny ofert albo jako kryterium o wadze przekraczającej 60%, jeżeli określą w opisie przedmiotu zamówienia wymagania jakościowe odnoszące się do co najmniej głównych elementów składających się na przedmiot zamówienia.