Zasady udzielania zamówień publicznych dotyczą między innymi zapewnienia równego traktowania wykonawców, jak również możliwie nieograniczonego dostępu do ubiegania się o uzyskanie zamówienia.
Do 2004 roku w polskim systemie zamówień publicznych obowiązywały preferencje krajowe, które ułatwiały konkurencję podmiotów polskich z firmami z państw trzecich – w tym z krajów Unii Europejskiej.
Wejście Polski do Unii Europejskiej skutkowało brakiem możliwości stosowania preferencji krajowych.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa WOLA ogłasza przetarg na wymianę poziomów i pionów instalacji wody zimnej, ciepłej i cyrkulacji
Ogłoszenie premium 5 dni do końca23.01.2025
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Spółdzielnia Mieszkaniowa WOLA Administracja Osiedla Bemowo IV ogłasza przetarg na przeprowadzenie remontów dźwigów
Ogłoszenie premium 25 dni do końca12.02.2025
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 22 października 2024 roku (C-652/22) wskazuje na gwarancję równego traktowania jedynie wykonawców z krajów UE oraz z państw sygnatariuszy Porozumienia WTO ws. zamówień rządowych (GPA). Tezą wynikająca ze wskazanego wyroku jest, że wykonawcy z państw spoza UE, które nie przystąpiły do porozumienia, nie muszą być dopuszczani do unijnego rynku zamówień publicznych.
Powyższe nie oznacza braku możliwości złożenia oferty w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego przez wykonawców z państw trzecich, które nie są sygnatariuszami GPA. Decyzja o dopuszczeniu takich wykonawców do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pozostaje w gestii zamawiającego.
Zamawiający, opierając się na wyżej wskazanym wyroku TSUE, może poprzez zapisy Specyfikacji Warunków Zamówienia nie dopuścić do złożenia oferty przez wykonawców z państw niebędących sygnatariuszami GPA.
Natomiast w przypadku braku jakiejkolwiek informacji w treści Specyfikacji Warunków Zamówienia w zakresie braku możliwości udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia wykonawcy z państwa niebędącego sygnatariuszem GPA, mając na względzie zasadę przejrzystości, uprawniony będzie wniosek, że zamawiający nie ogranicza dostępu do zamówienia wykonawcom z państw trzecich.
-
Zamówienia publiczne w państwach członkowskich Unii Europejskiej
Zamówienia publicznePrawodawstwo Unii Europejskiej przyjmuje zapewnienie wykonawcom możliwości skutecznego konkurowania o zamówienia publiczne w innych państwach członkowskich jako wiodący cel dotyczący udzielania zamówień publicznych. -
Rażąco niska cena w zamówieniach publicznych: jak rozpoznać i co zrobić?
Zamówienia publiczneUstawodawca nie zdefiniował pojęcia rażąco niskiej ceny, jednak w świetle ugruntowanego orzecznictwa i dorobku doktryny należy uznać, że ceną rażąco niską jest cena nierealistyczna, za którą nie jest możliwe wykonanie zamówienia w należyty sposób i która wskazuje na zamiar realizacji zamówienia poniżej kosztów własnych wykonawcy, niepozwalająca na wygenerowanie przez niego zysku. -
Kryteria oceny ofert w zamówieniach publicznych: jak uniknąć błędów?
Zamówienia publiczneObowiązkiem zamawiającego jest zamieszczenie w treści Specyfikacji Warunków Zamówienia jednoznacznego i wyczerpującego opisu kryteriów oceny ofert wraz z podaniem znaczenia tych kryteriów i sposobu ich oceny. -
Pzp: szczegółowe zasady publikacji zmian w SWZ na stronie internetowej
specyfikacja warunków zamówieniaZgodnie z art. 137 ust. 4 ustawy Prawo zamówień publicznych, w przypadku gdy zmiana treści Specyfikacji Warunków Zamówienia (SWZ) prowadzi do zmiany treści ogłoszenia o zamówieniu, zamawiający przekazuje Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej ogłoszenie, o którym mowa w art. 90 ust. 1 ustawy Pzp.