Partnerzy serwisu:
Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 24 maja 2024 r. (sygn. III OSK 1285/22) stwierdził, że udostępnienie informacji publicznej w Biuletynie Informacji Publicznej oraz poinformowanie wnioskodawcy o jej dostępności wyklucza obowiązek ponownego udostępnienia tych informacji na wniosek o dostęp do informacji publicznej.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 902 ze zm.) udostępnieniu na wniosek podlega każda informacja publiczna, która nie została udostępniona w Biuletynie Informacji Publicznej lub centralnym repozytorium. Oznacza to, że informacje udostępnione we wspomnianych publikatorach nie podlegają udostępnieniu na wniosek. Przy czym Biuletyn Informacji Publicznej jest podstawowym źródłem zapoznania się z informacją publiczną i udostępnienie informacji w BIP wyłącza obowiązek ponownego jej udostępnienia na wniosek zainteresowanego czy w innych przewidzianych w ustawie formach (np. wyłożenia, wywieszenia). 

Uwzględniając powyższe, w orzeczeniu NSA podkreślono, że udostępnienie informacji publicznej w BIP zwalnia podmiot zobowiązany z obowiązku potwierdzania na piśmie jej istnienia. Natomiast w przypadku informacji udostępnionej w BIP na dysponencie tej informacji nie spoczywa obowiązek dokonywania wydruków z biuletynu i przesyłania ich żądającemu informacji. 

W praktyce powyższe oznacza, że jeżeli zamawiający publiczny otrzyma wniosek o przekazanie informacji publicznej udostępnionej w BIP, nie jest obowiązany do wykonywania wydruków ze stron biuletynu i przesyłania dokumentów wnioskującemu o przekazanie informacji.