Procedury aukcji elektronicznej cieszą się coraz większym zainteresowaniem wśród zamawiających zobowiązanych do stosowania przepisów Prawa zamówień publicznych. Systematycznie rośnie liczba zamawiających, którzy wykorzystują aukcję elektroniczną w procesie udzielenia zamówienia publicznego. Wzrost popularności tej formy zakupowej wynika między innymi z faktu, że przynosi ona korzyści zarówno zamawiającym, jak i wykonawcom ubiegającym się o uzyskanie zamówienia publicznego.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa Lokatorsko - Własnościowa "Popowice" ogłasza przetarg nieograniczony ofert pisemnych na remont oświetlenia klatek schodowych w budynkach mieszkalnych
Ogłoszenie premium 6 dni do końca06.04.2025
WROCŁAW, Dolnośląskie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa Lokatorsko - Własnościowa "Popowice" ogłasza przetarg nieograniczony ofert pisemnych na wykonanie wymiany pionów wodnych w budynku Jelenia 4-26
Ogłoszenie premium 15 dni do końca15.04.2025
WROCŁAW, Dolnośląskie
Przetargi, Przetargi na dostawę
Zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych aukcja elektroniczna nie stanowi trybu udzielenia zamówienia publicznego, a jest procedurą, którą zamawiający może, po dokonaniu oceny złożonych ofert, wykorzystać do obniżenia ceny realizacji zamówienia.
Doświadczenia zamawiających, którzy systemowo stosują aukcję elektroniczną, wskazują na jednoznacznie pozytywną ocenę tej procedury dla wydatkowania środków publicznych.
Zalety aukcji elektronicznej to między innymi:
• pełna jawność wyboru wykonawcy,
• ograniczenie zjawisk korupcyjnych,
• obniżenie kosztów realizacji zamówienia.
Ze względu na specyfikę zamówień publicznych aukcja elektroniczna ma tzw. formę aukcji odwróconej. W tym typie aukcji poszczególne oferty (tj. ceny za realizację zamówienia) są coraz niższe. Warto zauważyć, iż kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty nie musi być zawsze najniższa cena. Możliwe jest uwzględnianie innych (wyrażanych liczbowo) kryteriów nadających się do automatycznego porównywania (np. okres gwarancji, termin dostawy, okres płatności itp.).
Pzp: Kiedy można stosować aukcję elektroniczną
Z procedury aukcji elektronicznej można korzystać w przypadku, gdy postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego zostało przeprowadzone w trybie podstawowym (zarówno bez negocjacji, jak i w formie z negocjacjami fakultatywnymi lub obligatoryjnymi) przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem.
Przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych wymagają, aby informację o zamiarze przeprowadzenia aukcji elektronicznej zamawiający podał już w treści ogłoszenia o udzieleniu zamówienia we wspomnianych powyżej trybach lub dokumentach zamówienia.
Ponadto dla ważności aukcji muszą zostać złożone co najmniej dwie oferty niepodlegające odrzuceniu. Jeżeli wskazany wymóg nie zostanie spełniony, postępowanie o zamówienie publiczne jest ważne, nie dochodzi jedynie do przeprowadzenia aukcji elektronicznej – decydujące znaczenie mają wówczas warunki realizacji zamówienia podane w ofercie podstawowej. Z aukcji elektronicznej można korzystać bez względu na wartość zamówienia.
Szczególnie efektywne jest korzystanie z aukcji elektronicznej przy zamówieniach na:
- usługi ochrony,
- zakup sprzętu komputerowego,
- usługi sprzątania,
- zakup energii elektrycznej.
-
-
Odrzucenie oferty skutkiem niedotrzymania zasad obliczenia ceny
odrzucenie ofertyZamawiający w treści Specyfikacji Warunków Zamówienia określa między innymi zindywidualizowane dla danego zamówienia wymogi, jakie muszą zostać spełnione przez wykonawcę ubiegającego się o uzyskanie zamówienia publicznego w zakresie obliczenia ceny realizacji przedmiotu tegoż zamówienia. -
Ubezpieczenie OC w przetargach publicznych: czy zamawiający może żądać dowodu opłacenia składki?
Zamówienia publiczneUstawa Prawo zamówień publicznych umożliwia zamawiającym, aby określali warunki udziału w przetargu, które wymagają od wykonawcy zainteresowanego uzyskaniem zamówienia publicznego posiadania polisy ubezpieczenia OC w zakresie prowadzonej działalności*. -
Kryteria oceny ofert w zamówieniach publicznych: jak uniknąć błędów?
Zamówienia publiczneObowiązkiem zamawiającego jest zamieszczenie w treści Specyfikacji Warunków Zamówienia jednoznacznego i wyczerpującego opisu kryteriów oceny ofert wraz z podaniem znaczenia tych kryteriów i sposobu ich oceny.