Procedura udzielenia zamówienia publicznego określona ustawą Pzp wymaga od zamawiających zrealizowania szeregu czynności niezależnych od wyznaczonego terminu składania ofert. W konsekwencji średni czas trwania procedury przetargowej dla zamówień o wartości poniżej progów unijnych w okresie ostatnich 10 lat oscyluje pomiędzy 34 a 40 dni kalendarzowych.
Podejmując decyzję, w jakim trybie zostanie udzielone zamówienie publiczne, zamawiający w szeregu przypadków musi rozważyć, ile czasu trwać będzie procedura wyboru wykonawcy, gdyż brak możliwości udzielenia zamówienia w trybach przetargowych może stanowić jedną z przesłanek skutkujących zmianą wyboru trybu udzielenia zamówienia.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa WOLA Administracja Osiedla Bemowo IV ogłasza przetarg na przeprowadzenie remontów dźwigów
Ogłoszenie premium 18 dni do końca12.02.2025
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Zarząd Spółdzielni Mieszkaniowej "Szwoleżerów" ogłasza przetarg nieograniczony na budowa oświetlenia zewnętrznego w technologii LED
Ogłoszenie premium 22 dni do końca16.02.2025
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Średni czas trwania postępowania o udzielenie zamówienia publicznego udzielanego w trybie podstawowym bez negocjacji (art. 272 pkt. 1 ustawy Pzp) od kilku lat nie ulega większym zmianom i wynosi nie więcej niż 40 dni kalendarzowych – podkreślmy jednak, że jest to czas średni w skali kraju.
Natomiast w przypadku procedur przetargowych (wartość zamówienia powyżej progów unijnych) średni czas trwania postępowania od 2021 roku ulega systematycznie skróceniu, świadcząc o większej sprawności wykonawców w przygotowywaniu ofert.
Obecnie średni czas trwania przetargu nieograniczonego wynosi 90 dni kalendarzowych (w okresie ostatnich lat było to średnio 5-7 dni dłużej).
-
Dopuszczenie firm spoza UE do zamówień publicznych: wyrok TSUE i praktyka zamawiających
zamówienia publiczneZasady udzielania zamówień publicznych dotyczą między innymi zapewnienia równego traktowania wykonawców, jak również możliwie nieograniczonego dostępu do ubiegania się o uzyskanie zamówienia. -
Środki dowodowe w zamówieniach publicznych - kiedy można je uzupełniać?
przedmiotowe środki dowodoweZgodnie z przepisami Prawa zamówień publicznych niedopuszczalne jest prowadzenie między zamawiającym a wykonawcą negocjacji dotyczących złożonej oferty. Natomiast w toku badania i oceny ofert zamawiający może żądać od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert oraz przedmiotowych środków dowodowych. -
Kryteria oceny ofert w zamówieniach publicznych: jak uniknąć błędów?
Zamówienia publiczneObowiązkiem zamawiającego jest zamieszczenie w treści Specyfikacji Warunków Zamówienia jednoznacznego i wyczerpującego opisu kryteriów oceny ofert wraz z podaniem znaczenia tych kryteriów i sposobu ich oceny. -
Rażąco niska cena w zamówieniach publicznych: jak rozpoznać i co zrobić?
Zamówienia publiczneUstawodawca nie zdefiniował pojęcia rażąco niskiej ceny, jednak w świetle ugruntowanego orzecznictwa i dorobku doktryny należy uznać, że ceną rażąco niską jest cena nierealistyczna, za którą nie jest możliwe wykonanie zamówienia w należyty sposób i która wskazuje na zamiar realizacji zamówienia poniżej kosztów własnych wykonawcy, niepozwalająca na wygenerowanie przez niego zysku.