Określenie przez zamawiającego górnej dopuszczalnej łącznej zmiany wynagrodzenia z tytułu waloryzacji uprzednio zaoferowanej kwoty nie znajduje oparcia w przepisach ustawy Prawo zamówień publicznych.
Czy zamawiający może ograniczać waloryzację wynagrodzenia wykonawcy? Analiza przepisów art. 436 pkt 4b ustawy Pzp
Wprowadzenie przez zamawiającego ograniczenia wysokości waloryzacji np. do 10% wartości łącznego wynagrodzenia wykonawcy zamówienia publicznego może zostać uznane za naruszenie przepisu art. 436 pkt 4b ustawy Prawo zamówień publicznych.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa Lokatorsko - Własnościowa "Popowice" ogłasza przetarg nieograniczony ofert pisemnych na wykonanie usługi sprzątania rejonów w dwóch zespołach nieruchomości
Ogłoszenie premium 23 dni do końca11.03.2025
WROCŁAW, Dolnośląskie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa WOLA Administracja Osiedla Bemowo IV w Warszawie ogłasza przetarg na przeprowadzenie modernizacji i odnawianie klatek schodowych
Ogłoszenie premium 21 dni do końca09.03.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
Na gruncie obowiązującej ustawy Pzp zamawiający obowiązany jest odróżniać waloryzację, o której mowa w przepisie art. 436 pkt 4b, od waloryzacji z art. 439 tej ustawy. Przepis art. 436 pkt 4b ustawy Pzp ma charakter bezwzględnie obowiązujący, co oznacza, iż zamawiający nie ma podstaw prawnych, aby w projekcie umowy dokonywać jakichkolwiek skutecznych prawnie ograniczeń jego zastosowania, czyli nie może ograniczać poziomu waloryzacji wynagrodzenia wykonawcy.
Wymienione w art. 436 pkt 4b ustawy Prawo zamówień publicznych przesłanki waloryzacyjne są regulowane przez odpowiednie akty prawne o charakterze bezwzględnie obowiązującym. Oznacza to, że wykonawcy nie mają żadnego wpływu na ich wysokość i muszą je uwzględniać również przy kalkulowaniu ceny oferty. Dokonywanie w tym zakresie zmian przez ustawodawcę może zatem wpłynąć na koszt wykonania zamówienia przez wykonawcę. Celem wskazanego przepisu jest możliwość uniknięcia przez wykonawcę negatywnych dla niego skutków zmian legislacyjnych.
W świetle obowiązujących przepisów zmiana wynagrodzenia wykonawcy powinna być adekwatna do zmiany czynników, w nawiązaniu do których określił swoje wynagrodzenie na etapie składania oferty, ma ona wynikać wprost z zaistniałej zmiany przepisów prawa, a kwota, o jaką zmienione zostanie wynagrodzenie, nie powinna być ani niższa, ani wyższa niż to wynika ze zmiany przepisów prawa. Przy czym wykonawca powinien wykazać wpływ zmiany przepisów prawa na koszty wykonania zamówienia.
Klauzule waloryzacyjne w umowach długoterminowych – obowiązki zamawiającego i prawa wykonawcy
Jak wskazano w komentarzu Urzędu Zamówień Publicznych (wydanie II pod redakcją Huberta Nowaka i Mateusza Winiarza) w odniesieniu do art. 436 ustawy Pzp: "Norma przewidująca określenie w umowie zawartej na okres dłuższy niż 12 miesięcy tzw. klauzul waloryzacyjnych ma charakter bezwzględnie obowiązujący. Oznacza to, że każda umowa w sprawie zamówienia publicznego zawarta na okres dłuższy niż 12 miesięcy powinna zawierać klauzule znajdujące zastosowanie w sytuacji, gdy zmiana wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę albo minimalnej stawki godzinowej czy też zmiana stawki podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego lub stawki składki na ubezpieczenie społeczne lub ubezpieczenie zdrowotne, a także zasad gromadzenia i wysokości wpłat do pracowniczych planów kapitałowych wywiera wpływ na koszt wykonania zamówienia przez wykonawcę. Zmiana wynagrodzenia wykonawcy powinna być adekwatna do zmiany czynników, w nawiązaniu do których określił swoje wynagrodzenie, ma ona wynikać wprost z zaistniałej zmiany przepisów prawa, a kwota, o jaką zmienione zostanie wynagrodzenie, nie powinna być ani niższa, ani wyższa niż to wynika ze zmiany przepisów prawa. Przy czym wykonawca powinien wykazać wpływ zmiany przepisów prawa na koszty wykonania zamówienia. (...) Zamawiający zobligowany jest zatem do sformułowania i opisania zasad wprowadzania zmian w wysokości należnego wykonawcy wynagrodzenia. Ani treść tych zasad, ani stopień ich szczegółowości nie zostały jednak przez ustawodawcę określone. Ze stanowiska doktryny i orzecznictwa wynika, że zasady te muszą być »odpowiednie«. Ze względu na konieczność zapewnienia stabilności stosunków gospodarczych przyjąć należy, że owe zasady powinny precyzować kwestię waloryzacji wynagrodzenia na tyle szczegółowo, aby w toku realizacji umowy strony mogły dokonać procesu zmian, według opisanej krok po kroku procedury. Klauzula umowna określająca zasady wprowadzania zmian wysokości wynagrodzenia może przykładowo przewidywać złożenie przez wykonawcę wniosku o dokonanie zmiany wysokości wynagrodzenia z uzasadnieniem zawierającym szczegółowe wyliczenie całkowitej kwoty, o jaką pierwotnie ustalone wynagrodzenie uległoby zmianie. Uzasadnienie może składać się z pisemnego zestawienia wynagrodzeń (zarówno przed, jak i po zmianie) pracowników świadczących usługi, wraz z określeniem zakresu (części etatu), w jakim wykonują oni prace bezpośrednio związane z realizacją przedmiotu umowy, oraz części wynagrodzenia odpowiadającej temu zakresowi, a także niezbędnej dokumentacji dowodowej. Jednocześnie procedura umowna może przewidywać z jednej strony określony termin dla wykonawcy na złożenie umotywowanego wniosku (z załącznikami), a z drugiej strony termin dla zamawiającego na dokonanie weryfikacji zasadności wniosku wykonawcy i ewentualnej akceptacji żądań w pełnym zakresie bądź częściowo".
-
Zwolnienia lekarskie i urlopy a waloryzacja wynagrodzeń w zamówieniach publicznych
Przetargi krok po kroku -
Klauzule waloryzacyjne a realizacja opcji w zamówieniach publicznych
Przetargi krok po kroku -
Kryteria oceny ofert w zamówieniach publicznych: jak uniknąć błędów?
Zamówienia publiczneObowiązkiem zamawiającego jest zamieszczenie w treści Specyfikacji Warunków Zamówienia jednoznacznego i wyczerpującego opisu kryteriów oceny ofert wraz z podaniem znaczenia tych kryteriów i sposobu ich oceny. -
Ubezpieczenie OC w przetargach publicznych: czy zamawiający może żądać dowodu opłacenia składki?
Zamówienia publiczneUstawa Prawo zamówień publicznych umożliwia zamawiającym, aby określali warunki udziału w przetargu, które wymagają od wykonawcy zainteresowanego uzyskaniem zamówienia publicznego posiadania polisy ubezpieczenia OC w zakresie prowadzonej działalności*.