Partnerzy serwisu:
Zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych opracowanie analizy potrzeb i wymagań jest obowiązkowym elementem procedury udzielenia zamówienia publicznego.

Zamawiający zobowiązany jest opracować analizę potrzeb i wymagań w celu zapewnienia efektywności ekonomicznej zamówienia oraz dostosowania jego przedmiotu do realnych możliwości rynku w zakresie jego zrealizowania. 

Kiedy i jak przeprowadzić analizę potrzeb i wymagań w zamówieniach publicznych?

Zakres analizy potrzeb i wymagań: 

  • badanie możliwości zaspokojenia potrzeb z wykorzystaniem zasobów własnych zamawiającego (make-or-buy),  
  • rozeznanie możliwości realizacyjnych danego rynku pod kątem alternatywnych środków zaspokojenia potrzeb zamawiającego oraz możliwych wariantów realizacji zamówienia, 
  • orientacyjna wartość zamówienia, 
  • ocena możliwości podziału przedmiotu przygotowywanego zamówienia na części w celu zwiększenia konkurencyjności w postępowaniu,  
  • wskazanie możliwych/przewidywanych trybów, jakie mogą zostać zastosowane do udzielenia zamówienia,  
  • ocena realnych możliwości i zasadności uwzględnienia aspektów społecznych, środowiskowych lub innowacyjnych przy określaniu przedmiotu zamówienia oraz warunków jego realizacji,  
  • ryzyka związane z procedurą udzielania zamówienia oraz realizacją lub brakiem realizacji zamówienia.  

Zasada: 

Zgodnie z art. 83 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych zamawiający, przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia, dokonuje analizy potrzeb i wymagań, uwzględniając rodzaj i wartość zamówienia.  

Obowiązek sporządzenia analizy dotyczy zamówień klasycznych o wartościach równych lub przekraczających progi unijne. Zamawiający może odstąpić od opracowania analizy potrzeb i wymagań w przypadku udzielania zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia (art. 209 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp) oraz w przypadku udzielania zamówienia w trybie z wolnej ręki na podstawie art. 211 ust. 1 pkt 5 ustawy  Pzp. 

Brak analizy potrzeb i wymagań: jakie konsekwencje grożą zamawiającemu?

Brak przeprowadzenia analizy potrzeb i wymagań przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, którego wartość przekracza tzw. progi unijne, będzie stanowić naruszenie przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych. Opracowana analiza potrzeb i wymagań nie musi być załącznikiem do protokołu z postępowania, ale jak się wydaje, powinna być archiwizowana wraz z innymi dokumentami opracowywanymi przez zamawiającego przed wszczęciem postępowania – np. wnioskiem o wszczęcie procedury udzielenia zamówienia publicznego.  

  • Próbki w zamówieniach publicznych: wymogi, uzasadnienie i zwrot kosztów

    Zamówienia publiczne
    Marek Okniński
    Ustawa Prawo zamówień publicznych pozostawia decyzję zamawiającemu, czy od wykonawców ubiegających się o uzyskanie zamówienia publicznego żądać złożenia wraz z ofertą próbki oferowanego asortymentu.
  • Obowiązkowy raport z realizacji zamówienia publicznego - kiedy i jak go sporządzić?

    Zamówienia publiczne
    Marek Okniński
    Zamawiający udzielający zamówień publicznych o wartości od 130.000 zł muszą pamiętać o obowiązku sporządzania raportu z realizacji zamówienia.
  • Zamawiający może wykluczyć nierzetelnego wykonawcę

    Zamówienia publiczne
    Marek Okniński
    Ustawa Prawo zamówień publicznych w art. 109 ust. 1 przewiduje fakultatywne przesłanki wykluczenia wykonawcy z ubiegania się o uzyskanie zamówienia publicznego, których zastosowanie uzależnione jest od subiektywnej decyzji zamawiającego.
  • Czy cena może być jedynym kryterium w przetargu Pzp?

    zamówienia publiczne
    Marek Okniński
    Zgodnie z art. 246 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych zamawiający mogą zastosować kryterium ceny jako jedyne kryterium oceny ofert albo jako kryterium o wadze przekraczającej 60%, jeżeli określą w opisie przedmiotu zamówienia wymagania jakościowe odnoszące się do co najmniej głównych elementów składających się na przedmiot zamówienia.