Partnerzy serwisu:

Zasady udzielania zamówień publicznych dotyczą między innymi zapewnienia równego traktowania wykonawców, jak również możliwie nieograniczonego dostępu do ubiegania się o uzyskanie zamówienia. 

Do 2004 roku w polskim systemie zamówień publicznych obowiązywały preferencje krajowe, które ułatwiały konkurencję podmiotów polskich z firmami z państw trzecich – w tym z krajów Unii Europejskiej.  

Wejście Polski do Unii Europejskiej skutkowało brakiem możliwości stosowania preferencji krajowych. 

Wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 22 października 2024 roku (C-652/22) wskazuje na gwarancję równego traktowania jedynie wykonawców z krajów UE oraz z państw sygnatariuszy Porozumienia WTO ws. zamówień rządowych (GPA). Tezą wynikająca ze wskazanego wyroku jest, że wykonawcy z państw spoza UE, które nie przystąpiły do porozumienia, nie muszą być dopuszczani do unijnego rynku zamówień publicznych.  

Powyższe nie oznacza braku możliwości złożenia oferty w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego przez wykonawców z państw trzecich, które nie są sygnatariuszami GPA. Decyzja o dopuszczeniu takich wykonawców do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pozostaje w gestii zamawiającego.  

Zamawiający, opierając się na wyżej wskazanym wyroku TSUE, może poprzez zapisy Specyfikacji Warunków Zamówienia nie dopuścić do złożenia oferty przez wykonawców z państw niebędących sygnatariuszami GPA.  

Natomiast w przypadku braku jakiejkolwiek informacji w treści Specyfikacji Warunków Zamówienia w zakresie braku możliwości udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia wykonawcy z państwa niebędącego sygnatariuszem GPA, mając na względzie zasadę przejrzystości, uprawniony będzie wniosek, że zamawiający nie ogranicza dostępu do zamówienia wykonawcom z państw trzecich.  

  • Zamówienia publiczne w państwach członkowskich Unii Europejskiej

    Zamówienia publiczne
    Marek Okniński
    Prawodawstwo Unii Europejskiej przyjmuje zapewnienie wykonawcom możliwości skutecznego konkurowania o zamówienia publiczne w innych państwach członkowskich jako wiodący cel dotyczący udzielania zamówień publicznych.
  • Rażąco niska cena w zamówieniach publicznych: jak rozpoznać i co zrobić?

    Zamówienia publiczne
    Marek Okniński
    Ustawodawca nie zdefiniował pojęcia rażąco niskiej ceny, jednak w świetle ugruntowanego orzecznictwa i dorobku doktryny należy uznać, że ceną rażąco niską jest cena nierealistyczna, za którą nie jest możliwe wykonanie zamówienia w należyty sposób i która wskazuje na zamiar realizacji zamówienia poniżej kosztów własnych wykonawcy, niepozwalająca na wygenerowanie przez niego zysku.
  • Kryteria oceny ofert w zamówieniach publicznych: jak uniknąć błędów?

    Zamówienia publiczne
    Marek Okniński
    Obowiązkiem zamawiającego jest zamieszczenie w treści Specyfikacji Warunków Zamówienia jednoznacznego i wyczerpującego opisu kryteriów oceny ofert wraz z podaniem znaczenia tych kryteriów i sposobu ich oceny.
  • Pzp: szczegółowe zasady publikacji zmian w SWZ na stronie internetowej

    specyfikacja warunków zamówienia
    Marek Okniński
    Zgodnie z art. 137 ust. 4 ustawy Prawo zamówień publicznych, w przypadku gdy zmiana treści Specyfikacji Warunków Zamówienia (SWZ) prowadzi do zmiany treści ogłoszenia o zamówieniu, zamawiający przekazuje Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej ogłoszenie, o którym mowa w art. 90 ust. 1 ustawy Pzp.