Przesłanki prawne udzielenia zamówienia z wolnej ręki
Należy podkreślić, iż udzielenie zamówienia z wolnej ręki na podstawie wyżej wymienionych okoliczności wymaga kumulatywnego spełnienia zawartych w nim przesłanek. Wobec powyższego należy wskazać, iż udzielenie zamówienia z wolnej ręki "z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze" uwarunkowane jest szczególnym charakterem danego zamówienia, istnieniem jego specyficznych cech technicznych powodujących, że na rynku występuje tylko jeden podmiot, który mógłby wykonać zamówienie, a więc istnienia faktycznego monopolu na rynku danych dostaw, usług lub robót budowlanych. Jednocześnie należy zauważyć, iż spełnienie powyższej przesłanki musi wynikać z obiektywnych okoliczności, a nie subiektywnego przekonania zamawiającego.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Mieszkaniowo-Budowlana ,,JARY" ogłasza przetargi nieograniczone na wykonanie robót i usług budowlanych
Ogłoszenie premium 5 dni do końca27.01.2025
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Spółdzielnia Mieszkaniowa WOLA Administracja Osiedla Bemowo IV ogłasza przetarg na przeprowadzenie remontów dźwigów
Ogłoszenie premium 21 dni do końca12.02.2025
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Powyższe potwierdza zarówno orzecznictwo polskich sądów administracyjnych, jak i Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.
W orzecznictwie podkreśla się, że przesłanka prawna jednego wykonawcy warunkująca dopuszczalność zamówienia z wolnej ręki na podstawie art. 214 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy Pzp ma charakter obiektywny i dotyczy sytuacji faktycznej, w której w danym miejscu i czasie na rynku występuje tylko jeden wykonawca świadczący tego rodzaju szczególne usługi.
Złożoność zamówienia a możliwość wyboru jednego wykonawcy
Dodać również należy, iż istnienie tylko jednego wykonawcy zdolnego do realizacji zamówienia musi być oczywiste, wynikać z obiektywnych, niebudzących wątpliwości faktów, nie zaś tylko z subiektywnego przekonania strony zamawiającej.
Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego przekonanie zamawiającego co do tego, że proponowany przez niego wykonawca jest jedynym, który ze względu na szczególne zaufanie, doświadczenie i możliwości organizacyjne, jest w stanie wykonać zamówienie, nie stanowi dostatecznej podstawy do przyjęcia, iż jest to jedyny wykonawca (Orzeczenie NSA z dnia 11 września 2000 r., sygn. akt: II SA2074/00 (Wokanda 2001/1/39).
Podkreślenia jednocześnie wymaga fakt, iż przy określaniu kręgu podmiotów zdolnych do wykonania danego zamówienia należy brać pod uwagę również wykonawców zagranicznych.
Wskazać również należy, iż zgodnie z orzecznictwem ETS złożony charakter zamówienia, realizowanego w dłuższym horyzoncie czasowym, specyficzne cechy dostarczanych urządzeń, sposób ich montażu nie stanowią wystarczającej przesłanki do przyjęcia, że może być ono realizowane tylko przez jednego wykonawcę (Orzeczenie ETS, sygn. akt: C-385/02 Komisja Europejska przeciwko Republice Włoch; C-394/02 Komisja Europejska przeciwko Grecji).
* patrz: art. 214 ust. 1 pkt. 1 lit. a ustawy Pzp
-
Prawo opcji w zamówieniach publicznych: jak skutecznie wykorzystać i uniknąć pułapek?
Zamówienia publiczneOpisując przedmiot zamówienia, zamawiający zobowiązany jest między innymi podać jego wielkość poprzez określenie w treści specyfikacji warunków zamówienia minimalnego poziomu zapotrzebowania. Ewentualne zwiększenie ponad określone minimum może stanowić właśnie opcję, której wykorzystanie uzależnione jest od decyzji zamawiającego. -
Rażąco niska cena w zamówieniach publicznych: jak rozpoznać i co zrobić?
Zamówienia publiczneUstawodawca nie zdefiniował pojęcia rażąco niskiej ceny, jednak w świetle ugruntowanego orzecznictwa i dorobku doktryny należy uznać, że ceną rażąco niską jest cena nierealistyczna, za którą nie jest możliwe wykonanie zamówienia w należyty sposób i która wskazuje na zamiar realizacji zamówienia poniżej kosztów własnych wykonawcy, niepozwalająca na wygenerowanie przez niego zysku. -
Analiza potrzeb i wymagań w zamówieniach publicznych: obowiązek, zakres, konsekwencje
Zamówienia publiczneZgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych opracowanie analizy potrzeb i wymagań jest obowiązkowym elementem procedury udzielenia zamówienia publicznego. -
Zamawiający może wykluczyć nierzetelnego wykonawcę
Zamówienia publiczneUstawa Prawo zamówień publicznych w art. 109 ust. 1 przewiduje fakultatywne przesłanki wykluczenia wykonawcy z ubiegania się o uzyskanie zamówienia publicznego, których zastosowanie uzależnione jest od subiektywnej decyzji zamawiającego.