Partnerzy serwisu:
Ustawa Prawo zamówień publicznych określa minimalne terminy na składanie ofert, które zobowiązany jest wyznaczyć zamawiający, prowadząc postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego.

Procedura udzielenia zamówienia publicznego określona ustawą Pzp wymaga od zamawiających zrealizowania szeregu czynności niezależnych od wyznaczonego terminu składania ofert. W konsekwencji średni czas trwania procedury przetargowej dla zamówień o wartości poniżej progów unijnych w okresie ostatnich 10 lat oscyluje pomiędzy 34 a 40 dni kalendarzowych

Podejmując decyzję, w jakim trybie zostanie udzielone zamówienie publiczne, zamawiający w szeregu przypadków musi rozważyć, ile czasu trwać będzie procedura wyboru wykonawcy, gdyż brak możliwości udzielenia zamówienia w trybach przetargowych może stanowić jedną z przesłanek skutkujących zmianą wyboru trybu udzielenia zamówienia.  

Średni czas trwania postępowania o udzielenie zamówienia publicznego udzielanego w trybie podstawowym bez negocjacji (art. 272 pkt. 1 ustawy Pzp) od kilku lat nie ulega większym zmianom i wynosi nie więcej niż 40 dni kalendarzowych – podkreślmy jednak, że jest to czas średni w skali kraju. 

Natomiast w przypadku procedur przetargowych (wartość zamówienia powyżej progów unijnych) średni czas trwania postępowania od 2021 roku ulega systematycznie skróceniu, świadcząc o większej sprawności wykonawców w przygotowywaniu ofert.  

Obecnie średni czas trwania przetargu nieograniczonego wynosi 90 dni kalendarzowych (w okresie ostatnich lat było to średnio 5-7 dni dłużej).  

  • Dopuszczenie firm spoza UE do zamówień publicznych: wyrok TSUE i praktyka zamawiających

    zamówienia publiczne
    Marek Okniński
    Zasady udzielania zamówień publicznych dotyczą między innymi zapewnienia równego traktowania wykonawców, jak również możliwie nieograniczonego dostępu do ubiegania się o uzyskanie zamówienia.
  • Środki dowodowe w zamówieniach publicznych - kiedy można je uzupełniać?

    przedmiotowe środki dowodowe
    Marek Okniński
    Zgodnie z przepisami Prawa zamówień publicznych niedopuszczalne jest prowadzenie między zamawiającym a wykonawcą negocjacji dotyczących złożonej oferty. Natomiast w toku badania i oceny ofert zamawiający może żądać od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert oraz przedmiotowych środków dowodowych.
  • Kryteria oceny ofert w zamówieniach publicznych: jak uniknąć błędów?

    Zamówienia publiczne
    Marek Okniński
    Obowiązkiem zamawiającego jest zamieszczenie w treści Specyfikacji Warunków Zamówienia jednoznacznego i wyczerpującego opisu kryteriów oceny ofert wraz z podaniem znaczenia tych kryteriów i sposobu ich oceny.
  • Rażąco niska cena w zamówieniach publicznych: jak rozpoznać i co zrobić?

    Zamówienia publiczne
    Marek Okniński
    Ustawodawca nie zdefiniował pojęcia rażąco niskiej ceny, jednak w świetle ugruntowanego orzecznictwa i dorobku doktryny należy uznać, że ceną rażąco niską jest cena nierealistyczna, za którą nie jest możliwe wykonanie zamówienia w należyty sposób i która wskazuje na zamiar realizacji zamówienia poniżej kosztów własnych wykonawcy, niepozwalająca na wygenerowanie przez niego zysku.